title

مقایسه اثربخشی آموزش تئوریک با آموزش عملی موازین اخلاقی در روان‌پزشکی

آذرکلاه, آنیتا and غنی‌زاده, مریم and مولوی, پرویز and ندرمحمدی مقدم, مهریار and سلوت, حبیبه (1398) مقایسه اثربخشی آموزش تئوریک با آموزش عملی موازین اخلاقی در روان‌پزشکی. مجله اخلاق پزشکی ــ 13 (44). pp. 1-11. شاپا 2008-4374

[img]
Preview
Text - Published Version
708kB

Official URL: http://journals.sbmu.ac.ir/me

Persian Abstract

زمینه و هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش تئوریک در مقایسه با آموزش عملی موازین اخلاقی به دانشجویان کارآموزی و کارورزی بخش روان‌پزشکی بود. مواد و روش‌ها: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی بود. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانشجویان رشته پزشکی بود که دوره کارآموزی و کارورزی بخش روان‌پزشکی را در بیمارستان فاطمی اردبیل می‌گذراندند. با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 36 نفر به ‌عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند، از این تعداد 18 نفر به‌صورت تصادفی در گروه آموزش تئوریک موازین اخلاق حرفه‌ای (گروه 1) و 18 نفر در گروه آموزش عملی موازین اخلاق حرفه‌ای (گروه 2) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه شایستگی اخلاقی و چک‌لیست رعایت موازین اخلاق حرفه‌ای در روان‌پزشکی استفاده شد. اطلاعات جمع‌آوری شده با نرم‌افزار SPSS-21 مورد تحلیل آماری قرار گرفت. از میانگین و انحراف استاندارد و آزمونt و شاخص اندازه اثر کوهن برای تحلیل آماری استفاده شد. یافته‌ها: نتایج به¬دست آمده از این پژوهش نشان داد که ازلحاظ آماری تفاوت معنی‌داری بین میانگین های نمرات دو گروه در پرسشنامه شایستگی اخلاقی و درپیش‌آزمون چک‌لیست موازین اخلاق حرفه‌ای وجود نداشت. بعد از ارائه آموزش‌ها، میانگین نمرات پس‌آزمون چک‌لیست گروه 2 که آموزش عملی دریافت کرده بودند افزایش قابل توجهی داشت و به¬طور معنی¬داری از نمرات گروه یک بالاتر بود. بیشترین تفاوت در رعایت استقلال بیمار و حفظ حریم بیمار ایجاد شده بود. نهایتا براساس مقیاس کوهن اثربخشی آموزش عملی نسبت به آموزش تئوریک بیشتر بود. ملاحظات اخلاقی: اطلاع رسانی به موقع و جلب رضایت دانشجویان هنگام شروع بخش روانپزشکی، محرمانه نگهداشتن نتایج انفرادی دانشجویان، دخالت ندادن نتایج در ارزیابی عملکرد آموزشی دانشجویان.نتیجه‌گیری: آموزش عملی موازین اخلاقی مؤثرتر از آموزش تئوریک بود و صرفاً تأکید بر آموزش‌های تئوریک نمی‌تواند منجر به رعایت موازین و کدهای اخلاق پزشکی باشد. لذا ضروری است که در طول دورۀ آموزش پزشکان عمومی علاوه بر برگزاری کلاس‌های تئوریک از آموزش کارگاهی و یا سایر روش‌های عملی و مؤثر نیز استفاده گردد.

Title

Comparison of Effectiveness of Theoretical Training Versus Operational Training in Psychiatric Medical Ethics

English Abstract

Background and Aim: This study aimed to determine the effectiveness of theoretical training versus practical training of medical ethics to the students in the Psychiatric ward. Materials and Methods: The research method was quasi-experimental. The study population consisted of all medical students undergoing an internship in a psychiatric ward in Ardabil Fatemi hospital. Students were evaluated from April 2016 to June 2016. Using a convenience sampling method, 36 individuals were selected and randomly assigned in two groups: 18 students in the theoretical training group (group 1) and 18 students in the operational training group (Group 2). Moral Competence Questionnaire and Professional Ethics Checklist in psychiatry were used for data collection. Data were analyzed by SPSS-21 software. Mean and standard deviation, t-test and Cohen's effect size index were used for statistical analysis. Results: The results showed that there was no significant difference between the mean scores of the two groups in the Moral Competence Questionnaire and the pre-test of the Professional Ethics Checklist. After the training, the mean scores of group 2 were significantly higher than group 1 in the post-test. The two large differences were in Autonomy and Privacy respectively. Finally, according to Cohen's scale, the effectiveness of practical training was greater than theoretical training. Conclusion: Practical training of professional ethics was more effective than theoretical training and merely emphasizing on theoretical training could not lead to adherence to professional ethics. Therefore, it is essential that during general practitioners' training, in addition to theoretical classes, other practical methods be used.

Item Type:Article
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :آنیتا آذرکلاه
نویسنده :مریم غنی‌زاده
نویسنده :پرویز مولوی
نویسنده مسئول :مهریار ندرمحمدی مقدم
نویسنده :حبیبه سلوت
Additional Information:Indexed in: Google Scholar , Magiran , SID
Uncontrolled Keywords:موازین اخلاق پزشکی , آموزش تئوریک , آموزش عملی , روان‌پزشکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Medical Ethics , Theoretical Training , Operational Training Psychiatry
Subjects:W Health professions > W.50 Medical ethics
Divisions:Faculty of Medicine > Department of Dermatology , Psychiatry , Neurology
ID Code:12663
Deposited By: ِDr Mehriar Nader mohammadi
Deposited On:12 Nov 1398 10:52
Last Modified:12 Nov 1398 10:53

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...