شیرافکن اجیرلو, سمیه ، شمشیری, محمود ، مولایی, بهنام (1401) بررسی ارتباط هوش معنوی، شیوه فرزندپروری والدین و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع متوسطه مشگین شهر. فصلنامه روان شناسي مدرسه ــ 11 (2). ص.ص.71-82. شاپا 2252-0821
متن کامل
|
متنی
- نسخه چاپ شده
1MB |
آدرس اینترنتی رسمی : https://jsp.uma.ac.ir/article_1700.html?lang=en
خلاصه فارسی
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط شیوه فرزندپروری والدین با هوش معنوی و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع متوسطه مشگین شهر انجام شد. روشها: طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. 380 دانش آموز با روش نمونه گیری تصادفی طبقهای وارد مطالعه شدند. ابزار تحقیق شامل مقیاس شیوه فرزندپروری بامریند، هوش معنوی کینگ و مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی بودند.. یافتهها: نتایج نشان داد بین شیوه فرزندپروی سهل گیر و مقتدرانه والدین با هوش معنوی دانش آموزان به ترتیب رابطه معکوس و مستقیم معنادار و بین شیوه فرزندپروی سهلگیر با رفتارهای پرخطر دانشآموزان رابطه مستقیم معنادار و بین شیوه فرزندپروی مقتدرانه با رفتارهای پرخطر دانش آموزان رابطه معکوس معنادار وجود داشت (05/0>P). نتیجهگیری: بنابراین، والدین مقتدر و منطقی فرزندانی را تربیت می کنند که از هوش معنوی بالایی برخوردار بوده و از انجام رفتارهای پرخطر دور می باشند.در همین راستا توصیه می شود ضمن توجه جدی به نظام تعلیم و تربیت، به والدین شیوه های صحیح فرزند پروری آموزش داده شود.
عنوان انگليسی
Investigation of the Relationship between Spiritual Intelligence, Parenting Styles and Risky Behaviors among High School Students in Meshgin Shahr
خلاصه انگلیسی
Objective: This descriptive-correlational study aimed to investigate the relationship among parenting style, spiritual intelligence and high-risk behaviors in Meshginshahr high school students. Methods: Using the stratified sampling method, a sample of 380 students were included in the study. The research tools of Iranian Adolescents Risk-taking Scale (IARS), Spiritual Intelligence Self-Report Inventory (SISRI-24) and Baumrind's parenting styles questionnaire were used to collect data. Results: The results showed a significant negative correlation between perceived authoritarian parenting style and students’ spiritual intelligence, and also there was a significant positive correlation between the parenting styles and spiritual intelligence of students (P<0.05). Furthermore, there was a significant positive correlation between permissive parenting style and high-risk behaviors among the students, and there was significant negative correlation between authoritarian parenting style and parents' high-risk behaviors (P<0.05). Conclusion: However, authoritative and logical parents nurture children with high spiritual intelligence that avoid risky behaviors. Therefore, it is recommended for educational managers to assess the perceived parenting styles among students and provide needed information for their parents.
نوع سند : | مقاله |
---|---|
زبان سند : | انگلیسی |
دانشجو : | سمیه شیرافکن اجیرلو |
استاد مشاور : | محمود شمشیری |
استاد راهنما : | بهنام مولایی |
ضریب تاثیر و نمایه مجلات: | Indexed in: Magiran |
کلیدواژه ها (فارسی): | سبک فرزندپروری، هوش معنوی ، رفتارهای پرخطر |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Parenting style , Spiritual intelligence , High-risk behaviors |
موضوعات : | WM روانپزشکی |
بخش های دانشگاهی : | دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی |
کد شناسایی : | 16316 |
ارائه شده توسط : | دکتر محمود شمشیری |
ارائه شده در تاریخ : | 23 آبان 1401 10:46 |
آخرین تغییر : | 05 دی 1401 13:25 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد