title

بررسی وضعیت رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانش آموزان پسر پایه ی ششم ابتدایی شهرستان اردبیل بر اساس تئوری مراحل تغییر رفتار

محمدشاهی, جعفر ، کامران, عزیز ، نسیمی دوست, رامین ، علی اکبری, پرویز (1400) بررسی وضعیت رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در دانش آموزان پسر پایه ی ششم ابتدایی شهرستان اردبیل بر اساس تئوری مراحل تغییر رفتار. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

97kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه: نوجوانی دوره ای است که بسیاری از عادات سالم و ناسالم در آن شکل گرفته و به دوره های بعدی زند گی نیز تسری می یابد . سبک زندگی بر سلامت فرد تأثیر داشته و میتوان با انجام رفتارهای ارتقاءدهنده سلامت در نوجوانی از بسیاری از مشکلات سلامتی پیشگیری کرد. این مطالعه با هدف بررسی وضعیت رفتارهای ارتقا دهنده ی سلامت در دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی درشهرستان اردبیل بر اساس تئوری تغییر رفتار انجام شد . هدف: تعیین وضعیت رفتارهای ارتقا دهنده ی سلامت در دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی درشهرستان اردبیل بر اساس تئوری تغییر رفتار مواد و روش ها : این مطالعه از نوع توصیفی و تحلیلی مقطعي با مشارکت 619 دانش آموز پسر مدارس ابتدایی پایه ششم ابتدایی در سال 1400 انجام شد. داده ها به کمک پرسنامه HPLP II استاندارد شده سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و با کمک آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شد . نتایج : نتایج حاصل از بررسی ابعاد ارتقاء دهنده سلامت ، میانگین نمرات ابعاد ارتقاء سلامت و انحراف استاندارد (6/95 ± 24/26)و بالاترین نمره میانگین و انحراف استاندارد در بین ابعاد ارتقاء سلامت به مسئولیت پذیری درباره ی سلامت (0/001>P ،11/35 ± 35/25) و پایین ترین نمره میانگین و انحراف استاندارد به مدیریت استرس (0/0001>p ،4/89±14/26) اختصاص داشت. نتایج حاصل از بررسی مراحل تغییر رفتار شامل برنامه ریزی برای فعالیت فیزیک (ورزش ) و تغذیه می باشد به این صورت که از بین 619 نفر در زمینه برنامه ریزی برای فعالیت فیزیکی (ورزش ) بالاترینش درصد مربوط به مرحله پیش تفکر 29/6 درصد (183نفر) و پایین ترین درصد مربوط به مرحله نگهداری14/2 درصد (88نفر) و در زمینه برنامه ریزی برای تغذیه بالاترین درصد مربوط به مرحله پیش تفکر 133 درصد (205نفر) و پایین ترین درصد مربوط به مرحله نگهداری 14/2 (88نفر)می باشد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از بررسی مراحل تغییر رفتار شامل تصمیم گیری در مورد ورزش و تغذیه نشان داد که افرادی که در مراحل بالای تصمیم گیری قرار دارند، یعنی در مرحله نگهداری میانگین نمره بالاتری نسبت به سطوح پایین تر داشتند بدین معنی افراد در مرحله نگهداری ، بطور معناداری نمرات بالاتری را در تمام ابعاد ارتقا سلامت کسب کرده اند

عنوان انگليسی

Evaluation of health promoting behaviors in sixth grade elementary school students in Ardabil based on behavior change theory

خلاصه انگلیسی

Background: Adolescence is a period in which many healthy and unhealthy habits are formed and extend to later periods of life. Lifestyle affects a person's health and many health problems can be prevented by performing health-promoting behaviors in adolescence. Aim: The aim of this study was to investigate a health-promoting lifestyle in sixth grade elementary school male students in Ardabil. Materials and Methods: This cross-sectional descriptive and analytical study was conducted with the participation of 619 post-primary students in the sixth grade of elementary school in 1400. Data were collected using a standardized Hplp II questionnaire of health-promoting lifestyle and using SPSS software version 22 was analyzed using one-way analysis of variance. Results: The results of the study of health promotion dimensions, the total average scores of health promotion dimensions and standard deviation(24/56 6/95)and the highest average score and standard deviation among health promotion dimensions are assigned to health responsibility (35/25± 11/35 ، p<0/001) and the lowest average score and standard deviation to stress management(14/26± 4/89 ، p<0/001). The results of the study of behavior change stages include planning for physical activity and nutrition, so that among 619 people in the field of planning for physical activity, the highest percentage is related to the precontemplation stage29/6, and the lowest percentage is related to the maintenance stage14/2, percentage and In the field of nutrition planning, the highest percentage is related to the precontemplation stage33/1(205), and the lowest percentage is related to the maintenance stage14/2(88). Discussion and Conclusion: The results of the study of change stages including decision-making about exercise and nutrition showed that people who are in the upper stages of decision-making, ie in the maintenance stage, had a higher average score than lower levels, ie people in the maintenance stage, Significantly higher scores on all aspects of health promotion.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :جعفر محمدشاهی
استاد راهنما :عزیز کامران
استاد مشاور :رامین نسیمی دوست
دانشجو :پرویز علی اکبری
کلیدواژه ها (فارسی):سلامت و سبک زندگی،رفتارهای ارتقاء دهنده ی سلامت و مراحل تغییر رفتار.
کلیدواژه ها (انگلیسی):Health, Lifestyle, Health Promoting Behaviors and Behavior Change Stages
موضوعات :WA بهداشت عمومي
WA بهداشت عمومي
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه داخلی ، قلب ، عفونی
معاونت بهداشت > آموزش و ارتقای سلامت
معاونت بهداشت > آموزش و ارتقای سلامت

معاونت تحقیقات و فناوری > مرکز تحقیقات طب سنتی و آبدرمانی
کد شناسایی :14768
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :19 مهر 1400 11:09
آخرین تغییر :19 مهر 1400 11:09

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...