title

بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه ارتودانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1400-۱۳۹۹

جلایر, سولماز ، صدرائی, تقی (1399) بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه ارتودانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1400-۱۳۹۹. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
3MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

3MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: ارزیابی برنامه‌ی درسی یکی از فرایندهای مهم در روند آموزش می‌باشد که توسط آن می‌توان نیازهاي کلینیکی دانشجویان را برآورده کرد. این مطالعه با هدف بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی گروه ارتودانتیکس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1400-۱۳۹۹ انجام پذیرفت. مواد و روش کار: در اين مطالعه توصيفي- مقطعي، 59 نفر دانشجویان ترم آخر دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي اردبیل طي سال‌های 1400-1399 به‌صورت آنلاین مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید؛ بخش اول پرسشنامه در مورد اطلاعات فردي از قبيل: جنس، ميزان علاقه‌مندی به رشته تحصيلي و روش تدریس بود. بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته 60 سؤالی بود. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از برنامه 22 SPSS تجزیه‌وتحلیل گردید. ميزان تحقق اهداف آموزشي با متغيرهاي جنس ، ميزان علاقه‌مندی به رشته تحصيلي و روش تدریس بررسي شد و براي مقايسه تحقق اهداف آموزشي گروه ارتودانتیکس در هر يك از گروه‌های متغيرهاي اسمي شامل جنس، ميزان علاقه‌مندی به رشته تحصيلي و روش تدریس از آزمون کای دو و آزمون دقيق فيشر استفاده شد. سطح اطمينان آزمون‌ها 95 درصد در نظر گرفته شد (α<0/05). نتایج: نتایج نشان داد که میزان تحقق اهداف در ارتودنتیکس نظری در دیدن 53/71 درصد؛ شنیدن 99 درصد؛ توانایی در حد عالی 4/29 درصد و در حد خوب 18/86 درصد بود؛ و میزان تحقق اهداف در ارتودنتیکس عملی در دیدن 64/64 درصد؛ انجام دادن 45/87 درصد؛ توانایی در حد عالی 7/5 درصد و در حد خوب 23/71 درصد بود. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میزان توانمندی دانشجویان از دیدگاه خودشان بر حسب جنس، علاقه‌مندی به رشته و روش‌های تدریس وجود داشت(P<0.05). نتیجه‌گیری: آموزش دوره عمومی در دانشکده دندانپزشکی اردبیل در رابطه با گروه ارتودانتیکس با وجود ایجاد توانایی‏‏های لازم در دانشجویان دوره عمومی هنوز تا دستیابی کامل به اهداف آموزشی فاصله دارد و نیاز به برخی اصلاحات دارد

عنوان انگليسی

Assessment of the Achievement of Educational Objectives in Orthodontics Departments in Ardabil Faculty of Dentistry during 2020-2021

خلاصه انگلیسی

Introduction: Curriculum assessment is one of the important processes in the educational process by which the clinical needs of students can be met. The aim of this study was to investigate the achievement of educational goals of the Department of Orthodontics, School of Dentistry, Ardabil University of Medical Sciences in 2020-2021. Materials & Methods: In this descriptive cross-sectional study, 59 final year students of the School of Dentistry of Ardabil University of Medical Sciences were studied online during the years 1300-1499. A researcher-made questionnaire was used to collect information; The first part of the questionnaire was about personal information such as: gender, entrance quota, interest in the field of study and teaching method. The second part of the researcher-made questionnaire was 60 questions. The obtained data were analyzed using SPSS 22 program. The achievement of educational goals with the variables of gender, entrance quota, interest in the field of study and teaching methods were evaluated. Chi-square test and Fisher's exact test were used. The confidence level of the tests was 95% (α <0.05). Results: The results showed that the rate of achievement of goals in theoretical orthodontics in seeing 53.71%; 99% hearing; Ability was 4.29% in excellent condition and 18.86% in good condition; And the rate of achievement of goals in practical orthodontics in seeing 64.64%; Doing 45.87%; Ability was excellent at 7.5% and good at 23.71%. The results also showed that there was a significant difference in the ability of students from their own point of view in terms of gender, entrance quota, interest in the field and teaching methods (P <0.05). Conclusion: General course training in Ardabil Dental School in relation to the orthodontics department, despite creating the necessary abilities in general course students, is still far from fully achieving the educational goals and needs some modifications

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :سولماز جلایر
دانشجو :تقی صدرائی
کلیدواژه ها (فارسی):ارزشیابی برنامه، اهداف آموزشی، ارتودانتیکس
کلیدواژه ها (انگلیسی):program evaluation, educational goals, orthodontics
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه ارتودونتیکس
کد شناسایی :13996
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :27 بهمن 1399 07:07
آخرین تغییر :27 بهمن 1399 07:07

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...