title

بررسی میزان دانش نظری دانشجویان دندانپزشکی در گروه ترمیمی دانشکده دندانپزشکی اردبیل و دیدگاهشان در مورد تأثیر دوره عملی ترمیمی بر میزان توانمندی‌شان در ‏نیمسال دوم سال 98-1397‏‎ ‎

زمانی اهری, اولدوز ، ولی زاده حقی, هاله ، اباذری, مالک ، پیری, هادی (1399) بررسی میزان دانش نظری دانشجویان دندانپزشکی در گروه ترمیمی دانشکده دندانپزشکی اردبیل و دیدگاهشان در مورد تأثیر دوره عملی ترمیمی بر میزان توانمندی‌شان در ‏نیمسال دوم سال 98-1397‏‎ ‎. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: ارزیابی تحقق اهداف آموزشی، از وظایف اصلی دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی است. لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان دانش نظری دانشجویان دندانپزشکی در گروه ترمیمی دانشکده دندانپزشکی اردبیل و دیدگاهشان در مورد تأثیر دوره عملی ترمیمی بر میزان توانمندی‌شان در ‏نیمسال دوم سال 98-1397‏‎ ‎بود. مواد و روش کار: در اين مطالعه توصيفي- مقطعي، جامعه آماري شامل كليه دانشجویان دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي اردبیل طي سال‌های 98-1397 (77 نفر) که واحدهای تئوری و عملی ترمیمی را در این دانشکده گذرانده‌اند، بود؛ که به‌صورت سرشماری با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته متشکل از سؤالات چندگزینه‌ای به منظور بررسی دانش نظری دانشجویان و سؤالاتی به منظور نظرخواهی درباره دوره‌های پیش بالینی (pre-clinical) و بالینی با استفاده از آزمون‌های T-Test و آنالیز واریانس (ANOVA) با استفاده از نرم‌افزار ‏‎22‎‏ ‏SPSS‏ تجزیه‌وتحلیل گردید. نتایج: در کل نتایج مطالعه حاضر نشان داد که میزان دانش نظری و توانمندی دانشجویان در پایان دوره آموزشی گروه ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نسبتاً مطلوب بود؛ و تفاوت معناداری در میزان دانش نظری دانشجویان در پایان دوره آموزشی گروه ترمیمی بر حسب سن و تأهل وجود داشت(P<0.05)؛ اما تفاوت معناداری در میزان دانش نظری دانشجویان در پایان دوره آموزشی گروه ترمیمی بر حسب جنس، سهمیه ورودی، میزان علاقه‌مندی به رشته تحصیلی و ترم تحصیلی وجود مشاهده نگردید(P>0.05). همچنین تأثیر دوره پری کلینیک ترمیمی بر میزان توانمندی‌ دانشجویان نسبتاً نامطلوب بود؛ اما تأثیر دوره کلینیک ترمیمی بر میزان توانمندی دانشجویان نسبتاً مطلوب بود. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که تحقق اهداف آموزش نظری در گروه ترمیمی دانشکده دندانپزشکی اردبیل از وضعیت خوبی برخوردار است.

عنوان انگليسی

Assessment of the theoretical knowledge's level of restorative Department and dental student's viewpoint about effect of restorative practical course on their skills in Ardabil Faculty of Dentistry in 2019

خلاصه انگلیسی

Introduction: Assessing the achievement of educational goals is one of the main tasks of medical universities. Therefore, the aim of this study was to evaluate the theoretical knowledge of dental students in the restorative department of Ardabil School of Dentistry and their viewpoint about effect of the restorative practical course on their skills in the second semester of 1397-98. Materials and Methods: In this descriptive-cross-sectional study, the statistical population included all students of the School of Dentistry of Ardabil University of Medical Sciences during the years 1397-98 (77 people) who passed the theoretical and practical units of restoration in this faculty; As a census using a researcher-made questionnaire consisting of multiple-choice questions to assess students' theoretical knowledge and questions to be asked about pre-clinical and clinical courses using T-Test and ANOVA tests and was analyzed using SPSS 22 software. Results: In general, the results of the present study showed that the level of theoretical knowledge and ability of students at the end of the training course of the Department of Restoration, School of Dentistry, Ardabil University of Medical Sciences was relatively favorable; And there was a significant difference in the level of theoretical knowledge of students at the end of the training course of the restorative group in terms of age and marital status (P <0.05); However, there was no significant difference in the theoretical knowledge of students at the end of the training course of the restorative group in terms of gender, entrance quota, level of interest in the field of study and the semester of existence (P> 0.05). Also, the effect of the pre-clinical rehabilitation course on the students' ability was relatively unfavorable; However, the effect of the restorative clinic course on the students' ability was relatively favorable. Conclusion: The present study showed that the realization of theoretical education goals in the restorative department of Ardabil Dental School is in a good condition.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :اولدوز زمانی اهری
استاد مشاور :هاله ولی زاده حقی
استاد مشاور :مالک اباذری
دانشجو :هادی پیری
کلیدواژه ها (فارسی):ارزشیابی برنامه، ارزیابی آموزش دندان پزشکی، دندانپزشکان، دندانپزشکی ترمیمی
کلیدواژه ها (انگلیسی):program evaluation, dental education evaluation, dentists, restorative dentistry
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی

دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه آسیب‌ شناسی دهان‌، فک و‌ صورت
دانشکده دندانپزشکی > گروه دندانپزشکی ترمیمی
کد شناسایی :13026
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :07 خرداد 1399 14:23
آخرین تغییر :07 خرداد 1399 14:23

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...