ابراهیمی, کمال and مهدوی, عبدالله and محمدشاهی, جعفر and جاویدنیا, زهرا (1401) مزایا و معایب لاگ بوک الکترونیک از دیدگاه کاربران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.
|
Text
- final reserch project report
1MB | |
|
Text
- final reserch project report
837kB | |
![]() |
Text
- final reserch project report
محدود به Repository staff only 1MB | |
![]() |
Text
- final reserch project report
محدود به Repository staff only 647kB | |
![]() |
Other (spss)
- فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only 11kB |
Official URL: https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...
Persian Abstract
زمینه: لاگ بوکهای الکترونیک بعنوان یکی از اهداف محور طراحی، راه اندازی، و استقرار دانشگاه مجازی علوم پزشکی میتوانند نقش موثری در ارزشیابی کارایی بالینی دانشجویان داشته باشند. از آن جایی که این شیوه نیز ممکن است از نظر محتوا، رابط کاربری، و مسائل فنی با مشکلاتی مواجه باشد انجام مطالعاتی به منظور تعیین نقاط ضعف و قوت آنها و در مرحله بعد تلاش برای تقويت قوتها و رفع كاستيها ضروری است. هدف: تعیین مزایا و معایب لاگ بوک الکترونیک از دیدگاه کاربران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف، توصیفی از نظر نتیجه، کاربردی از نظر زمان، مقطعی و از نظر فرایند اجرا، کمی می باشد که بصورت سرشماری بر روی 69 دانشجوی دستیاری و 38 نفر از اساتید هیئت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. نظرات دانشجویان و اساتید در مورد لاگ بوک الکترونیک براساس یک پرسشنامه محقق ساخته درﺣﻴﻄﻪ هایی مثل کیفیت محتوا، ضرورت وجود، رابط کاربری، فرایند اجرا و نظارت بر نحوه تکمیل لاگ بوک الکترونیک تعیین شد سپس با استفاده از نرم افزار آماری spss مورد تجزیه و تحلیل و برای آنالیز داده ها از روش های آمار استنباطی و توصیفی استفاده شد. یافتهها: بیشترین نمره اساتید مربوط به میزان رضایت از رابط کاربری لاگبوک الکترونیک (14/1±82/6) و کمترین نمره آنها مربوط به میزان پشتیبانی از مشکلات فنی لاگبوک الکترونیک (26/5±54/6) بود. بیشترین نمره دستیاران مربوط به میزان آشنایی کاربران با نحوه استفاده از لاگبوک الکترونیک (25/5±73/2) و کمترین نمره آنها مربوط به میزان مناسب بودن لاگبوک الکترونیک برای ارزشیابی (26/7±41/7) بود. میانگین نمره کل دانشجویان و اساتید به لاگ بوک الکترونیک به ترتیب 14/1±52/1 و 9/1±61/5 بود (0/001P=). نتیجه گیری: دیدگاه دانشجویان دستیاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درباره لاگ بوک الکترونیک در حد متوسط و دیدگاه اساتید در حد متوسط تا خوب بود. با توجه به اینکه هدف اصلی لاگ بوک، ارزشیابی کارایی بالینی دانشجویان به نحو احسن می باشد از این رو بازنگری و اعمال تغییرات و اصلاحات در لاگ بوک کنونی ضروری به نظر می رسد.
Title
The advantages and disadvantages of electronic logbook from the perspective of users of Ardabil University of Medical Sciences
English Abstract
Background: Electronic logbooks, as one of the most important goals of designing, setting up and establishing the virtual university of medical sciences, can play an effective role in evaluating the clinical efficiency of students. Since this method may also interface problems in terms of content, user interface, and technical issues, it is necessary to conduct studies in order to determine their strengths and weaknesses, then try to strengthen the strengths and eliminate the shortcomings. Aim: To evaluate the advantages and disadvantages of electronic logbook from the perspective of users of ardabil university of medical sciences Meterials and methods: This cross-sectional descriptive study was conducted on 69 resident students and 38 faculty members of the Faculty of Medicine of Ardabil University of Medical Sciences. The opinions of students and professors about the electronic logbook were determined based on a researcher-made questionnaire in areas such as content quality, necessity of existence, user interface, implementation process and monitoring of how to complete the electronic logbook. Then it was analysed using spss software and inferential and descriptive statistics were used to analyse the data. Results: The highest score of the professors was related to the level of satisfaction with the user interface of the electronic logbook (82.6±14.1) and the lowest score was related to the level of support for the technical problems of the electronic logbook (54.6±26.5). The highest score of the students was related to the level of familiarity of the users with how to use the electronic logbook (73.2±25.5) and the lowest score was related to the suitability of the electronic logbook for evaluation (41.7±26.7). The average score of the students and professors for the electronic logbook was 52.1±14.1 and 61.5±9.1, respectively. Conclusion: The perspective of the resident students of Ardabil University of Medical Sciences about the electronic log book was average and the perspective of professors was average to good. Considering that the main goal of the logbook is to meet the educational needs of students in an efficient manner, it is necessary to review and apply changes and corrections in the current logbook.
Item Type: | Thesis ( MD) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
استاد راهنما : | کمال ابراهیمی |
استاد راهنما : | عبدالله مهدوی |
استاد مشاور : | جعفر محمدشاهی |
دانشجو : | زهرا جاویدنیا |
Uncontrolled Keywords: | لاگ بوک الکترونیک، آموزش الکترونیک، پزشکی |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Electronic log book, electronic training, medicine |
Subjects: | WB Practice of Medicine |
Divisions: | Faculty of Medicine > research unit > sumitted thesis Faculty of Medicine > Department of Internal Medicine , Cardiology , Infectious Faculty of Medicine > Department of Basic Sciences > Department of Health Information Management |
ID Code: | 16107 |
Deposited By: | Mr farhad khodaei |
Deposited On: | 06 Jul 1401 11:50 |
Last Modified: | 06 Jul 1401 11:50 |
Repository Staff Only: item control page