عدالتخواه, حسن and عابدی, علی and حمیده خو, طرلان (1383) بررسی برنامه آموزش پزشکی از ديدگاه فارغ التحصيلان و کارورزان رشته پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی اردبيل در سال 1383. MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.
![]() |
Text
- final reserch project report
محدود به Repository staff only 667kB |
![]() |
Text
- final reserch project report
62kB |
![]() |
Text
- final reserch project report
272kB |
![]() |
Text
- final reserch project report
محدود به Repository staff only 631kB |
Official URL: http://lib.arums.ac.ir
Persian Abstract
مقدمه : برنامه آموزشي مدون و كارآمد از اركان اساسي آموزش پزشكي مي باشد و در سالهاي اخير در اكثر دانشگاههاي پزشكي سراسر جهان اصلاحات و تغييراتي در برنامه آموزش پزشكي در حال شكل گيري است اين مطالعه با هدف بررسي كل برنامه آموزش پزشكي از ديدگاه فارغ التحصيلان و كارورزان رشته پزشكي و همچنين نظرسنجي از پاسخگويان در مورد يك سري تغييرات پيشنهادي صورت گرفته است. روش تحقيق : در اين مطالعه توصيفي – مقطعي روش نمونه گيري سرشماري و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه اي شامل 6 سوال در مورد اطلاعات دموگرافيك و 170 سوال مربوط به برنامه آموزش پزشكي بود. روايي پرسشنامه با روايي محتوا تاييد شد. اطلاعات بدست آمده كد گذاري شده و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS آناليز گرديد. نتايج : در مجموع 70 نفر كارورز و 12 نفر پزشك عمومي فارغ التحصيل از دانشگاههاي اردبيل در اين طرح شركت داشتند.ازنظر مناسبت حجم دروس ارائه شده در دوره پزشكي درس بيوشيمي در مقطع علوم پايه بيش از حد نياز و دروس بافت شناسي تئوري و جنين شناسي در مقطع علوم پايه ، فارماكولوژي ، پاتولوژي اختصاصي عملي ، آمار و روش تحقيق ، بخشهاي قلب ، راديولوژي و اورژانس در مقطع باليني كمتر از حد نياز ارزيابي شدند و همچنين مدت بخش زنان و زايمان براي آقايان نيز بيش از حد نياز ارزيابي شد. براساس اين تحقيق اكثريت پاسخگويان با اضافه شدن دوره هايي جديد با مقاطع مختلف پزشكي موافق بودند. اكثريت پاسخگويان با اعمال تدابيري براي ايجاد ارتباط بين علوم پايه و باليني موافقت داشتند. در مورد فواصل امتحانات جامع نيز اكثريت موافق برگزاري هر سه ماه يكبار بودند. نيمي از پاسخگويان بصورت تشريحي نظرات ديگري علاوه بر موارد ذكر شده در پرسشنامه ارائه نمودند، كه آنها نيز مورد جمع بندي قرار گرفته و به عنوان نتايجي كه زمينه تحقيقات بعدي باشند ارائه شدند. بحث : نتايج اين طرح نشانگر اين موضوع است كه برنامهآموزش پزشكي تئوري پاسخگوي نيازهاي دانشجويان اين رشته نمي باشد و آنها در بسياري از قسمتهاي اين برنامه خواستار تغييراتي اساسي مي باشند.
Title
Assessment of the medical education curricullum from view points of medical interns and graduates in Ardebil Universities Medical Sciences, 1383.
English Abstract
Introduction : Codified and efficient educational program is one of the most important parts of the Medical education. Today most of the world Medical schools are going to reform and improve their own Medical education, by the supervision of international Medical education institutes.Our study`s goal was assessment of Medical interns and graduates opinions about Irans Medical education curricullum. We asked them about some new changes in Medical eduction, too Materials and Methods : It was a descriptive- cross sectional study with a multiple-choice questionnaire.There was 6 Demographic question and 170 question about Medical curricullum. After determination of content validity, the questionnaire was distributed a mong all of the Medical interns of teaching hospitals in Ardebil city and some of Ardebil`s Medical schools graduates who were available.Then data was analazed by SPSS statistic Method. Results: 70 of samples were Medical interns and 12 were General practitioners (garduate from Ardebil`s Medical schools, including Islamic Azad university) Most of them belived that the number of Biochemistry credits in basic sciences course is more than needed for a physition. Their assessment was less than needed about the number of credites in theorical Histology, Emberiology in basic sciences course and in pharmacology, pratical Basic pathology (Disease organ systoms), Biostatistics, and cardiology , Radiology and emergency ward, in clinical course. From view point of respondents, the gynechology ward is more than needed for male medical students. According to this survey most of respondents agree with adding some new courses to Medical education curricullum.Most of them agree about making relation between Basic sciences course and clinical sciences course.Most of Respondents blieved that, it`s better to change intervals between universal examinations (Basic Siences and Preinternal) examinations from each 6 month to each 3 month.Half of the respondents explain more attitudes about Medical education, we analysed these data too. Conclusion : Results show that present Medical education curricullum can not respond to all requirments for Medical student,s and they agree with reforming Medical education curricullum.
Item Type: | Thesis ( MD) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
استاد راهنما : | حسن عدالتخواه |
استاد مشاور : | علی عابدی |
نگارنده : | طرلان حمیده خو |
Additional Information: | شماره پایان نامه : 0162 |
Uncontrolled Keywords: | برنامه آموزش پزشكي - كارورزان - فارغ التحصيلان |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Medical education curricullum, Medical interns, Medical graduates |
Subjects: | W Health professions > Medical Education W.18 |
Divisions: | Faculty of Medicine > research unit > sumitted thesis Faculty of Medicine > Department of Basic Sciences > Department of physiology Faculty of Medicine > Department of Dermatology , Psychiatry , Neurology |
ID Code: | 161 |
Deposited By: | MS Soghra Golmaghani |
Deposited On: | 13 Jul 1388 10:39 |
Last Modified: | 07 Mar 1399 12:46 |
Repository Staff Only: item control page