title

بررسی کیفیت رضایت آگاهانه از دیدگاه بیماران بستری و پرستاران در مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل در سال 1399

مظفری, ناصر ، محمدی, محمدعلی ، جعفری, بهروز (1400) بررسی کیفیت رضایت آگاهانه از دیدگاه بیماران بستری و پرستاران در مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل در سال 1399. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

3MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

16MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

41kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه و هدف : رضایت آگاهانه یکی از مولفه های اصلی حقوق بیمار است. کیفیت اخذ رضایت آگاهانه از بیمار تاثیر مستقیم بر رضایت او طی فرآیند درمان و مراقبت و کاهش مداخلات حقوقی دارد. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت رضایت آگاهانه از دیدگاه بیماران بستری و پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل انجام گرفت. مواد و روش ها : این مطالعه یک پژوهش توصیفی مقطعی بود که با مشارکت 420 نفر از پرستاران و بیماران ( 210 نفر پرستار و 210 نفر بیمار ) به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از فروردین لغایت مرداد ماه سال 1399 انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه دو قسمتی بود که قسمت اول شامل مشخصات دموگرافیک بیماران و پرستاران و قسمت دوم ارزیابی کیفیت رضایت آگاهانه اخذ شده از دیدگاه بیماران و پرستاران بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی( آزمون تی تست مستقل و تی تست تک نمونه ای ) در نرم افزار SPSS نسخه 23 تحلیل شد. یافته ها : میانگین امتیاز کیفیت رضایت آگاهانه در پرستاران ( 14/86 ± 107/54) بیشتر از بیماران ( 17/52 ± 103/83) بوده و این اختلاف به لحاظ آماری معنی دار بود( 0/05>P ). نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان داد میانگین امتیاز کیفیت رضایت آگاهانه از دیدگاه بیماران بستری و پرستاران در حیطه های ارائه اطلاعات ، درک کردن ، داوطلبانه بودن ، امضای فرم رضایت و تعامل پزشک و بیمار کمتر و در حیطه صلاحیت تصمیم گیری بیشتر از مقدار مورد انتظار بود. نتیجه گیری : کیفیت کلی اخذ رضایت آگاهانه از دیدگاه بیماران و پرستاران نامطلوب گزارش گردید. پیشنهاد می شود ضمن اصلاح فرآیند اخذ رضایت آگاهانه ، شفاف سازی و ظرفیت سازی در تمامی مراحل صورت گیرد.

عنوان انگليسی

Quality assessment of informed consent from the nurses and hospitalized patients perspective in Ardabil city educational and treatment centers at 2020

خلاصه انگلیسی

Background: Informed consent is among the essential components of patient’s rights. The quality of obtaining informed consent from the patient directly impacts their satisfaction throughout the treatment and care process and reduces the legal interventions. This study was conducted aiming to determine the quality of informed consent from nurses’ and hospitalized patients’ points of view. Methods: The present study is a cross-sectional descriptive study conducted with the participation of 420 people from the patients and nurses (210 patients and 210 nurses) using stratified random sampling from March 2020 to July 2020. The data collection tool was a two-part questionnaire in which the first part contained demographic characteristics of patients and nurses and the second part evaluated the quality of obtained informed consents from nurses’ and patients' points of view. Data were analyzed using descriptive and analytical (independent t-test, one-sample t-test) statistical tests in SPSS v.23 software. Results: Mean informed consent quality score was higher in nurses (107.54±14.86) compared to patients (103.83±17.52) and this difference was statistically significant (P<0.05). Results of the one-sample t-test indicated that the quality of obtained informed consents from patients' and nurses' viewpoints was lower than the expected amount in the areas of information provision, understanding the information, voluntary participation, signing the consent form, and the interaction between the patient and the doctor, while the score assigned to decision-making competence was higher than the expected amount. Conclusion: The general quality of obtaining informed consent was unfavorable from nurses’ and patients’ points of view. It is recommended that modifying the process of obtaining informed consent and improving transparency and capacity in all the stages of obtaining informed consent be taken.

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :ناصر مظفری
استاد مشاور :محمدعلی محمدی
دانشجو :بهروز جعفری
کلیدواژه ها (فارسی):رضایت آگاهانه ، پرستار ، کیفیت ، بیمار
کلیدواژه ها (انگلیسی):informed consent, nurse, quality, patient
موضوعات :W حرفه پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :14493
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :31 خرداد 1400 12:17
آخرین تغییر :31 خرداد 1400 12:17

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...