title

اثربخشی آموزش منشور حقوق بیمار(Patient Bill of Rights) روی رضایت بیماران

مهرتک, محمد ، مهدوی, عبدالله ، رواقی, حمید (1398) اثربخشی آموزش منشور حقوق بیمار(Patient Bill of Rights) روی رضایت بیماران. در: هفتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران تحول اخلاق پزشکی در گام دوم انقلاب, 1398/11/17, دانشگاه علوم پزشکی مازندارن.

این آخرین ویرایش عنوان است.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
تصویر
93kB
[img]
پیش نمایش
متنی
403kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://imec7.mazums.ac.ir/fa/

خلاصه فارسی

مقدمه: رضایت بیمار یکی از مهم ترین شاخص های کیفیت مراقبت سلامت است. یکی از راهکارهای ارتقاء کیفیت خدمات مراقبت سلامت و افزایش ر ضایت بیماران، احترام به حقوق انها است. هدف از این مطالعه، آموزش من شور حقوق بیمار به بیماران و بررسی تاثیر آن روی رضایت بیماران است.موارد و روش ها: مطالعه کارآزمایی بالینی حاضر و در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجام شد. 320 بیمار به روش تصادفی به دوگروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. میزان آگاهی از حقوق بیمار و ر ضایت از رعایت آن در هر دو گروه اندازه گیری شد. سپس منشور حقوق بیمار به صورت چهره به چهره به گروه مداخله آموزش داده شد. در زمان ترخیص میزان رضایت هر دو گروه مجددا اندازه گیری شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه نیمه ساختاریافته سنجش رضایت بیماران بود. برای تحلیل نهایی از آزمون های توصیفی و T زوجی و همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته ها: میانگین رضایت پیش آزمون و پس آزمون در گروه مداخله به ترتیب 84.70 و 76.17 درصد و در گروه شاهد به ترتیب 83.21 و 79.34 درصد شد. در گروه مداخله اختلاف بین میانگین های آگاهی و رضایت در مرحله پیش آزمون و پس آزمون معنی دار (P=0.000) شد. در گروه شاهد اختلاف بین میانگین آگاهی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون معنی دار (p=0.041) بود اما اختلاف بین میانگین های رضایت در مرحله پیش آزمون و پس آزمون معنی دار نشد.P=0.065نتیجه گیری: آموزش و ارتقا سواد بیماران از حقوق خویش باعث افزایش انتظارات بیماران نسبت به رعایت حقوق خود شده و با برآورده نشدن این انتظارات از سوی تیم مراقبت سلامت، رضایت بیماران کاهش پیدا می کند.

عنوان انگليسی

The effectiveness of education Patient Bill of Rights on patient satisfaction


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (سخنرانی )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :محمد مهرتک
نویسنده :عبدالله مهدوی
نویسنده :حمید رواقی
کلیدواژه ها (فارسی):بیمارستان، منشورحقوق بیمار، رضایت بیمار
کلیدواژه ها (انگلیسی):Hospital, Patient's Charter, Patient Satisfaction
موضوعات :W حرفه پزشکی > W 26/55.I4 انفورماتیک پزشکی ، سیستم ذخیره و بازیابی اطلاعات
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش مدیریت اطلاعات سلامت
کد شناسایی :12911
ارائه شده توسط : دکتر عبداله مهدوی
ارائه شده در تاریخ :14 اردبهشت 1399 07:15
آخرین تغییر :14 اردبهشت 1399 07:20

ویرایش های موجود این سند

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...