title

بررسی میزان تأثیر گذراندن بخش بیهوشی بر روی میزان آگاهی و عملکرد کارورزان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد احیای قلبی ریوی

صداقت, مجتبی and انتظاری, مسعود and عیسی زاده فر, خاطره (1387) بررسی میزان تأثیر گذراندن بخش بیهوشی بر روی میزان آگاهی و عملکرد کارورزان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد احیای قلبی ریوی. PhD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی تهران.




[img] Text - final reserch project report
97kB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

411kB
[img] Text - final reserch project report
55kB

Persian Abstract

زمینه: آموزش احیای قلبی – ریوی (CPR) برای دانشجویان پزشکی از گذشته مورد توجه بوده و تلاشهای زیادی در جهت بهبود کیفیت این آموزش صورت گرفته است. هدف: هدف از این مطالعه تعیین میزان تاثیر گذراندن دوره آموزش CPR در بخش بیهوشی در بهبود آگاهی و عملکرد دانشجویان پزشکی در مورد CPR می باشد. روش کار: یک مطالعه كارآزمائي آموزشی کنترل شده خود-شاهدی (Educational experimental study with self control) 12 ماهه بر روی 30 نفر از دانشجویان پزشکی سال 6 و 7 دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1385-1386 طراحی شد تمام دانشجویان این مقطع وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق پرسشنامه سه قسمتی جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با نسخه 15 و آزمونهای آماری ویلکاكسون و2 chi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میزان آگاهی قابل قبول(رتبه خوب و خیلی خوب) دانشجویان از مراقبت حیاتی اولیه(BLS) بعد از آموزش از 6/5% به 50% افزایش یافت (0/0001 = P) و میزان آگاهی قابل قبول دانشجویان از مراقبت حیاتی قلبی پیشرفته(ACLS) بعد از آموزش از 13/3% به 53/4% افزایش یافت (0/0001 =P). میزان مجموع مهارتهای عملی قابل قبول بعد از آموزش از 4/3% به 100% افزایش یافت (0/0001=P). بین میزان آگاهی از ACLS و میزان مهارتهای عملی دانشجویان رابطه معنی داری بدست آمد (0/005=P) . نتیجه گیری: گذراندن دوره های آموزشی CPR در بخش بیهوشی منجر به افزایش معنی داری در میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان پزشکی می شود.بنابراین گنجاندن دوره های آموزشی CPR در بخشهای عملی در برنامه آموزش دانشجویان پزشکی ضرورت دارد.

Title

Knowledge and Practice of Medical Students concerning CPR a course in anesthesiology ward.

English Abstract

Background: Cardiopulmonary resuscitation (CPR) training for undergraduate medical students has been noted to be poor in the past. Attempts have been made to improve quality of CPR training . Purpose: The aim of this study is to determine effect of CPR training in the anesthetic ward to improve knowledge and practice undergraduate medical student of CPR. Methods: A 12 month Educational experimental study with self control was done on all undergraduate medical student (n=30) at the medical university of Ardabil in 2006-2007. During I month of program all this students have undergone CPR training including basic life support (BLS) , advanced cardiac life support (ACLS) and practical skills. Data were collected via questionnaire, demographic, pre/post knowledge and practice. Result: After training the acceptable score (good and very good) about knowledge of BLS, ACLS and practical skill significantly increased %6.7 to %50 (p=0.0001) , %13.3 to %53.4 (p=0.001) and %3.3 to %100 (p=0.001) respectively. A significant relationship between knowledge of ACLS and practical skills was shown (p=0.005). Conclusion: The CPR training course in anesthetic ward leads to a significant increased in skills and knowledge. Adding this course to undergraduate curriculum of medical students especially in operatically wards (e.g. Anesthetic ward) is essential.

Item Type:Thesis (PhD)
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :مجتبی صداقت
استاد مشاور :مسعود انتظاری
نگارنده :خاطره عیسی زاده فر
Uncontrolled Keywords:احیای قلبی – ریوی ، آموزش پزشکی ، برنامه آموزشی ، مراقبت حیاتی اولیه ، مراقبت حیاتی قلبی پیشرفته
کلیدواژه ها (انگلیسی):Cardiopulmonary resuscitation ; Training ; Basic Life Support ; Advanced Cardiac Life Support
Subjects:W Health professions > Medical Education W.18
WX Hospital and other health Facilities
WO Surgery
Divisions:Faculty of Medicine > Department of Anesthesiology , Obstetrics & Gynecology
ID Code:1340
Deposited By: Dr Masood Entezariasl
Deposited On:01 Mar 1389 08:21
Last Modified:12 Sep 1391 13:16

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...