فولادی, نسرین and تذکری, زهرا and آذرکلاه, آنیتا and علیمحمدی, حسین and پورفرضی, فرهاد (1388) بررسی عوامل پیشبرنده و کاهنده یادگیری در بخش آموزش مهارتهای بالینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان. در: دهمین کنگره آموزش علوم پزشکی, 17-15 اردیبهشت ماه 1388, دانشگاه علوم پزشکی شیراز.
|
Text
- Published Version
46kB |
Persian Abstract
يكي از ويژگيهاي آموزش علوم پزشكي لزوم يادگيري مهارتهاي عملي در كنار حيطه هاي دانشي و نظري مي باشد.اين خصوصيت دانش پزشكي باعث شده است تا از ديرباز دانشجويان،پابه پاي استادان خود در بيمارستانها وبر بالين بيماران به مشاهده و تمرين مهارتهاي عملي لازم بپردازند.در دهه اخير با علمي تر شدن فرايند آموزش و اهميت ارزشهاي مطرح در اخلاق پزشكي ، روشهاي سنتي مورد سوال قرارگرفته ودر حال حاضر در سرتاسردنيا برنامه هاي تمرين عملي روي مانكن فراهم شده است و مراكز مهارتهاي باليني (csc ) بدين منظور راه اندازي شده است. از آنجائي كه يك مركز مهارت باليني براي موفقيت نياز به انعطاف پذيري در طراحي وتصحيح دوره هاي آموزشي دارد بر آن شديم تا عوامل موثر بر یادگیری در این مراکز رابررسي كنيم. مطالعه حاضر يك مطالعه كيفي با روش تجزیه و تحلیل آنالیز محتوی است. برای جمع آوري داده ها از نمونه گيري مبتني بر هدف استفاده شد و از طريق مصاحبه نيمه ساختاري اطلاعات گردآوري و در مجموع با 23 نفر(4نفرمدرس،10 نفر كارورز ، 9 نفر كارآموز) مصاحبه به عمل آمد. از داده هاي كدگذاري شده پیشبرنده های یادگیری در چهار محور اصلی شامل عوامل مربوط به مدرس، عوامل مربوط به برنامه ریزی آموزشی ، عوامل مربوط به یادگبرنده وفضای فیزیکی و عوامل کاهنده یادگیری در دو محور اصلی شامل عوامل مربوط به برنامه ریزی و عوامل فیزیکی با محور های فرعی طبقه بندی گردید. نتايج حاصل از داده ها نشان دادكه آموزش باليني مؤثر فرآيندي چند بعدی است ومانند هر برنامه آموزشی ديگري دارای چالش هایی در ابعاد مختلف بوده ونيازبه برنامه ريزي صحيح و توجه به كليه ابعاد آن دارد که یکار گیری یافته های حاصل از مطالعه می تواند اثر بخشی آموزش در این بخش را بهبود بخشد.
Title
assessment of Ardebil university of medical sciences students and teachers viewpoints about inhibiting and facilitating learning factors in CSC department
Item Type: | Conference or Workshop Item (Poster) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده مسئول : | نسرین فولادی |
نویسنده : | زهرا تذکری |
نویسنده : | آنیتا آذرکلاه |
نویسنده : | حسین علیمحمدی |
نویسنده : | فرهاد پورفرضی |
Uncontrolled Keywords: | مرکز آموزش مهارتهای بالینی ، عوامل پیشبرنده و کاهنده یادگیری |
Subjects: | W Health professions > Medical Education W.18 |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Pediatrics , Community Medicine Faculty of Medicine > Department of Basic Sciences > Department of Microbiology Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing |
ID Code: | 1515 |
Deposited By: | Dr Nasrin Fouladi |
Deposited On: | 11 May 1389 04:24 |
Last Modified: | 31 Mar 1393 08:07 |
Repository Staff Only: item control page