title

استفاده از یک برنامه آموزشی آنلاین در راستای مطالعه مهم‌ترین اطلاعات‌ دارویی و سناریوهای متعارف در داروخانه شهری در محیط‌ آموزش‌ مجازی و ارزیابی تاثیر آن در آموزش مراقبت‌های دارویی

بهلولی, شهاب ، شرقی, افشان ، کردپور, پیمان (1398) استفاده از یک برنامه آموزشی آنلاین در راستای مطالعه مهم‌ترین اطلاعات‌ دارویی و سناریوهای متعارف در داروخانه شهری در محیط‌ آموزش‌ مجازی و ارزیابی تاثیر آن در آموزش مراقبت‌های دارویی. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
85kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

3MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: سامانه آموزش مجازی (VLE) برگرفته شده از MOODLE، جهت فراهم‌کردن بستر شبکه اجتماعی آنلاین برای برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بین دانشجویان است و همچنین توسط اساتید داروسازی دانشکده‌داروسازی‌اردبیل به عنوان ابزاری کمک‌آموزشی بکار می‌رود. علی‌رغم استفاده قبلی از VLE، پژوهش‌های اندکی برای اثبات چگونگی استفاده موثر از آن برای تقویت آموزش در یک دوره خاص صورت گرفته است. ما با استفاده از VLE یک محیط نوین الکترونیکی ایجاد کردیم تا اطلاعات‌دارویی و دارودرمان بیماری‌ها را به طور موثرتر و آسان‌تر، آموزش دهیم. هدف از این مطالعه، سنجش نگرش شرکت‌کنندگان در زمینه‌های میزان رضایت‌مندی و کارایی آموزشی این سبک آموزش فعال مبتنی‌بر‌کیس در محیط VLE است. روش‌کار: یک دوره در VLE ایجاد شد تا امکان مطالعه کیس‌هایی از بیماران در محیط الکترونیک (EBC) و در جهت بهبود دانش و انگیزه دانشجویان بررسی شود. در این طرح ۵۱ کیس از بیماران مختلف طراحی شد و دانشجویان می‌توانستند با هر کدام از آن‌ها تعامل داشته باشند. ۴۵ عدد از کیس‌ها با توجه ویژه بر اطلاعات‌دارویی و ۶ مورد با توجه ویژه بر دارودرمان بیماری‌ها بود. تنها دانشجویانی که دروس علوم‌پایه و داروشناسی را به طور کامل گذرانده بودند، می‌توانستند ثبت‌نام کنند. در صورتی مشارکت دانشجویان تایید می‌شد که حداقل یکی از هر دو نوع سناریوها را انجام می‌دادند. جهت ارزیابی، یک پژوهش پیمایشی بعد از اتمام سناریوها انجام شد. پرسشنامه‌های جهت اندازه‌گیری میزان رضایت‌مندی و کارایی آموزشی این طرح از دیدگاه شرکت‌کنندگان طراحی شد. یافته‌ها: از ۶۱ نفر ثبت‌نام کرده، ۳۵ نفر صلاحیت و مشارکت کامل داشتند و ارزیابی را انجام دادند. ۹۷% آن‌ها با خلاقیت بکار‌رفته در آموزش اطلاعات‌دارویی به‌صورت کیس‌هایی از بیماران موافق بودند و ۹۴% آن‌ها با افزایش میزان ماندگاری اطلاعات‌دارویی در ذهن، با استفاده از نوآوری بکاررفته موافق بودند. با‌این‌حال، بیشترین مخالفت آن‌ها با گزاره مسیر انجام سناریوها آسان بود و افزایش زمان ماندگاری نکات دارودرمانی با استفاده از آموزش مبتنی‌بر‌کیس، بود. بحث و نتیجه‌گیری: بنظر می‌رسد که EBC یک روش آموزشی قابل‌قبول از منظر شرکت‌کنندگان است. بنظر می‌رسد که نگرش آن‌ها به دلیل نوآوری بکار رفته و بازدهی بالای روش آموزش‌فعال مبتنی‌بر‌کیس در محیط VLE می‌باشد.

عنوان انگليسی

The Use of an Online Educational Course to Study the Most Important Drug Information and Conventional Community Pharmacy Scenarios in a Virtual Learning Environment and Evaluate its Impact on Pharmaceutical Care Education

خلاصه انگلیسی

Objective: VLE is based on MOODLE that provides an online social networking platform for communicating and sharing information among students and also used as an educational assistance tool by pharmacy educators in Ardabil School of Pharmacy. Despite its previous usage, there is very little research to demonstrate how to use VLE effectively to enhance pedagogy in a specific course. We used VLE in mentioned campus to create an electronic learning space to teach drug information and pharmacotherapeutic subjects more effectively than lecture-based teaching and less labor-intensive. This study is aimed to determine pharmacy student's perceptions toward case-based learning method in VLE space. Method: We created a course on VLE, to explore the possibilities of using EBC to promote and motivate student learning. Using it, the students would be able to work through 51 designed cases which encapsulate the entirety of a patient presentation. 45 cases were focused on drug information and 6 of them were based on pharmacotherapeutic principles. Students who had completed basic science and pharmacology courses were qualified to enroll. Individual students were expected to participate in at least one case of each type. A post course survey was administered anonymously to students. The questionnaires were designed to measure participant's satisfaction and their opinion about the effectiveness of the course. Results: A total of 61 signed up in the online course. Of these, only 35 participants (57%) were both eligible and fully participated. All participants completed the survey. 97% of participants agreed with the creativity in drug information education using case-based learning and 94% of them agreed with the improvement in the retention of drug information using spaced education and case-based learning method. However, they had the least agreement with the statements "the scenarios were easy to follow" and "improvement in the retention of pharmacotherapeutic tips using case-based learning". Conclusion: EBC appears to be well-accepted learning method to participants in this study. Their opinion was influenced by the creativity and high efficiency of case-based learning in VLE space.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :شهاب بهلولی
استاد مشاور :افشان شرقی
دانشجو :پیمان کردپور
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش داروسازی، آموزش الکترونیک، استراتژی آموزش‌ فعال، آموزش مبتنی‌‌بر‌کیس، دارودرمانی بیماری‌ها، اطلاعات‌دارویی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Pharmacy education, Electronic learning, Active learning strategy, Case-based learning, Pharmacotherapeutics, Drug information
موضوعات :QV فارماکولوژی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشکده داروسازی > بخش فارماکولوژی
دانشکده داروسازی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :12847
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :31 فروردین 1399 22:59
آخرین تغییر :31 فروردین 1399 22:59

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...