title

ارزیابی کیفیت آموزش دندانپزشکی بر مبنای مدل مدیریت کیفیت اروپایی (EFQM) در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

حاج محمدی, عمران ، زندیان, حامد ، مهرتک, محمد ، عبداللهی عابد, نوید (1399) ارزیابی کیفیت آموزش دندانپزشکی بر مبنای مدل مدیریت کیفیت اروپایی (EFQM) در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: کیفیت، مهم‌ترین معیار توسعه نظام‌های آموزشی است و به عنوان یکی از مفاهیم اساسی در سیاست‌گذاری‌های کلان آموزشی تبدیل شده است، این مطالعه هم با هدف ارزیابی کیفیت آموزش دندانپزشکی بر مبنای مدیریت کیفیت اروپایی (EFQM) در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1398 انجام پذیرفت. مواد و روش کار: مطالعه حاضر، مطالعه‌ای کاربردي از نوع توصیفی- تحلیلی است که به‌صورت مقطعی انجام شد. محیط مورد مطالعه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. جامعه مورد مطالعه کلیه مسئولین و اساتید مرتبط با آموزش دندانپزشکی بود. روش نمونه‌گیری در مطالعه حاضر از نوع تمام شماری بود و کلیه مدیران، مسئولین و اساتید مرتبط با آموزش پزشکی و دندانپزشکی در سطح دانشگاه علوم پزشکی اردبیل وارد مطالعه شد. حجم نمونه در گروه دانشجویان در 94 نفر و در گروه کارمندان 13 نفر مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد مدل EFQM و پرسشنامه اثربخشی سازمانی پارسونز استفاده گردید. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزار 22 SPSS در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی توسط آزمون‌ آماری رگرسیون خطی آنالیز گردید؛ سطح اطمينان آزمون‌ها 95 درصد در نظر گرفته شد (α<0/05). نتایج: نتایج نشان داد که امتیاز کسب‌شده برای شاخص نتایج مشتریان؛ فرایندها، محصولات و خدمات 39 (رتبه اول)؛ کارکنان، استراتژی، نتایج جامعه 37 (رتبه دوم)؛ نتایج کسب‌وکار، شراکت منابع 36 (رتبه سوم)؛ نتایج کارکنان 33 (رتبه چهارم) و رهبری 32 در رتبه پنجم قرار دارد؛ و در نهایت در مدل کلی EFQM نمره 370 از 1000 به دست آورد. نتیجه‌گیری: کیفیت آموزش دندانپزشکی بر مبنای مدیریت کیفیت اروپایی (EFQM) در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1398 در سطح متوسط و رو به پایین قرار دارد.

عنوان انگليسی

Quality Assessment of Dentistry Education in basis of European Foundation of Quality Management (EFQM) in Dental Faculty of Ardabil University of Medical Sciences

خلاصه انگلیسی

Title: Quality Assessment of Dentistry Education in basis of European Foundation of Quality Management (EFQM) in Dental Faculty of Ardabil University of Medical Sciences Introduction: Quality is the most important criterion for the development of educational systems and has become one of the basic concepts in macro-educational policies. This study was conducted with the aim of evaluating the quality of dental education based on European quality management (EFQM) in the Faculty of Dentistry of Ardabil University of Medical Sciences in 1398. Materials and Methods: The present study is a descriptive-analytical applied study that was conducted cross-sectionally. The study environment was the Faculty of Dentistry of Ardabil University of Medical Sciences. The study population included all officials and professors related to dental education. The sampling method in the present study was of full-scale type and all managers, officials and professors related to medical and dental education at the level of Ardabil University of Medical Sciences entered the study. The sample size was 94 in the student group and 13 in the staff group. The standard EFQM questionnaire and Parsons organizational effectiveness questionnaire were used to collect information. The collected data were analyzed using 22 SPSS software at two levels of descriptive and inferential statistics by statistical test of linear regression; the confidence level of the tests was considered to be 95% (p <0.05). Results: The results showed that the score obtained for the customer results index; processes, products and services 39 (first rank); employees, strategy, community results 37 (second rank); business results, resource partnership 36 (third rank); staff results 33 (rank Fourth) and Leadership 32 ranks fifth, and eventually scored 370 out of 1,000 in the overall EFQM model. Conclusion: The quality of dental education based on European quality management (EFQM) in the Faculty of Dentistry of Ardabil University of Medical Sciences in 1398 is at an average and downward level

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :عمران حاج محمدی
استاد راهنما :حامد زندیان
استاد مشاور :محمد مهرتک
دانشجو :نوید عبداللهی عابد
کلیدواژه ها (فارسی):کیفیت آموزش دندانپزشکی، مدیریت کیفیت اروپایی، دانشکده دندانپزشکی، اردبیل
کلیدواژه ها (انگلیسی):Quality of Dental Education, European Quality Management, School of Dentistry, Ardabil.
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه جراحی دهان، فک و صورت
کد شناسایی :13027
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :07 خرداد 1399 14:21
آخرین تغییر :07 خرداد 1399 14:21

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...