title

طراحی الگوی شایستگی رهبری آموزشی درگروه‫های بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی

اسدزاده, فيروزه and سلیمانی, توران and ستاری, صدررالدین and خیرخواه, معصومه (1400) طراحی الگوی شایستگی رهبری آموزشی درگروه‫های بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی. سلامت و بهداشت ــ 12 (9). pp. 129-116. شاپا 2382-9710

[img]
Preview
Text - Published Version
318kB

Official URL: https://healthjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_id=...

Persian Abstract

زمینه و هدف: توجه به نقش ﻣﺪﻳﺮان دانشگاه‫های علوم پزشکی به دﻟﻴﻞ ﺗﻨﻮع اﻣﻮر اﺟﺮاﻳﻲ،آموزشی و درمانی و ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﺨﺘﻠﻒ، اﻋﻀﺎی ﻫﻴﺌﺖ ﻋﻠﻤﻲ، و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن و مددجویان، جهت ارائه بهتر وظایف، ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ دستیابی به شایستگی رﻫﺒﺮی است. این پژوهش با هدف طراحی الگوی شایستگی رهبران آموزش در گروه‫های بالینی دانشگاه‫های علوم پزشکی صورت گرفته است. روش کار: جمعیت مورد مطالعه را 15 نفر از معاونین و مدیران گروه‫های بالینی (در شهرهای شمالغرب کشور) تشکیل می‫دادند. به منظورگردآوری داده ها ازمصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. متن مصاحبه با خبرگان و مقوله‌های مستخرج از تحلیل مصاحبه‌ها با روش تحلیل کیفی محتوا به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: نتایج بدست آمده با حذف موارد تکراری و ادغام موارد مشابه در نهایت حاکی از شناسایی 37 شایستگی در پنج دسته شایستگی (رهبری در آموزش بالینی، ارزیابی خود و ارزشیابی عملکرد آموزشی، توسعه مهارت‫های بالینی دانشجو، شایستگی فردی، منابع انسانی) بود که این مجموعه شامل 12 شایستگی رهبری بالینی، 5 شایستگی ارزیابی و 7 شایستگی افزایش مهارت دانشجو، 10 شایستگی فردی و 2 شایستگی در منابع انسانی می‫باشد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان‫دهنده داشتن مهارت‫های مختلف در مدیران گروه‫های آموزشی بود که به نظر می‫رسد با تدابیر خاص وزارت بهداشت در مورد چالش‫های مدیران و رهبران آموزشی و همچنین گذراندن یک دوره کوتاه روش‫های مدیریت بالینی برای این عزیزان ضروری بنظر می‫رسد.

Title

Developing a Model of Educational Leadership Competency in Clinical Departments of Medical Universities Developing a Model of Educational Leadership Competency in Clinical Departments of Medical Universities

English Abstract

Background & objectives: Considering the role of medical universities leaders, because of diversity of administrative, educational and medical affairs and communicating with different staff, faculty members, students and clients, in order to better performance of tasks is the key to achieving leadership competency. The aim of this study was to develop a model of educational leadership competency in clinical departments of medical universities. Methods: To achieve this goal, a qualitative research method was used. The study population consisted of 15 deputies and managers of clinical groups (in the northwestern cities of the country). Semi-structured interviews were used to collect the required data. The text of the interview with the experts and the categories extracted from the analysis of interviews were analyzed separately by qualitative content analysis method. Results: The results obtained by eliminating duplicates and merging similar cases finally indicated the identification of 37 competencies in five categories of leadership competencies in clinical education, self-assessment and evaluation of educational performance, development of student clinical skills, individual competence and human resources. This included 12 clinical leadership, 5 assessments and 7 student skills enhancement, 10 individual and 2 human resource competencies. Conclusion: The results of this study showed that the managers of the educational departments have different skills, which seems to be necessary, with special measures of the ministry of health regarding the challenges of the educational managers and leaders, as well as passing a short course of clinical management methods.

Item Type:Article
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :فيروزه اسدزاده
نویسنده مسئول :توران سلیمانی
نویسنده :صدررالدین ستاری
نویسنده :معصومه خیرخواه
Additional Information:Indexed in: Google Scholar, SID, Magiran
Uncontrolled Keywords:شایستگی، رهبری آموزشی، گروه‫های بالینی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Educational Leadership Competence, Clinical Groups
Subjects:W Health professions > Medical Education W.18
WY Nursing > Nursing Education WY.18
WQ Obstetrics > WQ.18 Obstetrics Education
Divisions:Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Midwifery
ID Code:15538
Deposited By: Dr Firouzeh Asadzadeh
Deposited On:31 Jan 1401 13:11
Last Modified:28 Apr 1401 11:45

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...