title

طراحی، روانسنجی و اعتباریابی ابزار خودارزیابی صلاحیت های حرفه ای مدیران مراکز آموزشی پیش از دبستان

امانی, شهین ، عباسی دولت آبادی, زهرا ، ایلاقی نژاد بردسیری, طیبه ، نوری, مهدی ، نسل سراجی, جبرائیل ، پورصادقیان, محسن ، خدری, بهزاد ، محمدزادگان, عبدالله ، زمانی, زهرا ، کریم زاده, منصوره (1401) طراحی، روانسنجی و اعتباریابی ابزار خودارزیابی صلاحیت های حرفه ای مدیران مراکز آموزشی پیش از دبستان. Iranian Journal of Public Health ــ 51 (11). ص.ص.2582-2591. شاپا 2251-6085

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
1MB

آدرس اینترنتی رسمی : https://ijph.tums.ac.ir/index.php/ijph/article/vie...


عنوان انگليسی

Designing and Validation of Self-Assessment Tool of Professional Competency and Its Psychometrics in the Administrators of Preschool Educational Centers

خلاصه انگلیسی

Background: The role of preschool administrators in raising children is increasing day by day, so the purpose of this study was to detect the validity and reliability of the professional competency questionnaire and its psychometric assessment in preschool administrators. Methods: This descriptive study was conducted on 380 preschool administrators with a minimum age of 25 and a maximum of 65 year participated in 2018. The sampling method was stratified from four regions of north, south, west and east of Tehran, Iran. Rosenberg self-esteem questionnaire was used for convergent validity. Cronbach's alpha coefficient was used to examine the internal consistency. Face validity, content validity and structural validity were also calculated. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. Results: The questionnaire of professional competency of preschool administrators was appropriate in terms of face validity. Indicators related to content validity were appropriate in terms of relevance, transparency and necessity in this study. Cronbach's alpha coefficient was 0.98. The correlation between the total score of the managers' professional competency test and self-esteem was equal to 0.08 with a significance level of 0.58. Conclusion: The professional competency questionnaire of preschool administrators had good validity and reliability to assess the level of professional competency of preschool administrators. Researchers can use this questionnaire to assess the professional competency of preschool administrators.

نوع سند :مقاله
زبان سند : انگلیسی
نویسنده اول :شهین امانی
نویسنده :زهرا عباسی دولت آبادی
نویسنده :طیبه ایلاقی نژاد بردسیری
نویسنده :مهدی نوری
نویسنده :جبرائیل نسل سراجی
نویسنده :محسن پورصادقیان
نویسنده :بهزاد خدری
نویسنده :عبدالله محمدزادگان
نویسنده مسئول :زهرا زمانی
نویسنده مسئول :منصوره کریم زاده
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:IF: 1.479 Indexed in: ISI, Scopus, PubMed/PMC, Embase
کلیدواژه ها (انگلیسی):Validation study ,Reliability ,Psychometrics ,Competency-based , Pre-school
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA 400 بهداشت حرفه ای
WA بهداشت عمومي > WA 400 بهداشت حرفه ای
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت حرفه ای
کد شناسایی :16315
ارائه شده توسط : دکتر محسن پورصادقیان
ارائه شده در تاریخ :13 آذر 1401 14:05
آخرین تغییر :13 آذر 1401 14:05

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...