title

ارزشیابی دوره کارشناسی ارشد آموزش مامایی بر اساس الگوی سیپ در دانشکده پرستاری مامایی اردبیل

جگرگوشه, شيوا ، مقری, امیرحسین ، کامران, عزیز (1400) ارزشیابی دوره کارشناسی ارشد آموزش مامایی بر اساس الگوی سیپ در دانشکده پرستاری مامایی اردبیل. دوفصلنامه آموزش پزشکی : مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل ــ 10 (1). ص.ص.7-18. شاپا 2322-4940

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
891kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://mededj.ir/browse.php?a_id=391&sid=1&slc_la...

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: ارزشیابی شاخصی است که میزان رسیدن به هدف‌های آموزشی را نشان می‌دهد و به تحلیل فعالیت‌های آموزشی می‌پردازد. به همین منظور این مطالعه با هدف ارزشیابی دوره‌کارشناسی ارشد آموزش مامایی براساس الگوی ارزشیابی سیپ در دانشکده پرستاری مامایی اردبیل انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی در سال 1400 اجرا شد. جامعه هدف، اعضای هیات علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد گروه آموزش مامایی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، شامل ۱۱ استاد و ۷ دانشجو بود. تمامی نمونه‌ها به روش سرشماری در این مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته ارزشیابی دوره کارشناسی ارشد آموزش مامایی براساس الگوی ارزشیابی سیپ به تفکیک اساتید و دانشجویان استفاده شد. جهت آنالیز داده‌ها از آزمون تی یک نمونه‌ای (One-Sample T-Test) بهره گرفته شد. آنالیز آماری توسط نرم افزار SPSS نسخه ۲۱ اجرا گردید. سطح معنی داری آماری در این مطالعه 05/0 درنظرگرفته شد. یافته‌ها:میانگین به دست آمده در گروه دانشجویان و اساتید در حیطه زمینه به ترتیب (04/3±29/18 و 81/2±45/31)، درونداد (70/1±29/47 و 52/3±18/51) و فرآیند (98/0±43/10 و 92/1±55/40) و در حیطه برونداد (40/1±43/9 و 37/2±27/29) می‌باشد که نمرات در گروه دانشجویان در 4 حیطه کمتر از نمره معیار و در گروه اساتید بیشتر از نمره معیار بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل بیان کرد که ارزشیابی مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش مامایی دانشکده پرستاری مامایی اردبیل از نظر دانشجویان در سطح نامطلوب و از نظر اساتید در سطح مطلوب بوده است. بنابراین جهت ارتقای این رشته همکاری بین متخصصان این رشته و برنامه ریزان در راستای مرتفع نمودن مشکلات ضروری است.

عنوان انگليسی

Evaluation Course Master of Midwifery Education Based on CIPP Model (CIPP) in Ardabil School of Nursing and Midwifery

خلاصه انگلیسی

Background and Objective: Evaluation is an indicator that shows the extent to which educational goals have been achieved and analyzes educational activities. For this purpose, this study was conducted with the aim of evaluating the "period" of the master's degree in midwifery education based on the CIPP evaluation model in Ardabil School of Nursing and Midwifery. Methods: The present study was performed cross-sectionally in 1400. The target population was faculty members and postgraduate students in the Department of Midwifery Education of Ardabil University of Medical Sciences, including 11 professors and 7 students. All samples participated in this study by census method. To collect information, a researcher-made questionnaire was used to evaluate the master's course in midwifery education based on the CIPP evaluation model for professors and students. One-Sample T-Test was used for data analysis. Statistical analysis was performed by SPSS software version 21. The level of statistical significance in this study was considered 0.05. Findings: The mean obtained in the group of students and professors in the scope of field (18.29 ± 3.04 and 31.45 ± 2.81), input (47.29 ± 1.70 and 51.18 ± 3.52), process (10.43 ± 0.98 and 40.55 ± 1.92) and in the output area (9.43 ±1.40 and 29.27 ±2.37) that the scores in the group of students in 4 areas are less than the standard score and in the group Professors were higher than the standard score. Conclusion: The results showed that the evaluation of the master's degree in midwifery education at Ardabil School of Nursing and Midwifery was unfavorable for students and desirable for professors. Therefore, in order to promote this field, cooperation between experts in this field and planners is necessary in order to solve the problems.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :شيوا جگرگوشه
نویسنده :امیرحسین مقری
نویسنده مسئول :عزیز کامران
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: DOAJ, Google Scholar, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):الگوی ارزشیابی سیپ، آموزش مامایی، ارزشیابی آموزشی، دانشکده پرستاری مامایی
کلیدواژه ها (انگلیسی):CIPP Assessment Model, Midwifery Education, Educational Evaluation
موضوعات :WQ مامایی > WQ.18 آموزش مامايي
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی
معاونت آموزشی > مرکز EDC
کد شناسایی :16489
ارائه شده توسط : خانم شیوا جگرگوشه
ارائه شده در تاریخ :23 آذر 1401 11:23
آخرین تغییر :23 آذر 1401 11:23

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...