title

بررسی فرهنگ ایمنی بیمار: آغازی برای برنامه های بهبود کیفیت و ایمنی در خدمات مراقبت از بیمار

رحیمی, الناز ، علیزاده, سید شمس الدین ، صفاییان, عبدالرسول ، عباسقلی زاده, ناطق (1399) بررسی فرهنگ ایمنی بیمار: آغازی برای برنامه های بهبود کیفیت و ایمنی در خدمات مراقبت از بیمار. سلامت و بهداشت ــ 11 (2). ص.ص.235-247. شاپا 2382-9710

این آخرین ویرایش عنوان است.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
154kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-2173-fa...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: خطاهای پزشکی به عنوان یکی از پنج علت رایج مرگ و میر محسوب می شوند. ایمنی بیمار موضوع مهمی در سیستم های بهداشت و درمان است و وجود فرهنگ ایمنی بیمار قوی در بیمارستان ها بر رفتارهای مرتبط با ایمنی و کاهش خطاهای پزشکی تاثیرگذار است. هدف این مطالعه بررسی فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان های اردبیل و مقایسه نگرش کارکنان به عملکرد خودشان نسبت به همکارانشان در زمینه فرهنگ ایمنی بیمار است. روش کار: داده های این پژوهش مقطعی از 420 نفر از کارکنان چهار بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل توسط پرسشنامه «پایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار» HSOPSC و پرسشنامه محقق ساخت نظرات کارکنان درباره عملکرد خودشان در زمینه فرهنگ ایمنی بیمار جمع آوری شده است. به منظور تعیین ارتباط آماری میان مشخصات دموگرافیک کارکنان و ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار، از آزمون های T-test و One Way Anova استفاده شده است. جهت انجام تحلیل ها از نرم افزار SPSS24 استفاده شده است. یافته ها: میانگین کلی درصد پاسخ مثبت به ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار 57.71 درصد و در محدوده متوسط است. بالاترین درصد پاسخ مثبت، مربوط به ابعاد «ارتباطات و ارائه بازخورد درمورد خطاها»(86.82%) و «کار گروهی درون واحدهای بیمارستان»(86.64%) است. پایین ترین درصد پاسخ مثبت نیز مربوط به ابعاد «تناوب گزارش دهی رخدادها»(24.83%) و «واکنش غیرتنبیهی در قبال رویداد خطا»(27.93%) است. مقایسه نظرات کارکنان نسبت به خودشان و همکارانشان نشان می دهد که در اکثر ابعاد، کارکنان عملکرد خود را بهتر از همکارانشان می دانند. نتیجه گیری: وضعیت فرهنگ ایمنی بیمار در بیمارستان های مورد مطالعه نیاز به بهبود دارد. همچنین میزان گزارش دهی خطا توسط کارکنان بسیار کم است. لذا افزایش تعداد کارکنان به ویژه پرستاران متناسب با تعداد بیماران و حجم کاری، کاهش ساعات کاری کارکنان، اتخاذ سیاست های فرهنگ ایمنی و غیرتنبیهی، حمایت از کارکنان و اجرای برنامه های آموزشی موثر در بیمارستان ها ضروری می باشد

عنوان انگليسی

An Investigation of the Patient Safety Culture: The Beginning for Quality and Safety Improvement Plans in Patient Care Services

خلاصه انگلیسی

Background & objectives: Medical errors are one of the five most common causes of death. Patient safety is an important issue in healthcare systems, and the existence of a strong patient safety culture in hospitals influences safety-related behaviors and reduces medical errors. The present study aimed to evaluate patient safety culture in Ardabil hospitals and investigate the attitude of employees towards their own performance compared to their colleagues in the field of patient safety culture. Methods: The data of this cross-sectional study were collected from 420 staff of four hospitals of Ardabil University of Medical Sciences by HSOPSC questionnaire and a researcher-made questionnaire for staff opinions on their own practice in the field of patient safety culture. One-way Anova and T-tests were used to determine the statistical relationship between staff demographics and dimensions of patient safety culture. SPSS24 software was used for analysis. Results: The overall mean percentage of positive response to the dimensions of patient safety culture was 57.71% and was in the middle range. The highest percentage of positive responses was related to the dimensions of " Feedback & Communication About Error" (86.82%) and " Teamwork Within Units" (86.64%). The lowest percentage of positive response was related to the dimensions of " Frequency of Events Reported" (24.83%) and " Non-punitive Response to Errors" (27.93%). investigating the attitude of employees towards their own performance compared to their colleagues shows that in most dimensions, employees perceive their performance better than their colleagues. Conclusions: The status of patient safety culture in the studied hospitals needs to be improved. The error reporting by staff is also very low. Therefore, it is necessary to increase the number of staff, especially nurses in proportion to the number of patients and the workload, to reduce staff working hours, adopt policies of safety and non-punitive culture, support staff and implement effective training programs in hospitals.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :الناز رحیمی
نویسنده مسئول :سید شمس الدین علیزاده
نویسنده :عبدالرسول صفاییان
نویسنده :ناطق عباسقلی زاده
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar, ISC, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):خطای پزشکی، حادثه، ایمنی بیمار، فرهنگ ایمنی بیمار
کلیدواژه ها (انگلیسی):medical Error, Accident, Patient Safety, Patient Safety, Culture
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
کد شناسایی :13123
ارائه شده توسط : آقای دکتر ناطق عباسقلی زاده
ارائه شده در تاریخ :09 مهر 1399 07:52
آخرین تغییر :20 بهمن 1399 07:57

ویرایش های موجود این سند

  • بررسی فرهنگ ایمنی بیمار: آغازی برای برنامه های بهبود کیفیت و ایمنی در خدمات مراقبت از بیمار. (deposited 09 مهر 1399 07:52) [Currently Displayed]

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...