title

بررسی رابطه اضطراب و مقابله مذهبي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل در سال87

مولایی, بهنام ، محمدی, محمدعلی ، حبیبی, عقیل ، محمدزاده, بهزاد ، دادخواه, بهروز ، مظفری, ناصر ، مولوی, پرویز ، اسکندراوغلی, بهزاد (1389) بررسی رابطه اضطراب و مقابله مذهبي در دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل در سال87. [ طرح تحقیقاتی]

متن کامل

[img] PDF - نسخه چاپ شده
محدود به فقط پرسنل سامانه

294kB

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: امروزه دگرگونی شیوه زندگی، روابط اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی باعث بروز تشویش، تهدید و نگرانی در گروههای مختلف جامعه و خصوصاً دانشجویان شده است. اضطراب در صورت عدم کنترل با مکانیزمهای مناسب و شیوه های مقابله ای تعدیل کننده باعث بروز اختلالات روانی در دانشجویان و در نتیجه اختلال در عملکرد فردی، شغلی و اجتماعی آنها میشود. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط اضطراب با مقابله مذهبی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1387 انجام گرفت. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 364 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1387 که به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر و پرسشنامه مقابله مذهبی بود. داده های مطالعه با آمار توصیفی و آزمونهای کای دو، ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد 7/46% از دانشجویان پسر و بقیه دختر با میانگین سنی 21/1 ±20 هستند. در 1/70% از دانشجویان اضطراب آشکار در حد متوسط، در 8% در حد شدید و در بقیه در سطح خفیف بود. همچنین میزان اضطراب پنهان در 5/63% نمونه ها در حد متوسط، در 6/12% در حد شدید و در بقیه در حد خفیف بود. یافته ها نشان داد بین اضطراب آشکار و پنهان و مقابله مذهبی در دانشجویان اختلاف آماری معنی دار وجود دارد (001/0>p).میزان اضطراب (متوسط و شدید) در افراد مجرد و در خانمها بیشتر از افراد متأهل و آقایان بود. روش مقابله مذهبی متوسط در دانشجویان دختر (4/72%) بیشتر از دانشجویان پسر (9/65%) بود. همچنین میزان اضطراب شدید با افزایش سن، کاهش نشان داد ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود (001/0<p). نتیجه گیری: با توجه به نقش متغیرهای متعدد در بروز اضطراب دانشجویان و بمنظور بهبود عملکرد جسمی، روانی و اجتماعی آنها ضروریست آموزشهای لازم در زمینه ایجاد عادات بهداشت روانی مثبت، تقویت شیوه های سازگاری مذهبی و روشهای کارآمد برای برخورد با استرس به دانشجویان داده شود و بر نقش حمایتی خانواده و جامعه تأکید شود.

عنوان انگليسی

The Relationship between Anxiety and Religious Coping among Students of Ardabil University of Medical Sciences, 2008-2009

خلاصه انگلیسی

Abstract Anxiety that is the outcome of social relationship and technological development, if not controlled by appropriate mechanism and regulating approaches, will lead to mental disorders in university students and consequently will cause disorder in their individual, professional and social performance. Therefore, the present study has been conducted aiming to determine the relationship between anxiety and religious confrontation in students at University of Medical Science in Ardabil. This descriptive – analytical study was conducted on 364 participants chosen randomly from Ardabil University of medical science in 1387-1388. The instruments were Spiel Berger Anxiety Test and Religious Coping Inventory. Data analyses were done through descriptive methods and inferential methods in SPSS. 46% of the participants involved in the study were boys and the rest were girls. The participants ranged from 20 ± 1.2 years. The overt anxiety was moderate in 70.1% of the students, severe in 8% and mild in the rest. The covert anxiety was moderate in 63.5% of the students, severe in 12.6% and mild in the rest of the students. The results showed that there was a significant difference between the overt anxiety covert anxiety and religious coping (p < 0.05) Since large number of variation cause anxiety, so it calls for appropriate education in developing positive mental health habits, reinforcing religious adaptability and using efficient methods to improve physical, mental and social performance of the students.

نوع سند : طرح تحقیقاتی
زبان سند : فارسی
وضعیت پروژه : اتمام یافته
مجری اصلی :بهنام مولایی
همکار طرح :محمدعلی محمدی
تاریخ اتمام :20 تیر 1389
کلیدواژه ها (فارسی):اضطراب ، مقابله مذهبی ، دانشجو
کلیدواژه ها (انگلیسی):anxiety, religious coping, student
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه جراحی
دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
معاونت تحقیقات و فناوری > مديريت تحقیقات و فناوری و اطلاع رساني > طرح هاي تحقيقاتي اتمام يافته
کد شناسایی :1460
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :20 تیر 1389 04:21
آخرین تغییر :01 تیر 1393 06:52

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...