title

لزوم افزایش آگاهی مردان از طرح ایراپن (طرح ملی غربالگری افراد در معرض خطر سکته و سرطان)

شهباززادگان, سمیرا (1398) لزوم افزایش آگاهی مردان از طرح ایراپن (طرح ملی غربالگری افراد در معرض خطر سکته و سرطان). در: چهارمین کنگره سلامت مردان, 30 بهمن لغایت 2 اسفند 1398, تهران - ایران.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
573kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.irhrc2020.ir/

خلاصه فارسی

سازمان جهانی بهداشت کنترل چهار بیماری دیابت، پر فشاری خون، سرطان و بیماریهای مزمن تنفسی و عوامل زمینه ساز آن ها را به عنوان هدف اصلی با کاهش 25 % مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر تا سال 2025 تعیین کرده است. با توجه به اینکه بیماریهای غیرواگیر از مهمترین موانع توسعه کشورها هستند و آگاهی مردان در جامعه کم است این مطالعه با هدف بررسی لزوم افزایش آگاهی مردان از طرح ایراپن انجام شد. این مطالعه براساس مرور متون انجام شد طرح غربالگری افراد در معرض خطر سکته و سرطان در ایران اجرا می‌شود و این طرح، مهمترین اقدام بهداشتی وزارت بهداشت برای کنترل و پیشگیری از بیماری های غیر واگیر است. در این طرح همه افراد بالای 30 سال از نظر میزان خطر سکته قلبی و مغزی و همه افراد بالای 50 سال از نظر سرطان روده بزرگ غربالگری می‌شوند. برای همه افراد بالای 30 سال آزمایش خون برای بررسی وضعیت قند خون و کلسترول خون انجام می‌شود و افراد در معرض خطر سکته قلبی یا مغزی، تحت آموزش پیشگیرانه قرار می‌گیرند و در صورت لزوم، دارو تجویز می‌شود. همه مردان 50 تا 70 ساله نیز با انجام آزمایش مدفوع از نظر خطر سرطان روده بزرگ غربالگری می‌شوند. به افرادی که در این طرح ملی غربالگری می‌شوند، کارتی داده می‌شود که میزان خطر سکته و سرطان را مشخص می‌کند، به این ترتیب که افرادی که در معرض خطربالا قرار دارند، کارت قرمز می‌گیرند و افرادی که در معرض خطر کمتری هستند، کارت نارنجی یا زرد دریافت می‌کنند. لازم است آگاهی مردان از اجرای طرح ایراپن افزایش یابد. اجرای این طرح می تواند گام مفیدی در جهت کاهش بار بیماریهای سکته و سرطان باشد و چهار عامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات که مهمترین علل مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیر هستند را کنترل نماید و احتمال مرگ ناشی از بیماری های غیرواگیر را کاهش دهد.

عنوان انگليسی

Necessity to Increase Iranian Men's Awareness of Iran Plan (National Screening Plan for People at Risk of Stroke and Cancer)


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (سخنرانی )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :سمیرا شهباززادگان
کلیدواژه ها (فارسی):آگاهی مردان، طرح ایراپن ، طرح ملی غربالگری ، سکته ، سرطان
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش مامایی
کد شناسایی :12761
ارائه شده توسط : دکتر سمیرا شهباززادگان
ارائه شده در تاریخ :25 اسفند 1398 09:48
آخرین تغییر :25 اسفند 1398 09:48

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...