title

بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزش گروه پروتز ثابت در دوره پری کلینیک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در نیمسال دوم سال 99-1398

ایمانی, طاهره ، داداشی, امیر رضا (1399) بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزش گروه پروتز ثابت در دوره پری کلینیک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در نیمسال دوم سال 99-1398. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

4MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

18kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی نظام آموزشی به‌ویژه دندانپزشکی مسئله عدم تحقق اهداف برنامه آموزشی است؛ بنابراین این مطالعه با هدف بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزش گروه پروتز ثابت در پایان دوره پری کلینیک و کلینیک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان در نیمسال دوم سال 99-1398 انجام پذیرفت. مواد و روش کار: در اين مطالعه توصيفي- تحلیلی، 59 دانشجوی پری کلینیک و 59 دانشجوی کلینیک مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد Barrero و همکاران (2015) بود که شامل دو بخش است. بخش اول در مورد اطلاعات فردي از قبيل: جنس، سهميه ورودي، وضعيت تأهل، ميزان علاقه‌مندی به رشته تحصيلي و سال فارغ‌التحصیلی بود و قسمت دوم متشكل از سؤالات چندگزینه‌ای مربوط به ارزيابي دانش نظري فارغ‌التحصیلان و همچنين سؤالاتي مربوط به ديدگاه دانشجويان در مورد دوره‌های پيش باليني و باليني بود. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 با استفاده از آزمون های تی مستقل و آنالیز واریانس دو طرفه با سطح اطمينان آزمون‌ها 95 درصد مورد بررسی قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که میزان دستیابی به اهداف تشخیص و طرح درمان، مهارت‌های تکنیکی در اجرای درمان و مراحل لابراتواری و تکنیک حل مسئله، در پایان دوره پری کلینیک از دیدگاه دانشجویان در حد نسبتاً مطلوب قرار داد. همچنین تفاوت معناداری در میزان دستیابی به اهداف تشخیص و طرح درمان، مهارت‌های تکنیکی در اجرای درمان از دیدگاه دانشجویان پری کلینیک و کلینیک مشاهده نگردید(P>0.05). با این وجود دانشجویان کلینیک مهارت های لابراتواری و تکنیک حل مسئله را بیشتر از دانشجویان پری کلینیک نسبتاً مطلوب ارزیابی کردند(P<0.05). همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میزان دستیابی به اهداف تدوین شده در گروه پروتز ثابت بر حسب جنسیت، سهمیه ورودی و میزان علاقه مندی به رشته وجود ندارد(P>0.05). نتیجه‌گیری: از بررسی نتایج در می‏یابیم که آموزش دوره عمومی در دانشکده دندانپزشکی اردبیل در رابطه اهداف آموزشی گروه پروتز ثابت در پایان دوره پری کلینیک و کلینیک با وجود ایجاد توانایی‏‏های لازم در دانشجویان دوره عمومی هنوز تا دستیابی کامل به اهداف آموزشی فاصله دارد و نیاز به برخی اصلاحات در زمینه‏هایی چون آموزش عملی و ایجاد انگیزه بیشتر در اساتید برای بکار بستن روش‏‏های نوین پیشنهاد می‏شود.

عنوان انگليسی

Assessment of the fixed prostodontics field,s achievement in skill lab course of educational objectives from the viewpoints of Ardabil university of medical sciences dentistry students in 2018-2019

خلاصه انگلیسی

Introduction: One of the serious worries and concerns of the educational system, especially dentistry, is the issue of not achieving the goals of the educational program; Therefore, the aim of this study was to evaluate the achievement of the objectives of the fixed prosthesis group at the end of the pre-clinic and clinic of the School of Dentistry of Ardabil University of Medical Sciences from the perspective of students in the second semester of 2009-2010. Materials and Methods: In this descriptive cross-sectional study, 59 pre-clinic students and 59 clinic students were studied. The data collection tool was the standard questionnaire of Barrero et al. (2015) which consists of two parts. The first part was about personal information such as gender, entrance quota, marital status, interest in the field of study and the year of graduation, and the second part consisted of multiple choice questions related to the evaluation of graduates 'theoretical knowledge as well as questions about students' views on the course. It was pre-clinical and clinical. The obtained data were analyzed using SPSS software version 26 using independent t-test and two-way analysis of variance with 95% confidence level. Results:The results showed that the rate of achieving the goals of diagnosis and treatment plan, technical skills in the implementation of treatment and laboratory stages and problem solving techniques, at the end of the pre-clinic period, it was relatively favorable from the students' point of view. Also, there was no significant difference in achieving the goals of diagnosis and treatment plan, technical skills in the implementation of treatment from the perspective of pre-clinic and clinic students (P> 0.05). However, However, clinic students rated laboratory skills and problem-solving techniques as more desirable than pre-clinic students (P <0.05).The results also showed that there was no significant difference in the achievement of goals in the fixed prosthesis group in terms of gender, input quota and interest in the field (P> 0.05). Conclusion: From the review of the results, we find that the training of the general course in Ardabil Dental School in relation to the educational goals of the fixed prosthesis group at the end of the pre-clinic and clinic period, despite creating the necessary abilities in general course students, is still far from achieving full educational goals and the need for some improvements in fields such as hands-on training and motivating professors to apply new methods is suggested.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :طاهره ایمانی
دانشجو :امیر رضا داداشی
کلیدواژه ها (فارسی):اهداف آموزشی گروه پروتز ثابت، ارزشیابی آموزشی، پری کلینیک، پروتز ثابت.
کلیدواژه ها (انگلیسی):Educational objectives of fixed prosthesis group, educational evaluation, pre-clinic, fixed prosthesis
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه پروتزهای دندانی
کد شناسایی :14172
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :24 فروردین 1400 12:29
آخرین تغییر :24 فروردین 1400 12:29

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...