title

بررسی روایی و اعتباریابی ابزار خودارزیابی صلاحیت حرفه ای مدیران مراکز پیش از دبستان شهر تهران

امانی, شهین ، کریم زاده, منصوره ، پورصادقیان, محسن ، بانشی, علیرضا ، طهماسبی, سیامک (1397) بررسی روایی و اعتباریابی ابزار خودارزیابی صلاحیت حرفه ای مدیران مراکز پیش از دبستان شهر تهران. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی.

متن کامل



[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] تصویر - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

56kB

خلاصه فارسی

مقدمه: نقش مدیران مراکز پیش از دبستان در پرورش و تربیت کودکان روز به روز افزایش پیدا می کند بنابراین هدف از این مطالعه روایی و اعتباریابی مقیاس صلاحیت حرفه ای و روانسنجی آن در مدیران پیش دبستانی می¬باشد. روش اجرا: مطالعه حاضر به صورت توصیفی بود در سال 1396 انجام شد. 380 مدیر پیش دبستانی با حدقل سن 25و حداکثر 65 سال دراین مطالعه شرکت کردند. روش نمونه گیری به صورت طبقه ای از چهار منطقه شمال، جنوب، غرب، شرق تهران انجام گرفت. جهت انجام روایی همگرا از مقیاس عزت نفس روزنبرگ استفاده شد. جهت بررسی همسانی درونی ازضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. همچنین روایی صوری، روایی محتوا و روایی سازه نیز محاسبه شد. ابزار جمع آوری اطلاعات مقیاس می باشد. یافته ها: مقیاس صلاحیت حرفه ای مدیران پیش از دبستان از لحاظ روایی صوری مناسب بود. شاخص های مربوط به روایی محتوا از لحاظ مناسبت، شفافیت و ضرورت در این مطالعه مناسب بود. میزان ضریب آلفای کرونباخ برابر با 98/0 بود. همبستگی بین نمره کل آزمون صلاحیت حرفه ای مدیران با عزت نفس برابر با 08/0 با سطح معناداری 58/0 بود. بحث و نتیجه گیری: مقیاس صلاحیت حرفه ای مدیران پیش از دبستان دارای روایی و اعتباریابی مناسبی جهت سنجش میزان صلاحیت حرفه ای مدیران پیش از دبستان است. پژوهشگران می توانند جهت ارزیابی صلاحیت حرفه ای مدیران مراکز پیش از دبستان از این مقیاس استفاده کنند.

عنوان انگليسی

Evaluation of validity and validity of self-assessment tool of professional competence of managers of preschool centers in Tehran

خلاصه انگلیسی

Background: Children’s inability to protect themselves, shows the importance of crisis management in preschool period. Preschool administrators can help them with the risk prevention during crisis. We aimed to investigate the professional competencies of preschool administrators based on crisis management approach. Materials and Methods: The study participants included 387 preschool administrators in Tehran, Iran, selected by multi-stage cluster sampling method. The surveying tool was a questionnaire designed based on the Child Care Director Self-Assessment instrument (North Carolina Institute, 2015), which has 76 items covering 11 different competency areas. The obtained data were analyzed in SPSS (Version 21) by performing descriptive tests and inferential statistics like the Kruskal-Wallis test and the stepwise linear regression method. Results: The results showed a significant difference between professional competency of preschool administrators in terms of age, management experience and educational level (P<0.001). Also, regression results revealed that management experience and educational level can predict professional competency for crisis management, but age could not predict the variation in professional competency (P>0.05). Conclusion: Administrators who are more professionally competent in terms of technical, human, and perceptual skills are more qualified for the preschool management, but age variables can not predict eligibility. Amani S, Tahmasbi S, Baneshi A, Poursadeghiyan M, Karimzadeh M. Factors Affecting Professional Competency of Iranian Preschool Administrators Based on Crisis Management Approach. Health in Emergencies and Disasters Quarterly. 2018; 3 (4) :185-190

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
دانشجو :شهین امانی
استاد راهنما :منصوره کریم زاده
استاد مشاور :محسن پورصادقیان
استاد مشاور :علیرضا بانشی
استاد مشاور :سیامک طهماسبی
کلیدواژه ها (فارسی):پیش از دبستان، روایی، اعتبار، مدیران
کلیدواژه ها (انگلیسی):Professional Competence, Educational measurement, Preschool,
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA 400 بهداشت حرفه ای
WA بهداشت عمومي > WA 400 بهداشت حرفه ای
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت حرفه ای
کد شناسایی :15403
ارائه شده توسط : دکتر محسن پورصادقیان
ارائه شده در تاریخ :28 خرداد 1401 10:08
آخرین تغییر :28 خرداد 1401 10:08

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...