title

عوامل تنش در آموزش بالینی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در لیبر و اتاق زایمان

اخوان اکبری, پوران ، مصطفی زاده, فریده ، مشعوفی, مهرناز ، وثوقی, نازیلا ، اللهیاری, ایراندخت (1388) عوامل تنش در آموزش بالینی دانشجویان مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در لیبر و اتاق زایمان. در: اولین همایش سراسری آموزش بالینی در پرستاری و مامایی 15-14 مرداد ماه 1388, 15-14 مرداد 88, دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
50kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://nursing.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه و هدف فرایند آموزش بالینی که طی آن دانشج در تعامل با محیط مفاهیم آموخته شده را در حیطه عمل به کار می گیرد، تحت تاثیر عوامل ومتغییرهای بسیاری قرار می گیرد. یکی از این عوامل تنش است که سبب افت تحصیلی و رفتارهای نامطلوب در دانشجویان می شود. هدف از مطالعه حاضر تعیین عوامل تنش زا در آموزش بالینی دانشجویان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در لیبر و اتاق زایمان می باشد. روش اجرا این مطالعه بصورت توصیفی – مقطعی روی دانشجویان ترم 6و4 مامایی که تجربه کار آموزی بالینی داشتندانجام گرفت. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته و شامل 42 سئوال مربوط به عوامل تنش زا در 6 حیطه بالینی بود. تجزیه تحلیل اطلاعات به وسیله نرم افزار آماری spss صورت گرفت. یافته ها حیطه های احساسات ناخوشا یند، تجربیات بالینی ، تجارب تحقیر آمیز، ارتباط بین فردی ، برنامه ریزی آموزشی و محیط آموزشی به ترتیب از درجه تنش زایی بالایی برخوردار بودند. بیشترین عوامل تنش زا به ترتیب در هر حیطه شامل :ترس از مرگ جنین یا نوزاد با میانگین و انحراف معیار 42/1 ± 83/3 ، ترمیم پارگی های کانل زایمانی(33/1 ± 73/3) و عدم تطابق بین آموخته های تئوری و محیط بالینی (37/1 ± 30/3) بود. بین وضعیت تاهل ، ترم تحصیلی ، محل سکونت و سن دانشجویان با عوامل تنش زا ارتباط معنی داری وجود نداشت. بحث و نتیجه گیری دانشجویان مامایی در محیط لیبرو زایمان در معرض عوامل تنش زای متعددی قرار دارند. برای تسهیل یادگیری و انطباق دانشجویان با این محیط لازم است شرایط تنش زا در محیط های آموزش بالینی تعدیل و روشهای مقابله با تنش های موجود به دانشجویان آموزش داده شود.

عنوان انگليسی

Tension factors in clinical education of midwifery students of medical sciences university ardabil in the laboar and delivery room


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :پوران اخوان اکبری
کلیدواژه ها (فارسی):تنش، آموزش بالینی، دانشجویان مامایی
کلیدواژه ها (انگلیسی):tension, clinical education,midwifery student
موضوعات :WQ مامایی > WQ.18 آموزش مامايي
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش مدیریت اطلاعات سلامت
دانشکده پرستاری و مامایی > بخش مامایی
کد شناسایی :1424
ارائه شده توسط : دکتر مهرناز مشعوفی
ارائه شده در تاریخ :24 خرداد 1389 05:19
آخرین تغییر :01 تیر 1393 09:14

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...