title

نقش کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی بر فرسودگی شغلی معلمان

نعیم, مهدی ، رضایی شریف, علی ، علیقلی زاده مقدم, سحر (1398) نقش کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی بر فرسودگی شغلی معلمان. در: پنجمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی،اقتصاد و حسابداری, 1 شهریور 1398, تهران.

اخطار ویرایش جدیدتر این سند موجود است.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
514kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://www.civilica.com/PdfExport-MPCONF05_027

خلاصه فارسی

The purpose of this study was to investigate the relationship between quality of work life and organizational commitment with job burnout of high school teachers in Borujen. This research is a descriptive and correlational research. The statistical population of this study consisted of all high school teachers of Borujen city who had 5 years of service experience of 150 persons including stratified random sampling and 108 persons based on Krejcie and Morgan table. Statistically selected. Data were collected using Walton Quality of Work Life Questionnaire, Material Styriz and Porter Organizational Commitment Questionnaire and Maslach & Jackson Burnout Questionnaire. Descriptive statistics (such as mean and variance) and inferential statistics such as Pearson's correlation coefficient and regression were used to describe the data. Data were analyzed by SPSS software. Pearson correlation coefficient results showed that there is a significant relationship between quality of work life and job burnout of teachers, and there is a significant relationship between organizational commitment and job burnout of teachers. Also, there is a significant relationship between quality of work life and organizational commitment of teachers. On the other hand, the results of regression showed that the quality of work life and organizational commitment can predict teachers' job burnout.

عنوان انگليسی

The Role of Quality of Work Life and Organizational Commitment on Teachers' Job Burnout

خلاصه انگلیسی

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه كيفيت زندگي كاري و تعهد سازماني با فرسودگي شغلي معلمان مقطع متوسطه شهرستان بروجن بود. اين پژوهش در چهارچوب پژوهش هاي توصيفی قرار دارد و از نوع همبستگی است. جامعه آماري اين پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهرستان بروجن بود که داری 5 سال سابقه خدمت به بالا بودند که تعداد 150 نفر می¬باشند که از میان آنها به روش نمونه گیری تصادفی طبقه¬ای و بر اساس جدول کرجسی و مورگان 108 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از پرسشنامه¬های کیفیت زندگی کاری والتون، پرسشنامه تعهد سازمانی مادي استيريز و پورتر و پرسشنامه فرسودگی شغلی ماسلش و جکسون جهت گردآوري اطلاعات استفاده شد. به منظور توصیف داده‌های این پژوهش از شاخص‌های آمار توصیفی (مانند ميانگين و واريانس) و نیز از شاخص‌های آمار استنباطي مانند ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. داده‌ها به کمک نرم‌افزار spss تحلیل شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین كيفيت زندگي كاري با فرسودگي شغلي معلمان رابطه معناداری وجود دارد، بین تعهد سازماني با فرسودگي شغلي معلمان نیز رابطه معناداری برقرار است. همچنین بین كيفيت زندگي كاري با تعهد سازماني معلمان رابطه معناداری وجود دارد. از طرفی نتایج رگرسیون نشان داد که كيفيت زندگي كاري و تعهد سازماني مي توانند فرسودگي شغلي معلمان را پيش بيني كنند.

نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (مقاله )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :مهدی نعیم
نویسنده :علی رضایی شریف
نویسنده :سحر علیقلی زاده مقدم
کلیدواژه ها (فارسی):كيفيت زندگي كاري، تعهد سازماني، فرسودگي شغلي، معلمان
کلیدواژه ها (انگلیسی):Quality of Work Life, Organizational Commitment, Job Burnout, Teachers
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :12605
ارائه شده توسط : آقای مهدی نعیم
ارائه شده در تاریخ :22 دی 1398 10:49
آخرین تغییر :22 دی 1398 10:49

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...