title

خودارزیابی و ارزیابی همتایان از حداقل توانمندی های مورد انتظار پزشکی عمومی در دانشجویان مقطع کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1399

کامران, عزیز ، پیرزاده, اکبر ، محمدشاهی, جعفر ، زندیان, حامد ، لاهوتی, زهرا (1400) خودارزیابی و ارزیابی همتایان از حداقل توانمندی های مورد انتظار پزشکی عمومی در دانشجویان مقطع کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1399. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

728kB
[img] سایر (data) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

43kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه: نقش پزشکان عمومی در ارتقای سلامت جامعه بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه مطالعات موجود نشان می دهد که دانشجویان پزشکی عمومی از صلاحیت های کافی برخوردار نیستند. هدف: این مطالعه با هدف تعیین وضعیت خودارزیابی و ارزیابی همتایان از توانمندی های ضروری دوره پزشکی عمومی در دانشجویان کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1399 انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه به روش مقطعی تحلیلی بر روی دانشجویان پزشکی عمومی شاغل به تحصیل در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1399 انجام شد. نمونه ها به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته براساس سند توانمندی های ضروری دوره پزشکی عمومی بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری آنالیزواریانس یک طرفه، تی مستقل، کای اسکوئر تحلیل شد. نتایج: در میانگین نمره خودارزیابی و ارزیابی همتایان دانشجویان تفاوت معناداری به تفکیک معدل تحصیلی، نوع دانشکده، جنسیت وجود داشت و همبستگی مستقیم معنی داری بین اخرین نمره بخش و میانگین نمرات ارزیابی همتایان و خودارزیابی دانشجویان از توانمندی های ضروری وجود داشت. نتیجه گیری: میانگین نمرات خودارزیابی و ارزیابی همتایان از نظر توانایی حل مسئله، مهارت مراقبت بیمار، تشخیص، درمان و بازتوانی، مهارت برقراری ارتباط، مهارت های بالینی، توانایی انجام اقدامات عملی نسبت به حداکثر نمره قابل اکتساب، در حد متوسط ارزیابی شد. آسیب شناسی برنامه های آموزشی برای اعتلای توانمندی ها در دانشجویان ضروری است.

عنوان انگليسی

Self-assessment and peer evaluation of the minimum expected competencies of general medicine in medical internship students of Ardabil University of Medical Sciences in 1399

خلاصه انگلیسی

Background: The role of general practitioners in promoting community health is not hidden from anyone. Unfortunately, existing studies show that general medical students do not have sufficient qualifications. Aim: The aim of this study was to determine the self-assessment status and peer evaluation of the essential competencies of the general medicine course in medical internship students of Ardabil University of Medical Sciences in 1399. Materials and Methods: This cross-sectional study was performed on general medical students studying in the teaching hospitals of Ardabil University of Medical Sciences in 1399. Samples were included in the study by census method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire based on the document of essential competencies of the general medicine course. Data were analyzed using one-way ANOVA, independent t-test and Chi-square. Results: There was a significant difference in the mean score of self-assessment and evaluation of students 'peers by grade point average, type of faculty, gender and there was a significant direct correlation between the last grade and the mean scores of peer evaluation and students' self-evaluation of essential competencies. Conclusion: The mean scores of self-assessment and peer evaluation in terms of problem solving ability, patient care skills, diagnosis, treatment and rehabilitation, communication skills, clinical skills, ability to take practical measures to the maximum achievable score, were assessed as moderate. Pathology of educational programs is essential for upgrading students' abilities.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :عزیز کامران
استاد راهنما :اکبر پیرزاده
استاد مشاور :جعفر محمدشاهی
استاد مشاور :حامد زندیان
دانشجو :زهرا لاهوتی
کلیدواژه ها (فارسی):ارزیابی،خودارزیابی،توانمندی،پزشکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Evaluation, Self-assessment, Empowerment, Medicine
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشكده پزشكي > گروه جراحی
دانشكده پزشكي > گروه داخلی ، قلب ، عفونی
کد شناسایی :15203
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :13 بهمن 1400 10:10
آخرین تغییر :13 بهمن 1400 10:10

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...