title

طراحی، برنامه نویسی و تولید بازی رایانه ای و شبیه ساز داروخانه شهری و ارزیابی تاثیر آن در آموزش مراقبت های دارویی در عرصه کارآموزی و کارورزی داروخانه

بهلولی, شهاب ، محمدی, سعید ، قدسی, محمد (1399) طراحی، برنامه نویسی و تولید بازی رایانه ای و شبیه ساز داروخانه شهری و ارزیابی تاثیر آن در آموزش مراقبت های دارویی در عرصه کارآموزی و کارورزی داروخانه. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
4MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
3MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

11MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

32MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

امروزه نقش فناوری اطلاعات و سیستم های مبتنی بر رایانه در افزایش کارایی یادگیری برکسی پوشیده نیست و سیستم های آموزش مجازی، به یکی از موثرترین و پرکاربردترین راه ها برای بهبود کیفیت آموزش، در مراکز آموزش عالی تبدیل شده اند. در این میان یکی از عوامل مهمی که نقش بسزایی در انتقال مفاهیم و همچنین یادگیری دانش آموزان و دانشجویان دارد، بازی های رایانه ای هستند؛ که بخاطر جذابیتی که برای گروه سنی جوان دارند، از مقبولیت بالایی برخوردارند. با توجه به اینکه یکی از عیب های آموزشی در رشته ی داروسازی کمبود محیطی است که بتواند دانشجویان را به طور مستقیم از منظر علم بالینی درگیر نماید، سعی بر این است که با فراهم کردن محیط مذکور شرایط بهتری جهت ارتقاء سطح آموزش ایجاد شود. نکته حائز اهمیت در این پروژه این است که بازی های کامپیوتری آموزشی می توانند انگیزه و هیجان را جهت یادگیری بیافزایند. همین امر باعث افزایش بازدهی در یادگیری می شود. این بازی نه تنها برای اهداف آموزشی، بلکه برای ارزیابی سطح علمی دانشجویان نیز می تواند به کار گرفته شود. پس از طی دوره های مقدماتی آموزش، طراحی و توسعه ی اسناد طراحی بازی (game development document) و تکمیل فلوچارت انجام شده و سپس به طراحی و مدلسازی داروها و سایر آبجکت های مورد نیاز جهت چیدمان فضای داخلی داروخانه پرداخته شد. پس از تکمیل فرایند مدلسازی، طراحی و اجرای تکسچر و متریال انجام شده و پس از اتمام این مراحل، به ترتیب طراحی صحنه و لول دیزاین، نورپردازی و اصلاح رنگ صورت گرفت. در ادامه طراحی کارکترهای مختلف و سپس طراحی لباس انجام و سناریو اختصاصی کیس ها نوشته شد و سیستم امتیاز دهی تعریف شد. بعد از کامل شدن سناریوها طراحی روش های اختصاصی جهت اجرا و پیاده سازی Rig و انیمیشن نیز انجام گرفت. در ادامه کار UI و بخش های 2D طراحی گردیده و اقدامات اولیه مربوط به ضبط صدا نیز به انجام رسید. مرحله بعدی شامل Programming و پیاده سازی بازی و Debug و رفع اشکالات بخش های مختلف بوده و نیز Compile و Export نهایی به عمل آمد. در نهایت برای ارزشیابی کار، فرم ارزیابی طراحی شده و نظرسنجی صورت گرفت. این بازی توانست نظر مثبت مخاطبان را در رابطه با جذابیت محیط و سناریوها، جنبه ی بالای آموزشی و ماندگاری مطالب در ذهن کسب نماید و اشتیاق و انگیزه مخاطبان خود را برای یادگیری افزایش داده و عزم و اراده ی آن ها را برای دست یابی به سطوح بالاتر علمی تحریک کند. این بازی می تواند در دانشکده های داروسازی، به عنوان مکمل واحدهای کاراموزی و کارورزی داروخانه شهری و یا به طور مستقل توسط دانشجویان به کار گرفته شود و در بهبود سطح آموزش داروسازی موثر واقع گردد.

عنوان انگليسی

Designing, programming and production of a computer game and simulator for urban pharmacy and assessing its impact on pharmaceutical care training in pharmacy externship and internship

خلاصه انگلیسی

Objective: Recently the role of information technology and computer based systems in improving education efficiency has been under attention and virtual education systems have been among the most effective and widely used ways to improve the quality of education in higher education institutions. Game based learning is attracting considerable interest due to student performance, engagement and learning motivation. Challenging areas in the field of pharmacy education include inadequate physical space of educational pharmacies and limitation of students’ time to get qualified for being community pharmacists. Considering these issues we tried to provide a virtual environment to improve the level of education for pharmacy students. This paper is an overview of designing and production of a game-simulation named “Pharmacy Unlocked”, which can be used not only for educational purposes, but also for evaluating students’ academic level. Moreover, students’ feedback after trying Pharmacy Unlocked is reported. Material and Method: After the introductory training courses, the game development document was expanded and the flowchart completed, then the design and modeling of medications and other objects needed for the interior layout of the pharmacy were paid. After completing the modeling process, the textures and materials were designed and executed, and after these steps, scene design and level design, lighting and color correction were carried out, respectively. Then, design of the different characters and clothes were done and the case scenario was written and the scoring system was defined. After the scenarios were completed, proprietary methods were developed to implement Rig and animation and the UI and 2D sections were designed. The next step involved programming, debugging, and finalizing Compile and Export. Finally, an evaluation form was designed and surveyed for job evaluation. Results: This game made the players more interested in learning; it has the potential to increase learning efficiency and long-term content retention. Conclusion: It is suggested that the game (Pharmacy Unlocked) can be used for educational purposes as well as students' academic level evaluation. It has the potential to be used as an evaluation tool in the universities & medical centers

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :شهاب بهلولی
دانشجو :سعید محمدی
دانشجو :محمد قدسی
کلیدواژه ها (فارسی):بازی کامپیوتری، شبیه ساز، داروخانه شهری، کارآموزی، کارورزی
کلیدواژه ها (انگلیسی):computer game, simulator, urban pharmacy
موضوعات :QV فارماکولوژی
بخش های دانشگاهی :دانشکده داروسازی > بخش فارماکولوژی
دانشکده داروسازی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :13063
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :27 خرداد 1399 09:57
آخرین تغییر :27 خرداد 1399 09:57

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...