title

بررسی ارتباط پذیرش اجتماعی، منبع کنترل و جهت‌گیری معطوف به هدف با عملکرد تقلب در دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1400

حاج محمدی, عمران and کامران, عزیز and عباسپور, یاشار (1401) بررسی ارتباط پذیرش اجتماعی، منبع کنترل و جهت‌گیری معطوف به هدف با عملکرد تقلب در دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1400. MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.






[img]
Preview
Text - final reserch project report
2MB
[img]
Preview
Text - final reserch project report
1MB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

1MB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

2MB
[img] Other (spss) - فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only

74kB

Official URL: https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

Persian Abstract

مقدمه: برای به حداقل رساندن تقلب تحصیلی بایستی علل آن را شناخت و تلاش کرد عوامل ایجادکننده آن را برطرف نمود.، عوامل روانشناختی و اجتماعی جزو مهمترین عوامل در این زمبنه می باشد، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط پذیرش اجتماعی، منبع کنترل و جهت‌گیری معطوف به هدف با عملکرد تقلب در دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1400 انجام پذیرفت. مواد و روش ها: در این پژوهش توصیفی-تحلیلی تعداد 384 نفر از دانشجویان دکترای حرفه‌ای دانشگاه به روش نمونه‌گیری چند مرحله انتخاب شد و سپس پرسشنامه‌های جهت‌گیری هدف باتون و همکاران (1996)، منبع كنترل لونسون (1981)، پذیرش اجتماعی مارلو-کراون (1960) و پرسشنامه ی تقلب تحصیلی استفنز و کلاچ (2007) توسط آن‌ها تکمیل شد، در نهایت داده‌های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 22 توسط آزمون Independent T-test و One-way ANOVA تجزیه‌ و تحلیل شد، سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. نتایج: نتایج نشان داد که رابطه ی معکوس و معناداری بین تقلب و متغیرهای پذیرش اجتماعی و جهت گیری معطوف به هدف وجود داشت، اما رابطه ی بین تقلب و منبع کنترل مستقیم و معنادار بود (0/05 >P). تفاوت معناداری در نمره ی تقلب دانشجویان پسر و دختر وجود نداشت، اما تفاوت معناداری در ادراک تقلب و باور به تقلب بر اساس رشته وجود داشت. نتیجه‌گیری: متغیرهای جهت گیری معطوف به هدف، پذیرش اجتماعی و منبع کنترل پیش بینی کننده ی خوبی برای تقلب تحصیلی می باشد که تحت تاثیر رشته ی تحصیلی قرار دارند.

Title

Investigating the relationship between social acceptance, locus of control and goal-oriented behavior with cheat performance in General doctorate students of Ardabil University of Medical Sciences in 2021

English Abstract

Introduction: In order to minimize academic fraud, one should know its causes and try to eliminate the factors that cause it. Psychological and social factors are among the most important factors in this context. This study aims to investigate the relationship between social acceptance, locus of control and goal-oriented orientation with cheating performance in professional PhD students of Ardabil University of Medical Sciences in 2021. Materials and methods: In this descriptive-analytical research, 384 professional PhD students of the university were selected by multi-stage sampling method, and then Button and colleagues' goal orientation questionnaires (1996), Levenson's locus of control (1981), Marlow-Crown social acceptance (1960) and Stephens and Clutch academic cheating questionnaire (2007) were completed by them, finally the data from the questionnaire were analyzed using SPSS version 22 software by Independent T-test and One-way ANOVA. , a significance level of less than 0.05 was considered. Results: The results showed that there is a negative and significant relationship between cheating and the variables of social acceptance and goal-oriented orientation, but the relationship between cheating and the locus of control was positive and significant (P < 0.05). There was no significant difference in the cheating of male and female students, but there was a significant difference in the perception of cheating and belief in cheating based on the major. Conclusion: the variables of goal-oriented orientation, social acceptance and locus of control are good predictors for academic cheating, which are influenced by the field of study.

Item Type:Thesis ( MD)
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :عمران حاج محمدی
استاد مشاور :عزیز کامران
دانشجو :یاشار عباسپور
Uncontrolled Keywords:تقلب تحصیلی، پذیرش اجتماعی، جهت گیری معطوف به هدف، منبع کنترل
کلیدواژه ها (انگلیسی):academic cheating, social acceptance, goal orientation, locus of control
Subjects:W Health professions > Medical Education W.18
Divisions:Department of Dentistry > Research Unit -Submitted Thesis
Department of Dentistry > Department of Oral Surgery, and Maxillofacial
Vice-Dean for Education > EDC
ID Code:16360
Deposited By: Mr farhad khodaei
Deposited On:05 Sep 1401 12:57
Last Modified:05 Sep 1401 12:57

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...