title

مقایسه درگیری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری

ندرمحمدی مقدم, مهریار ، مولوی, پرویز ، صادقی موحد, فریبا ، شهسواری, آیدا (1400) مقایسه درگیری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

733kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

30kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه: اختلال یادگیری یکی از اختلالات شایع در بین دانش آموزان می باشد که باعث کاهش عزت نفس آنان شده و پیشرفت تحصیلی آنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و خانواده ها را دچار تنش می نمایند.. هدف: این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه میزان درگیری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری انجام شد مواد و روش کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال یادگیری مراجعه کننده به درمانگاه تخصصی روانپزشکی بیمارستان فاطمی شهر اردبیل در سال 1400-1399 بود. که از بین انها تعداد 60 نفر بصورت تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. همچنین 60 نفر از کودکان بهنجار نیز پس از همتاسازی از نظر متغیرهای جنس، سن و سطح تحصیلات با گروه آزمایش، به عنوان گروه عادی انتخاب شدند. در مطالعه حاضر از 3 پرسشنامه: اختلال یادگیری (کلورادو)، درگیری تحصیلی و انعطاف پذیری دنیس و وندورال استفاده شد. نتایج: در این مطالعه 60 نفر با اختلال یادگیری و 60 نفر عادی وارد مطالعه شدند که 2 گروه از نظر سن، جنس و مقطع تحصیلی با هم اختلاف معنی داری نداشتند و همسان سازی شده بودند. در کل اختلال یادگیری در گروه اختلال یادگیری به طور معنی داری بیشتر از گروه عادی و درگیری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی به طرز معنی داری در گروه عادی بیشتر از گروه اختلال یادگیری بود (0/05>P) از نظر بررسی ریزمعیارها در پرسشنامه اختلال یادگیری تمام ریز معیار ها شامل مشکل در خواندن، مشکل در شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی، مشکلات فضایی و مشکل در ریاضی در گروه اختلال یادگیری به طرز معنی داری بیشتر از گروه عادی بود. همچنین تمام ریز معیار های پرسشنامه درگیری تحصیلی شامل عاملیت، رفتاری، هیجانی و شناختی در گروه عادی به طرز معنی داری بیشتر از گروه اختلال یادگیری بود که نشان از بیشتر بودن درگیری تحصیلی به طرز معنی داری در گروه عادی بود. در پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی تمام ریز معیار های این پرسشنامه شامل ادراک کنترل پذیری، ادراک توجیه رفتار و ادراک کزینه های مختلف در گروه عادی به طرز معنی داری بیشتر از گروه اختلال یادگیری بود که نشان از بیشتر بودن انعطاف پذیری شناختی به طرز معنی داری در گروه عادی بود. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، دانش آموزان با اختلال یادگیری بایستی بیشتر مورد توجه قرار گیرند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که این دانش آموزان در معرض مشکلات آموزشی از لحاظ درگیری تحصیلی و مشکلات شناختی بیشتری نسبت به گروه عادی قرار دارند. لذا بایستی غرابلگری کودکان از نظر اختلال یادگیری، سریع تر و با گستردگی جغرافیایی بیشتری انجام شود و پس از غربال مناسب، برای این دانش آموزان دوره های آموزشی و انگیزشی لازم توسط سیاست گذاران حوزه سلامت و آموزش برنامه ریزی شده و به انجام برسد. همچنین، ضروری است برای این گروه از کودکان و دانش آموزان مبتلا به اختلال بادگیری که به وضوح و طبق نتایج مطالعه حاضر از وجود اختلال در درگیری تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی رنج می برند؛ دوره های باز توانی و انگیزشی که در بحث نیز به طور مفصل به آن اشاره شد و مطالعات مشابه به تایید آن پرداخت برنامه ریزی و اجرا شود.

عنوان انگليسی

Comparison of Academic Engagement and Cognitive Flexibility Students with and Without Learning Disorder

خلاصه انگلیسی

Background: Learning disabilities are one of the most common disorders among students that reduce their self-esteem and severely affect their academic achievement and stress families. Aim: This study was conducted to determine and compare the level of academic engagement and cognitive flexibility in students with and without learning disabilities. Methods and Material: The statistical population of this study included all children with learning disabilities referred to the specialized psychiatric clinic of Fatemi Hospital in Ardabil in 2020-2021 . Among them, 60 people were randomly selected as a statistical sample. Also, 60 normal children were selected as normal group after relative matching in terms of gender, age and level of education with the experimental group. In the present study, 3 questionnaires were used: Learning Disorder (Colorado), Academic Conflict, and Dennis and Vendoral Flexibility. Results: In this study, 60 people with learning disabilities and 60 normal people were included in the study which two groups were not significantly different in terms of age, sex and level of education and were matched. In general, learning disability in the impaired group was significantly higher than the healthy group and academic engagement and cognitive flexibility were significantly higher in the healthy group than the impaired group (P <0.05) in terms of microcriteria in the Learning Disorder Questionnaire. Sub-criteria including difficulty in reading, difficulty in social cognition, social anxiety, spatial problems and math problems in the impaired group were significantly higher than the healthy group. Also, all the criteria of the academic engagement questionnaire including agency, behavioral, emotional and cognitive in the healthy group were significantly higher than the disrupted group, which showed that the academic engagement was significantly higher in the healthy group. In the Cognitive Flexibility Questionnaire, all the micro-criteria of this questionnaire, including perception of controllability, perception of behavior justification and perception of different costs in the healthy group were significantly higher than the disrupted group, which shows that cognitive flexibility was significantly higher in healthy group. Conclusion: According to the results, students with learning disabilities should be given more attention. The results of the present study showed that these students are more exposed to educational problems in terms of academic engagement and cognitive problems than the healthy group. Therefore, children's screening for learning disabilities should be done faster and with a greater geographical extent, and after appropriate screening, the necessary training and motivational courses for these students should be planned and performed by health and education policy makers. It is also essential for this group of children and students with dyslexia who clearly and according to the results of the present study suffer from impaired academic engagement and cognitive flexibility; Rehabilitation and motivation courses that were mentioned in detail in the discussion and similar studies should be planned and implemented to confirm it.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :مهریار ندرمحمدی مقدم
استاد راهنما :پرویز مولوی
استاد مشاور :فریبا صادقی موحد
دانشجو :آیدا شهسواری
کلیدواژه ها (فارسی):درگیری تحصیلی، انعطاف پذیری شناختی و اختلال یادگیری
کلیدواژه ها (انگلیسی):Academic Engagement, Cognitive Flexibility, Learning Disorder
موضوعات :WS بیماریهای کودکان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :14785
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :25 مهر 1400 08:17
آخرین تغییر :25 مهر 1400 08:17

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...