رضاخانی, حامد and اسدی, عبدالله and حمیدوند, عدیل (1399) صفات و ویژگیهای آموزشدهنده سلامتی و فراگیر بر اساس تعالیم اسلامی: یک مطالعه مروری روایتی. نشريه اسلام و سلامت ــ 5 (1). pp. 76-83. شاپا ۲۱۷۷-۲۳۸۳
|
Text
- Published Version
388kB |
Official URL: http://iahj.ir/article-1-205-fa.html
Persian Abstract
سابقه و هدف: آموزش فردی یک ارتباط دو طرفه محسوب میشود که برای ایجاد یک ارتباط درست، هدفمند و موفق نیازمند رعایت اصولی از طرف هم مخاطب و هم آموزشدهنده میباشد. این مطالعه مروری با هدف بررسی صفات و ویژگیهای آموزشدهنده و مخاطب در برنامههای آموزش سلامت بر اساس تعالیم اسلامی انجام شده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر در سال ۱۳۹۷ به شیوهی مروری روایتی انجام شد که با بررسی منابع معتبر اسلامی سیره و آموزههای پیامبر و امامان در مورد سلامت و تندرستی تهیه گردید. منابعی که برای انجام این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند شامل منابع دست اول، مقالات مرتبط در پایگاههای علمی معتبر مانند Magiran،Noormages ، SID از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۷ و کتب دینی بودند. همچنین کلیدواژههای استفاده شده شامل اسلام، سلامتی، آموزش، فراگیر و آموزشدهنده بودند. یافتهها: بر اساس بررسیهای انجام شده ویژگیهای آموزشدهنده شامل: سعه صدر، رعایت شخصیت دیگران، تخصص و تعهد، عمل به آموزشهایی که داده میشود، رعایت عدالت در آموزش، تقوا، رعایت نظم و وقت شناسی و غیره. ویژگیهای مخاطب نیز عبارت بود از: خوب گوش دادن، جدیت، یادداشت برداری، احترام به مربی، عمل به آن چیزی که یاد گرفته شده، مشورت و غیره. نتیجهگیری: صفات آموزشدهنده و یادگیرنده از دیدگاه اسلام در برگیرندهی اصول فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی است، خداوند در قرآن کریم برای آموزشگر و فراگیر صفاتی را تعیین کرده و در حقیقت آنها را در امر آموزش و یادگیری بدون اصول و راهنما رها نساخته است. پیشنهاد میشود صفات آموزشگر و فراگیر بر اساس تعالیم اسلامی بصورت کتابچه، قبل از آموزش در اختیار آنان قرار بگیرد.
Title
Studying the characteristics of health educator and learner based on Islamic teachings: A narrative review
English Abstract
Introduction: Individual education is a two-way communication that requires proper observation from both learner and educator to create a targeted and successful relationship. This study aimed to determine the characteristics of educator and learner in health education programs based on Islamic teachings. Methods: This narrative review study was conducted through studying the Islamic reliable sources and teachings of the prophet and Imams regarding health and well-being in 2018. The sources used for this study included first-hand resources, religious books and relevant articles in authoritative scientific databases including Magiran, Noormages and SID from 1998 to 2018. The used keywords were Islam, health, education, learning and education. Findings: Based on the findings, the educator's characteristics included praising, respecting the personality of individuals, specialty and commitment, practicing on the given teachings, observing justice in education, piety, observing order and awareness and so on. Moreover, the learner's characteristics were careful listening, seriousness, taking notes, respecting to educator, practicing on what was learned, consulting and so on. Conclusion: From the Islamic point of view, the characteristics of educator and learner include cultural, moral and social principles. In the Holy Qur’an, God has set traits for educators and learners, and in fact, has not left them in teaching and learning without principles and guidance. It is suggested that the educator and learner’s characteristics should be provided for them in the form of booklets based on Islamic teachings before teaching.
Item Type: | Article |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده اول : | حامد رضاخانی |
نویسنده : | عبدالله اسدی |
نویسنده مسئول : | عدیل حمیدوند |
Additional Information: | Indexed in: Magiran |
Uncontrolled Keywords: | اسلام، آموزش سلامت، آموزشگر سلامت |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Islam, Health education, Health educator |
Subjects: | WA Public Health > Public Health Education WA.18 WA Public Health > Public Health Education WA.18 |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of science islamic |
ID Code: | 13038 |
Deposited By: | Dr Abdollah Asadi |
Deposited On: | 11 Mar 1399 13:17 |
Last Modified: | 11 Mar 1399 13:17 |
Repository Staff Only: item control page