title

آگاهی و رعایت شاخص های رفتار حرفه ای در اساتید بالینی

عدالتخواه, حسن ، صادقیه اهری, سعید ، آزادخانی, معصومه ، کریم اللهی, منصوره (1399) آگاهی و رعایت شاخص های رفتار حرفه ای در اساتید بالینی. مجله اخلاق پزشکی ــ 14 (45). ص.ص.1-13. شاپا 2008-4374

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
578kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.sbmu.ac.ir/me/article/view/26161

خلاصه فارسی

مینه و هدف: اساتید بالینی به عنوان الگوهای عملی نقش به سزایی در آموزش رفتار حرفه‌ای برای دانشجویان گروه پزشکی دارند. هدف این مطالعه بررسی میزان آگاهی و رعایت اخلاق حرفه‌ای در پزشکان شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1396 بود. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 50 نفر از اساتید بالینی شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، به روش سرشماری و به صورت خودسنجی وارد مطالعه شدند. پرسشنامه دیوید موزیک، پس از تأیید روایی و پایایی به اساتید ارائه شد و داده‌ها پس از جمع‌آوری، به کمک نرم‌افزار آماری SPSS و با استفاده از شاخص‌های آماری توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین میزان توانمندی و آگاهی پزشکان بخش‌های مختلف در مورد شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای در 7/91 درصد در حد عالی، 8% در حد قابل قبول و 3/0 درصد در حد غیر قابل قبول برآورد شد و میزان به کارگیری شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای توسط پزشکان در محیط‌های بالینی، در 84/90 درصد در حد عالی، 7/8 درصد در حد قابل قبول و 0/46 درصد در حد غیر قابل قبول برآورد گردید. ملاحظات اخلاقی: پس از کسب مجوز از کمیته اخلاق دانشگاه، پژوهشگر با معرفی خود به پزشکان توضیحات کافی را در مورد هدف از انجام این مطالعه ارائه کرده و رضایت آگاهانه شفاهی و کتبی کسب و به منظور رعایت اصول اخلاق پزشکی اطلاعات پس از جمع‌آوری به طور محرمانه نگهداری و نتایج بدون ذکر نام گزارش گردید. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد در ارزیابی به شیوه خودسنجی، آگاهی و به کارگیری شاخص‌های اخلاق حرفه‌ای بین اساتید بخش‌های مختلف در حد مطلوب بود، هرچند در برخی از حیطه‌ها مانند مهارت‌های رهبری، مهارت‌های سازمانی و مدیریتی و قوه ابتکار و ابداع در ارائه درمان به بیماران، مداخلات آموزشی و فرهنگی بیشتری لازم است، در عین ‌حال تدوین ساز و کار ارزشیابی 360 درجه‌ای با رویکرد مشاهده‌ای در این خصوص توصیه می‌شود.

عنوان انگليسی

Knowledge and Performance of Professional Ethics among the Clinical Professors

خلاصه انگلیسی

Background and Aim: Clinical professors as practical models have a significant role in teaching professional behavior to medical students. This study aimed to determine the level of awareness and observance of professional ethics in physicians of hospitals affiliated to Ardabil University of Medical Sciences. Materials and Methods: In a descriptive cross-sectional study, 50 clinical professors working in hospitals affiliated to the Ardabil University of Medical Sciences were selected through self-assessment sampling. David Music's questionnaire was presented to professors after confirmation of validity and reliability. The collected data were analyzed using descriptive and analytical statistics using statistical software. Findings: The average level of knowledge and ability of physicians in different departments about professional ethics indicators was excellent in 91.7%, acceptable in 8% and 0.3% in the unacceptable level and the rate of application of professional ethics indicators by physicians in the Clinical environments were considered in 90.84%, excellent, in 8.7% were acceptable and in 0.46% unacceptable. Ethical Considerations: After obtaining permission from the University's Ethics Committee, by expressing the research objectives for the participants, oral informed consent was obtained and information collected without mentioning the name. Conclusion: The results of this study showed that in assessing by self-assessment method, the knowledge and application of professional ethics indexes among the professors of the different departments were optimal. However, effective educational and cultural interventions are required in some areas such as leadership skills, organizational and managerial skills, and the ability to initiate and innovate in delivering treatment to different patients.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :حسن عدالتخواه
نویسنده :سعید صادقیه اهری
نویسنده :معصومه آزادخانی
نویسنده مسئول :منصوره کریم اللهی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):حرفه‌گرایی؛ بخش‌های آموزشی؛ خودارزیابی؛ شاخص‌های حرفه‌ای
کلیدواژه ها (انگلیسی):Professionalism; Instructional Departments; Self Assessment; Professional Indicators
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.50 اخلاق پزشکی
W حرفه پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :13083
ارائه شده توسط : دکتر منصوره کریم اللهی
ارائه شده در تاریخ :11 تیر 1399 13:52
آخرین تغییر :11 تیر 1399 13:52

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...