title

ويژگيهاي تدريس اثربخش ازديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل

مظفری, ناصر and محمدی, محمدعلی and دادخواه, بهروز (1389) ويژگيهاي تدريس اثربخش ازديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل. مجله علمي پژوهشي دانشکده پرستاری و مامایی ــ 11 (1). pp. 63-71.

[img]
Preview
Text - Published Version
192kB

Persian Abstract

زمينه و هدف : تربيت نيروي انساني کارآمد وموثرازجمله وظايف اصلي دانشگاه ها محسوب مي گردد.توجه به تربيت دانشجويان ازنظر علمي ,پژوهشي وفرهنگي بسيارحائز اهميت بوده وبرنامه ريزي صحيح درآموزش وپرورش آنان ازوظايف اصلي دانشگاه ها ميباشد. از مشکلات اساسي آموزش دردانشگاه هانداشتن شاخص ها ي تدريس اثربخش است ويکي ازمهمترين روش هاي تعيين اين شاخص ها نظرخواهي ازدانشجويان مي باشد. روش کار:این مطالعه ازنوع توصيفي بوده ودرآن تعداد 433 دانشجوي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل درسال 1386به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شدند.سپس پرسشنامه حاوي مشخصات فردي ونيزمعيارهاي تدريس اثربخش(ويژگيهاي حرفه اي, فردي, تحريک به يادگيري ومطالعه مستقل ) توسط آنها تکميل شد .داده هاي جمع آوري شده بانرم افزارآماري spss/pc بااستفاده ازآزمون توصيفي مورد تجزيه وتحليل قرارگرفت. يافته ها : اين بررسي نشان داد در ارتباط با ويژگيها ي حرفه اي تدريس اثربخش«استفاده مناسب از دانش پايه يا درس تخصصي و ميزان تسلط واطلاع مدرس به درس»به ترتيب با 1/87درصد و 2/76 درصد در ويژگيهاي فردي « داشتن حس مسئوليت درقبال حرفه معلمي با 91درصد ودر ويژگيهاي تحريک به يادگيري ومطالعه مستقل، ايجاد ارتباط ميان موضوع درس با محيط کار و وظايف شغلي بعدي دانشجو با 5/72درصد بيشترين معيار تدريس اثربخش ازديدگاه دانشجويان بود. نتيجه گيري : موفقيت اساتيد در اصلاح وبهبود يادگيري دانشجويان همگام با عمل تدريس مستلزم ارتقائ ورشد علمی وعملی خود وتوجه به خصوصیات ونیازهای آموزشی وحرفه ایی دانشجویان است. آنان بايد همواره بکوشند تا روشهاي تدريس خود را با نيازها وامکانات فردي وگروهي فراگيران هماهنگ کرده و جهت رفع نارسائيهاي روش خود و اصلاح وبهبود آن گام بردارند.



Item Type:Article
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :ناصر مظفری
نویسنده :محمدعلی محمدی
نویسنده :بهروز دادخواه
Additional Information:Indexed in: Magiran, SID
Uncontrolled Keywords:تدريس اثربخش , ديدگاه ، دانشجويان علوم پزشکي
Subjects:W Health professions > Medical Education W.18
WY Nursing > Nursing Education WY.18
Divisions:Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing
ID Code:1440
Deposited By: Dr Behrouz Dadkhah
Deposited On:30 Mar 1389 04:22
Last Modified:22 Feb 1399 22:17

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...