title

ارتباط سبک یادگیری با خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای در دانشجویان دکتری حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

فرهنگ, رباب ، کامران, عزیز ، زمانی اهری, اولدوز ، قاسمی, سمیرا (1399) ارتباط سبک یادگیری با خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای در دانشجویان دکتری حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
720kB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
444kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

331kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

12kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: خودکارآمدی تصمیم گیری شغلی (CDSE) در دانشجویان پزشکی ، داروسازی و دندانپزشکی به دلیل حساسیت حرفه ای ، دخالت مستقیم در تصمیم گیری برای فرآیند درمان و درگیری بالینی قابل توجه ، از سایر رشته ها مهمتر است. همچنین انتظار می رود که سبک یادگیری تأثیر قابل توجهی در موفقیت تحصیلی داشته باشد و CDSE نیز بر کیفیت مراقبت های بالینی تأثیر می گذارد. بنابراین ، در مطالعه حاضر ، رابطه بین سبک یادگیری و خودکارآمدی تصمیم گیری شغلی دانشجویان دکتری حرفه ای را بررسی کردیم. روش اجرا: این مطالعه تحلیلی_مقطعی بر روی 235 کارآموز پزشکی و دانشجویان سال 4 ، 5 و 6 دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شده است. ابزار تحقیق ، شامل پرسشنامه سبک یادگیری Kolb و پرسشنامه خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای Betz و Luzzo بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری مانند Kolmogorov-Smirnov ، ضریب همبستگی اسپیرمن ، آزمون مجذور کای ، ANOVA یک طرفه استفاده شد. یافته ها: 226 نفر به درستی پرسشنامه ها را تکمیل کردند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه 1.30± 25.94 بود. 134 نفر (59.2%) دانشجو دندان پزشکی و 92 نفر (40.8%) دانشجو پزشکی بودند. 51.3% افراد مونث و 48.7% نیز مذکر بودند. متوسط معدل تحصیلی دانشجویان 16.20 بود. تفاوت چشمگیری بین سبک های یادگیری دانشجویان رشته های مختلف تحصیلی (دندانپزشکی و پزشکی) گزارش شد. سبک یادگیری غالب در دانشجویان دندانپزشکی سبک جذب کننده (40.3%) و در دانشجویان پزشکی همگرا (47.8%) بود. هیچ ارتباط چشمگیری بین سبک های یادگیری با جنسیت، سن، معدل تحصیلی و بومی بودن افراد وجود نداشت. همچنین ارتباط چشمگیری بین خودکارآمدی حرفه ای افراد با جنسیت، رشته تحصیلی، بومی بودن، سن و معدل تحصیلی آنها یافت نشد. از طرفی نیز ارتباطی بین سبک های یادگیری و خودکارآمدی تصمیم گیری حرفه ای و هیچ یک از زیر مقیاس های آن وجود نداشت نتیجه گیری: این مطالعه رابطه بین سبک یادگیری و خودکارآمدی تصمیم گیری شغلی را بررسی کرد و هیچ ارتباطی بین این دو متغیر پیدا نکرد. از آنجا که این اولین مطالعه ای بود که در این زمینه انجام شد، برای بدست آوردن نتایج موثق تر و قابل تعمیم، به مطالعات بیشتری نیاز است.

عنوان انگليسی

The Relationship between Learning Style and Career decision-making self-efficacy of professional doctoral Students in Ardabil University of Medical Sciences

خلاصه انگلیسی

Background and Objectives: The career decision-making self-efficacy (CDSE) in medical, pharmacy and dental students is more important than other disciplines due to professional sensitivity, direct involvement in decision-making for the treatment process and significant clinical involvement. It is also expected that learning style has a significant impact on the academic success and the CDSE also affects the quality of clinical care. Therefore, in the present study, we will examine the relationship between the learning style and the career decision-making self-efficacy of professional doctoral Students. Methods: This cross sectional study was conducted on 235 medical interns and 5th and 6th year dental students of Ardabil University of Medical Sciences. The research tools, including Kolb Learning Style Inventory and Betz and Luzzo career decision-making self-efficacy questionnaire. Statistical tests such as Kolmogorov-Smirnov, Spearman correlation coefficient, Chi-square test, One-way ANOVA used to analyze the data. Results: The mean age of participants was 25.9 + 1.30, majority of them were dental students (134 person, 59.3%) and 92 were medical students (40.7%). The predominant learning styles in dental and medical students were assimilating (40.3%) and converging(47.8%), respectively. there was no significant relationship between students' learning styles and career decision-making self-efficacy and none of its subscales (p > 0.05). The results of Chi-square test showed a significant difference between the field of study and learning style (P=0.024). Conclusion; this study showed that there was no significant relationship between learning style and career decision-making self-efficacy. As this was the first study to be conducted in this field, the results are not conclusively reliable and further studies are needed.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :رباب فرهنگ
استاد راهنما :عزیز کامران
استاد مشاور :اولدوز زمانی اهری
دانشجو :سمیرا قاسمی
کلیدواژه ها (فارسی):تصمیم گیری حرفه ای، خودکارآمدی، آموزش پزشکی، آموزش دندانپزشکی، سبک یادگیری
کلیدواژه ها (انگلیسی):career, decision-making, self-efficacy, medical education, dental education, Learning Style
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه اندودونتیکس
کد شناسایی :13677
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :28 آبان 1399 12:32
آخرین تغییر :28 آبان 1399 12:32

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...