title

مقایسه میزان افسردگی بعد از زایمان در مادران نوجوان و بالغ مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل در سال 1398

مردی, افروز ، مشعوفی, مهرناز ، شهباززادگان, سمیرا ، شادمان, عاطفه ، مهداد, سارا (1401) مقایسه میزان افسردگی بعد از زایمان در مادران نوجوان و بالغ مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل در سال 1398. در: کنگره سراسری سلامت جنسی-باروری و مشاوره در مامایی, 17-18 اردیبهشت 1401, دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
تصویر
961kB
[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
242kB

خلاصه فارسی

مقدمه و هدف:افسردگی پس از زایمان یک اختلال خلقی است که سبب تضعیف رابطه مادر و کودک شده و تأثیرات منفی بر سلامت و کیفیت زندگی فرد مبتلا و اعضای خانواده دارد. زایمان در دوران نوجوانی که یک دوره با رشد جسمی و روانی است، چالش بزرگی محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان افسردگی بعد از زایمان در مادران نوجوان و بالغ مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل در سال 1398 انجام شد.مواد و روشها:در این مطالعه توصیفی مقطعی، 200 مادر زایمان کرده (100 مادر زیر 19 سال و 100مادر19 سال و بالاتر)، 6 هفته بعد از زایمان به صورت نمونه‏گیری خوشه‏ای در مراکز بهداشتی شهر اردبیل با تکمیل پرسشنامه حاوي اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه افسردگی پس از زایمان ادینبورگ وارد مطالعه شدند.معیارهای ورود به مطالعه شامل توانایی خواندن نوشتن، داشتن حداقل یک زایمان،کودک سالم، تغذیه کودک با شیر مادر و زایمان واژینال طبیعی و معیارهای خروج شامل اعتیاد، سابقه افسردگی و مشکلات زناشویی بودند. داده‏ها با استفاده از نرم‏افزار SPSS نسخه 21 و آزمون‏هاي آماري کای-اسکوئر، دقیق فیشر، تی مستقل، و آنالیز واریانس دو طرفه مورد آنالیز قرار گرفت.یافته ها:دو گروه مادران نوجوان و بالغ از لحاظ سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال مادری، گراوید و سن همسر دارای تفاوت معناداری با یکدیگر بودند (05/0P<) اما بین این دو گروه اختلافی از لحاظ وضعیت اشتغال همسر دیده نشد (352/0P=). 4 نفر (4‏%) در گروه مادران نوجوان و 8 نفر (8‏%) در گروه مادران بالغ دچار افسردگی پس از زایمان بودند که این اختلاف از لحاظ آماری معنادار نبود (234/0P=). بین ابتلا به افسردگی پس از زایمان در بین مادران نوجوان با تحصیلات، وضعیت اشتغال، گراوید، وضعیت اشتغال همسر، سن مادر، و سن همسر ارتباط معناداری دیده نشد (05/0P>). بین ابتلا به افسردگی پس از زایمان در مادران بالغ با تحصیلات، وضعیت اشتغال مادری، سن مادری، و سن همسر ارتباط معناداری دیده نشد (05/0P>) اما بین ابتلا به افسردگی پس از زایمان در بین مادران بالغ با گراوید 2 و بالاتر(011/0P=) و وضعیت اشتغال همسر (031/0P=) ارتباط معناداری وجود داشت.نتیجه گیری:نتایج مطالعه نشان داد که فراوانی افسردگی پس از زایمان، 6 هفته بعد از زایمان در مادران مورد بررسی پایین بود؛ فراوانی افسردگی بین مادران نوجوان و بالغ تفاوت معناداری نداشت؛ افسردگی پس از زایمان در مادران بالغ با تعداد حاملگی و اشتغال همسر ارتباط معنادار داشت ولی در مادران نوجوان ارتباط معناداری بین افسردگی پس از زایمان با متغیرهای مورد بررسی مشاهده نشد.

عنوان انگليسی

Comparison of Postpartum Depression among Adolescent and Adult Women Referred to Health Centers, Ardabil, Iran: A cross-sectional descriptive study


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (سخنرانی )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :افروز مردی
نویسنده :مهرناز مشعوفی
نویسنده :سمیرا شهباززادگان
نویسنده :عاطفه شادمان
نویسنده :سارا مهداد
کلیدواژه ها (فارسی):افسردگی بعد از زایمان، مادران نوجوان، مادران بالغ
کلیدواژه ها (انگلیسی):Postpartum Depression, Adolescent Women, Adult Women
موضوعات :WQ مامایی
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
کد شناسایی :15855
ارائه شده توسط : دکتر افروز مردی
ارائه شده در تاریخ :11 خرداد 1401 08:35
آخرین تغییر :11 خرداد 1401 08:37

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...