title

بررسی ارتباط فرسودگی شغلی و شکست های شناختی شغلی در میان کارکنان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ایران

اطهر, محدثه ، اباذری, مالک ، فیض عارفی, مریم ، کریمی, عظیم ، علی نیا, مهدی ، حسین زاده, صبا ، بابایی پویا, امین (1399) بررسی ارتباط فرسودگی شغلی و شکست های شناختی شغلی در میان کارکنان بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ایران. Malaysian Journal of Medicine and Health Sciences ــ 16 (2). ص.ص.30-35. شاپا 1675-8544

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
212kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://medic.upm.edu.my/our_journal/malaysian_jou...

خلاصه فارسی

مقدمه: فرسودگی شغلی یک پدیده شایع در کارکنان مراقبت های بهداشتی است که باید با مشکلات و انتظارات افراد روبرو شده و شاهد آن باشند. با این تعریف ، شکستهای شناختی شغلی به عنوان مشکلاتی در انجام کارهای روزانه مانند فراموش کردن آنها یا مشکل در تمرکز بر روی آنها ظاهر می شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرسودگی شغلی با نارسایی شناختی شغل در پرستاران بیمارستانهای آموزشی انجام شده است. روش كار: اين مطالعه توصيفي - تحليلي در سال 2018 انجام شد و شامل پرستاران بيمارستان اردبيل (2250 نفر) بود. با استفاده از فرمول کوکران ، 328 پرستار بیمارستان از روشهای نمونه گیری تصادفی ساده از بخشهای مختلف انتخاب شدند. داده ها توسط دو متخصص بهداشت حرفه ای از طریق مصاحبه و تکمیل پرسشنامه های جمعیت شناختی ، پرسشنامه فرسودگی شغلی و پرسشنامه نارسایی شناختی شغلی جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل آماری در نرم افزار SPSS19 انجام شد. يافته ها: در مجموع 328 پرستار در مطالعه شركت كردند. ميانگين سني افراد 34 سال بود كه از 22 سال به 58 سال متغير بود. شکست های شناختی شغلی با افزایش فرسودگی عاطفی و بی هویتی افزایش یافته است. در حالی که با افزایش موفقیت فردی کاهش یافته است. نتيجه گيري: بين نارسايي شناختي شغلي و ابعاد مختلف فرسودگي شغلي رابطه معناداري وجود دارد. علاوه بر این ، ابعاد مختلف فرسودگی شغلی (فرسودگی هیجانی ، شخصی سازی و پیشرفت شخصی) می تواند با خطاهای احتمالی در پردازش اطلاعات (حافظه ، توجه و عملکرد) همراه باشد.

عنوان انگليسی

The Relationship Between Job Burnout and Occupational Cognitive Failures in Nurses at Educational Hospitals of Ardabil University of Medical Sciences, Iran

خلاصه انگلیسی

Introduction: Job burnout is a common phenomenon in health care employees who need to deal with and witness people’s problems and expectations. By definition, occupational cognitive failures appear as problems in performing daily tasks like forgetting them or having difficulty in focusing on them. The present study is an attempt to investigate the relationship between job burnout and occupation cognitive failures in nurses of educational hospitals. Methods: This descriptive-analytic study was done in 2018 and consisted of nurses from the Ardebil Hospital (n= 2,250). Using the Cochran formula, 328 hospital nurses were selected from different units by simple random sampling method. The data were collected by two professional health experts through interviewing and completing demographic questionnaires, job burnout questionnaire, and occupational cognitive failure questionnaire. Statistical analyses was performed in SPSS19. Results: A total of 328 nurses participated in the study. The mean age of the subjects was 34±8 years, varying from 22 years to 58 years. Occupational cognitive failures increased with the increase in emotional exhaustion and depersonalization; while it decreased with an increase in individual accomplishment. Conclusion: There was a significant relationship between occupational cognitive failure and different dimensions of job burnout. In addition, different dimensions of job burnout (Emotional Exhaustion, Depersonalization, and Personal accomplishment) could be associated with possible errors in information processing (memory, attention, and functioning).

نوع سند :مقاله
زبان سند : انگلیسی
نویسنده اول :محدثه اطهر
نویسنده :مالک اباذری
نویسنده :مریم فیض عارفی
نویسنده :عظیم کریمی
نویسنده :مهدی علی نیا
نویسنده :صبا حسین زاده
نویسنده مسئول :امین بابایی پویا
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Scopus
کلیدواژه ها (فارسی):فرسودگی شغلی، شکست های شناختی شغلی، کارکنان بیمارستان
کلیدواژه ها (انگلیسی):Job Burnout, Occupational Cognitive Failure, Nurses of Hospitals
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA 400 بهداشت حرفه ای
WA بهداشت عمومي > WA 400 بهداشت حرفه ای
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت حرفه ای
کد شناسایی :12887
ارائه شده توسط : آقای امین بابائی پویا
ارائه شده در تاریخ :10 اردبهشت 1399 15:07
آخرین تغییر :10 اردبهشت 1399 15:07

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...