title

اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختالل یادگیری خاص

حسن زاده, مهرداد ، مولوی, پرویز ، آذرکلاه, آنیتا ، پورعبدل, سعید (1398) اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختالل یادگیری خاص. در: دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی, 1398/08/22, دانشگاه محقق اردبیلی.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
18MB

خلاصه فارسی

هدف این مطالعه بررسی اثربخشیِ آموزش مهارت اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختالل یادگیری خاص بود. این پژوهش به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر را کلیهی دانشآموزان پسر با اختالل یادگیری خاص کالس پنجم ابتدایی تشکیل دادند که در سال تحصیلی 95-1394 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونهی پژوهش شامل 40 دانشآموز پسر دارای اختالل یادگیری خاص بودند که بهصورت نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند )20 نفر برای هر گروه(. برای جمعآوری دادهها از آزمون ریاضی کیمت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فالح چای، پرسشنامهی اضطراب اجتماعی و مصاحبهی تشخیصی بر اساس 5-DSM استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی در دانشآموزان دارای اختالل یادگیری خاص مؤثر بوده است )05/0<P .)بهعبارتدیگر آموزش مهارتهای اجتماعی باعث کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دارای اختالل یادگیری خاص شده است. بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش میتوان گفت ازآنجاکه آموزش مهارتهای اجتماعی میتواند به افزایش رفتارهای سازگار و تنظیم پاسخهای مناسب به محیط تأثیر مهمی داشته باشد. این آموزش میتواند منجر به کاهش اضطراب اجتماعی در این دانشآموزان شود.

عنوان انگليسی

The effectiveness of social skills training in decreasing social anxiety in students with Specific learning Disorder (SLD)

خلاصه انگلیسی

abstract The aim of this study was to determine the effectiveness of social skills training in decreasing social anxiety in students with specific learning disorder.This research was Study quasi-experimental with the pre-test, post-test and a control group. The statistical population of the present study included all fifth grade elementary school students with specific learning disorder who were studying in Ardabil in 2015. The research sample consisted of 40 students with specific learning disabilities, selected by multistage cluster sampling and assigned to two experimental and control groups (20 subjects per group).To collect data, Kay Math mathematic, Raven Intelligence Test, Reading Test of Shafiei et al, Falahchay writing Expression, social anxiety scales and Diagnostic Interview based on DSM-5 were used. Test Data were analyzed by multivariate of Covariance analysis (MANCOVA) model in the SPSS software version 22. The results showed that social skills training positive effect in decreasing on the social anxiety in students with specific learning disorder.Based on the findings of this study can be considered Because of that social skills training can develop to adaptive behaviors and Adjustment appropriate responses to the environment. Thus, This can result in positive effect in decreasing on social anxiety in this students.

نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (سخنرانی )
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :مهرداد حسن زاده
نویسنده :پرویز مولوی
نویسنده :آنیتا آذرکلاه
نویسنده :سعید پورعبدل
کلیدواژه ها (فارسی):اختلال یادگیری خاص، اضطراب اجتماعی، مهارتهای اجتماعی
کلیدواژه ها (انگلیسی):specific learning disorder, social anxiety, social skills
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :12636
ارائه شده توسط : دکتر پرویز مولوی
ارائه شده در تاریخ :06 بهمن 1398 13:26
آخرین تغییر :06 بهمن 1398 13:26

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...