پیرزاده, اکبر and مهدوی, عبدالله and محمدی, محمدعلی (1384) ارتباط كاهش شنوايي با افت تحصيلي در دانش آموزان پنجم ابتدايي شهر اردبيل. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل ــ 5 (3). pp. 225-228. شاپا 1735-2452
|
Text
- Published Version
129kB |
Official URL: http://journals.arums.ac.ir
Persian Abstract
زمينه و هدف: عضو شنوايي نقش ويژه اي در برقراري ارتباط ميان انسان ها و آموزش آنها بر عهده دارد. افت شنوايي موجب اختلال در ارتباط انسان با محيط شده، بنابراين شخص نمي تواند به درستي ارتباط برقرار كند. در سنين رشد كاهش شنوايي ممكن است باعث افت تحصيلي فراگير شود بنابراين مطالعه حاضر با هدف تعيين ارتباط كاهش شنوايي با افت تحصيلي انجام شد. روش كار: اين مطالعه مورد- شاهدي در 110 نفر از مردودين مقطع پنجم ابتدايي شهر اردبیل به عنوان گروه مورد و 110 نفر از همکلاسی های آنها به عنوان گروه شاهد به صورت تصادفي سيستماتيك انجام شد. دو گروه تحت آزمون هاي شنوايي سنجي قرار گرفتند و سپس اطلاعات حاصله از طريق برنامه آماري EPI مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: نتايج نشان داد در گروه مردودين در گوش چپ 9/1% و در گوش شاهد 0/9% به انرژي صوتي بيشتر از 30 دسي بل برای شنیدن نياز داشتند و اين تفاوت از نظر آماري نيز معني دار بود (p<0/05). در حالي كه بين كاهش شنوايي بالاي 20 دسي بل در گوش راست و چپ هر دو گروه با افت تحصيلي رابطه اي وجود نداشت. نتيجه گيري: با توجه به نتايج حاصله پيشنهاد مي شود دانش آموزان مردودي سالانه براي معاينه و ارزيابي شنوايي به متخصصين ارجاع تا در صورت لزوم تحت درمان قرار گيرند.
Title
The Relationship between Hearing Loss and Eductional Failure in 5th Grade Students of Elementary Schools in Ardabil
English Abstract
Background & Objectives: The hearing organ has a special role in establishing communication among people and their education. Hearing loss causes disorders in communication between human and environment. In growing ages, hearing loss may lead to general educational failure. This study was conducted in order to determine the relationship between hearing loss and educational failurs. Methods: In this case control study 110 failed students in 5th grade elementary school (case) and 110 other ones (control) were selected by systematic random sampling. Both groups underwent the audiometric tests. The Data were analyzed by EPI 2000 software. Results: The results of this study showed that 9.1% of cases and 0.9% of controls needed sonic energy more than 30db in left ear to hear. The difference was significant (P< 0.05) whereas there was no significant relationship between hearing loss and educational failure in rigth and left ear in both groups when the sonic energy used is more than 20db. Conclusion: The failed students are strongly recommended to be annually examined and evaluted by a specialist and if necessary be treated.
Item Type: | Article |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده مسئول : | اکبر پیرزاده |
Uncontrolled Keywords: | كاهش شنوايي افت تحصيلي دانش آموزان پنجم اردبيل |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Hearing Loss and Eductional Students Ardabil |
Subjects: | WV Otolaryngology |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Surgery Faculty of Medicine > Department of Basic Sciences > Department of Health Information Management Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing |
ID Code: | 1330 |
Deposited By: | Dr Akbar Pirzadeh |
Deposited On: | 26 Feb 1389 11:07 |
Last Modified: | 16 Feb 1393 13:09 |
Repository Staff Only: item control page