title

بررسی میزان دستیابی به اهداف عملی گروه آموزشی پروتز دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در سال 1399-1398

ایمانی, طاهره and نقی زاده باقی, عباس and مهربان, علیرضا (1399) بررسی میزان دستیابی به اهداف عملی گروه آموزشی پروتز دانشکده ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در سال 1399-1398. MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.






[img]
Preview
Text - final reserch project report
3MB
[img]
Preview
Text - final reserch project report
2MB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

3MB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

3MB
[img] Other (spss) - فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only

44kB

Official URL: http://lib.arums.ac.ir

Persian Abstract

مقدمه: فرایند آموزش در صورتی مفید خواهد بود که اهداف مورد نظر برای آن، در حین اجرای دوره آمورشی یا پس از اتمام آن محقق گردد. هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان دستیابی به اهداف عملی گروه آموزشی پروتز دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در سال 1399-1398 بود. مواد و روش‌ها: روش مطالعه حاضر از نوع مقطعی توصیفی-تحلیلی و به صورت ارزشیابی آموزشی است که از الگوی CIPP (Contect, Input, Process, Product) استفاده شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی دانشجویان دندانپزشکی سال آخر دانشگاه اردبیل بود که تمام واحدهای تئوری و عملی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند و به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. اطلاعات اولیه شامل جنس، وضعیت تاهل و میزان علاقه‌مندی به رشته تحصیلی برای همه افراد ثبت شد. برای ارزیابی میزان دستیابی به اهداف عملی گروه آموزشی پروتز در سه بخش پروتز متحرک پارسیل، پروتز کامل و پروتز ثابت از پرسشنامه‌ای استفاده شد که شامل چهار شاخص دیدن، شنیدن، تجربه انجام دادن و توانایی انجام دادن بود. ارتباط بین جنس، وضعیت تاهل و میزان علاقه‌مندی به رشته تحصیلی با میزان دستیابی به اهداف عملی گروه آموزشی پروتز با استفاده از آزمون آماری کای-دو و با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 22 سنجیده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد در بخش پروتز متحرک پارسیل، شاخص دیدن 66/7%، شاخص شنیدن 73/42% و شاخص انجام دادن 73/6% بوده است. تنها 9/6% از افراد دارای توانایی عالی و 33/6% دارای توانایی خوب در انجام دادن پروتز پارسیل بودند. در بخش پروتز متحرک کامل، شاخص دیدن 60/72%، شاخص شنیدن 81/2% و شاخص انجام دادن 62/47% بوده است. تنها 11/97% از افراد دارای توانایی عالی و 29/15% دارای توانایی خوب در انجام دادن پروتز پارسیل بودند. در بخش پروتز ثابت، شاخص دیدن 58/2%، شاخص شنیدن 78/2% و شاخص انجام دادن 62/2% بوده است. تنها 11/1% از افراد دارای توانایی عالی و 30/4% دارای توانایی خوب در انجام دادن پروتز پارسیل بودند. به طور کلی، شاخص دیدن 60/95%، شاخص شنیدن 78/4% و شاخص انجام دادن 67/67% بوده است. تنها 11/12% از افراد دارای توانایی عالی و 30/6% دارای توانایی خوب در انجام دادن پروتز بودند. نتایج آزمون‌های آماری نیز نشان داد در این مطالعه بر اساس جنسیت تفاوت معناداري در شاخص ديدن در پروتز كامل و ثابت، درشاخص شنيدن در پروتز پارسيل و كامل و در شاخص انجام دادن در پروتز پارسيل مشاهده گرديد. بر اساس میزان علاقه مندی دانشجویان تفاوت معناداري در ميزان دستيابي به اهداف عملي گروه پروتز (پارسيل، كامل، ثابت) در شاخص ديدن، شنيدن و انجام دادن و در شاخص توانايي انجام دادن در پروتز کامل و ثابت مشاهده گرديد. بر اساس وضعیت تاهل تفاوت معناداري در شاخص ديدن در پروتز پارسيل و كامل، در شاخص شنيدن در پروتز پارسيل، در شاخص انجام دادن در پروتز ثابت، كامل و پارسيل و در شاخص توانايي انجام دادن در پروتز كامل مشاهده گرديد. نتیجه‌گیری: به طور کلی نتایج مطالعه حاضر نشان داد میزان دستیابی به اهداف آموزشی پروتز متحرک پارسیل، پروتز متحرک کامل و پروتز ثابت در ابعاد دیدن، شنیدن، تجربه انجام دادن و توانایی انجام دادن در حد خوب و عالی، مطلوب نیست

Title

Assessment of the achievement of practical objectives in prosthodontics education department in faculty of dentistry of Ardabil University of Medical Sciences from the viewpoint of the students during 2019-2020

English Abstract

Introduction: The educational process will be useful if the goals for which they are attained are fulfilled during, or after, the course. The aim of this study was to evaluate the achievement of the educational goals of the Prosthodontics Department of Ardabil dental collage in 2020-2021. Materials and Methods: The method of this cross-sectional descriptive-analytical study was based on CIPP model (Contect, Input, Process, Product). The study population included all final year dental students of Ardabil University who had successfully passed all their theoretical and practical units and were included in the study by census method. Preliminary information including gender, marital status and level of interest in the field of study were recorded for all individuals. A questionnaire was used to evaluate the achievement of the practical goals of the prosthetics department in three parts: partial removable prosthesis, complete prosthesis and fixed prosthesis, which included four indicators of seeing, listening, performing experience and performing ability. The relationship between gender, marital status and interest in the field of study with the achievement of practical goals of the prosthetics department was measured using chi-square test using SPSS software version 22. Results: The results showed that in the partial removable prosthesis, the index of seeing was 66.7%, listening was 73.42% and performing was 73.6%. Only 9.6% of the subjects had excellent ability and 33.6% had good ability to perform partial prosthesis. In the complete removable prosthesis section, the seeing index was 60.72%, listening was 81.2% and performing was 62.47%. Only 11.97% of subjects had excellent ability and 29.15% had good ability to perform partial prosthesis. In the fixed prosthesis section, the index of seeing was 58.2%, listening was 78.2% and performing was 62.2%. Only 11.1% of people had excellent ability and 30.4% had good ability to perform partial prosthesis. In general, the index of seeing was 60.95%, listening was 78.4% and performing was 67.67%. Only 11.12% of subjects had excellent ability and 30.6% had good ability to perform prosthesis. The results showed that gender, interest, and marital status were significantly associated with the achievement of practical goals of the prosthetics department. According to the marital status, significantly differences in seeing in partial and complete prosthesis, in listening in partial prosthesis, and in performing in complete prosthesis were obsderved. Conclusion: In general, the results of the present study showed that the achievement of the educational goals of partial removable prosthesis, complete removable prosthesis and fixed prosthesis in the seeing, listening and performing is not desirable at good and perfect levels.

Item Type:Thesis ( MD)
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :طاهره ایمانی
استاد مشاور :عباس نقی زاده باقی
دانشجو :علیرضا مهربان
Uncontrolled Keywords:دندانپزشکی، پروتز، ارزیابی، آموزش
کلیدواژه ها (انگلیسی):Dental, Prosthodontics, Assessment, Education
Subjects:WU Dentistry. Oral surgery > Dentistry Oral Surgery Education WU.18
Divisions:Department of Dentistry > Research Unit -Submitted Thesis
Department of Dentistry > Departments of Prosthodontics
ID Code:14045
Deposited By: Mr farhad khodaei
Deposited On:09 Dec 1399 20:36
Last Modified:09 Dec 1399 20:36

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...