title

صفات و ویژگی‌های آموزش‌دهنده سلامتی و فراگیر بر اساس تعالیم اسلامی: یک مطالعه مروری روایتی

رضا خانی مقدم, حامد ، اسدی, عبدالله ، حمیدوند, عدیل (1399) صفات و ویژگی‌های آموزش‌دهنده سلامتی و فراگیر بر اساس تعالیم اسلامی: یک مطالعه مروری روایتی. نشريه اسلام و سلامت ــ 5 (1). ص.ص.76-83. شاپا ۲۱۷۷-۲۳۸۳

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
388kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://iahj.ir/article-1-205-fa.html

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: آموزش فردی یک ارتباط دو طرفه محسوب می­‌شود که برای ایجاد یک ارتباط درست، هدفمند و موفق نیازمند رعایت اصولی از طرف هم مخاطب و هم آموزش­‌دهنده می‌­باشد. این مطالعه مروری با هدف بررسی صفات و ویژگی­‌های آموزش­‌دهنده و مخاطب در برنامه­‌های آموزش سلامت بر اساس تعالیم اسلامی انجام شده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر در سال ۱۳۹۷ به شیوه­‌ی مروری روایتی انجام شد که با بررسی منابع معتبر اسلامی سیره و آموزه­‌های پیامبر و امامان در مورد سلامت و تندرستی تهیه گردید. منابعی که برای انجام این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند شامل منابع دست اول، مقالات مرتبط در پایگاه­‌های علمی معتبر مانند Magiran،Noormages ، SID از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۷ و کتب دینی بودند. همچنین کلیدواژه­‌های استفاده شده شامل اسلام، سلامتی، آموزش، فراگیر و آموزش‌­دهنده بودند. یافته‌ها: بر اساس بررسی­‌های انجام شده ویژگی­‌های آموزش‌­دهنده شامل: سعه صدر، رعایت شخصیت دیگران، تخصص و تعهد، عمل به آموزش­‌هایی که داده می‌­شود، رعایت عدالت در آموزش، تقوا، رعایت نظم و وقت شناسی و غیره. ویژگی­‌های مخاطب نیز عبارت بود از: خوب گوش دادن، جدیت، یادداشت برداری، احترام به مربی، عمل به آن چیزی که یاد گرفته شده، مشورت و غیره. نتیجه‌گیری: صفات آموزش‌­دهنده و یاد­گیرنده از دیدگاه اسلام در برگیرنده‌­ی اصول فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی است، خداوند در قرآن کریم برای آموزشگر و فراگیر صفاتی را تعیین کرده و در حقیقت آنها را در امر آموزش و یادگیری بدون اصول و راهنما رها نساخته است. پیشنهاد می‌­شود صفات آموزشگر و فراگیر بر اساس تعالیم اسلامی بصورت کتابچه، قبل از آموزش در اختیار آنان قرار بگیرد.

عنوان انگليسی

Studying the characteristics of health educator and learner based on Islamic teachings: A narrative review

خلاصه انگلیسی

Introduction: Individual education is a two-way communication that requires proper observation from both learner and educator to create a targeted and successful relationship. This study aimed to determine the characteristics of educator and learner in health education programs based on Islamic teachings. Methods: This narrative review study was conducted through studying the Islamic reliable sources and teachings of the prophet and Imams regarding health and well-being in 2018. The sources used for this study included first-hand resources, religious books and relevant articles in authoritative scientific databases including Magiran, Noormages and SID from 1998 to 2018. The used keywords were Islam, health, education, learning and education. Findings: Based on the findings, the educator's characteristics included praising, respecting the personality of individuals, specialty and commitment, practicing on the given teachings, observing justice in education, piety, observing order and awareness and so on. Moreover, the learner's characteristics were careful listening, seriousness, taking notes, respecting to educator, practicing on what was learned, consulting and so on. Conclusion: From the Islamic point of view, the characteristics of educator and learner include cultural, moral and social principles. In the Holy Qur’an, God has set traits for educators and learners, and in fact, has not left them in teaching and learning without principles and guidance. It is suggested that the educator and learner’s characteristics should be provided for them in the form of booklets based on Islamic teachings before teaching.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :حامد رضا خانی مقدم
نویسنده :عبدالله اسدی
نویسنده مسئول :عدیل حمیدوند
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):اسلام، آموزش سلامت، آموزشگر سلامت
کلیدواژه ها (انگلیسی):Islam, Health education, Health educator
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه معارف اسلامي
کد شناسایی :13038
ارائه شده توسط : آقای عبداله اسدی
ارائه شده در تاریخ :11 خرداد 1399 13:17
آخرین تغییر :19 اسفند 1402 12:10

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...