title

بررسی میزان رضایت از بخش ارتودنسی دانشکده ی دندانپزشکی اردبیل از سال 1398 تا 1400

نعمتی, رحمن ، انوش, کیوان ، لطفی آذر, عدالت (1401) بررسی میزان رضایت از بخش ارتودنسی دانشکده ی دندانپزشکی اردبیل از سال 1398 تا 1400. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

17kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

مقدمه: در سال‌های اخیر تعداد بیماران ارتودنسی بسیار افزایش یافته است. با این وجود مردم بیشتر نگران سلامتی دندان خود و کیفیت درمان دندان‌پزشکی هستند که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، با توجه به عدم وجود مطالعه در این زمینه در اردبیل مطالعه¬ی حاضر با هدف بررسی میزان رضایت از بخش ارتودنسی دانشکده¬ی دندانپزشکی اردبیل در سال 1398-1400 انجام پذیرفت. مواد و روش ها: این مطالعه به‌صورت توصیفی- تحلیلی به بررسی میزان رضایت بیمار از بخش ارتودنسی دانشکده‌ی دندانپزشکی اردبیل پرداخت. بدین منظور به‌صورت تمام شماری و تلفنی کلیه ی بیماران مراجعه‌کننده به بخش ارتودنسی دانشکده‌ی دندانپزشکی از سال 1398 تا 1400 مورد بررسی قرار گرفت. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید و نمرات به‌دست‌آمده بعد از جمع‌آوری و طبقه‌بندی وارد نرم‌افزار SPSS نسخه ی 22 شده و با استفاده از آزمون کروسکال والیس و یومن ویتنی در سطح خطای 0/05 تحلیل گردید. نتایج: نتایج بررسی 94 بیمار مراجعه‌کننده به بخش ارتودنسی در دانشکده ی دندانپزشکی اردبیل نشان داد که رضایت عمومی از بخش ارتودنسی و رضایت از طرح درمان در حد بالایی قرار دارد. تفاوت معناداری در رضایت عمومی از بخش و رضایت از طرح درمان بر اساس درآمد، تعداد مراجعه، نوع درمان و کیفیت خدمات وجود داشت (0/05 >P)، در بقیه ی متغیرهای مورد بررسی (جنسیت، سن، تأهل، تحصیلات و نوع بیمه) تفاوت معناداری مشاهده نگردید (0/05 <P). نتیجه¬گیری: مقايسه ی اين مطالعه با مطالعات انجام شده قبلی حاكي از رضایت عمومی از بخش ارتودنسی و رضایت از طرح درمان بالا دارد، با این وجود لازم است در موارد نارضايتي در قسمت¬هاي مختلف بازبيني انجام شده و رفع نواقص هرچه سریع‌تر صورت گيرد.

عنوان انگليسی

Evaluation of Satisfaction from the orthodontic department in Ardabil Dental School From 2019-2022

خلاصه انگلیسی

Introduction: In recent years, the number of orthodontic patients has increased greatly. However, people are more concerned about the health of their teeth and the quality of dental treatment that is provided to them. Due to the lack of studies in this field in Ardabil, the present study was conducted with the aim of investigating the level of satisfaction with the orthodontic department of the Ardabil Faculty of Dentistry in 2022. Materials and methods: This descriptive-analytical study investigated the level of patient satisfaction with the orthodontic department of Ardabil Dental Faculty. For this purpose, all patients referred to the orthodontic department of the Faculty of Dentistry from 2019 to 2022 were examined by telephone. A researcher-made questionnaire was used to collect information, after collecting and classifying, the obtained scores were entered into SPSS version 22 software and analyzed using Kruskal–Wallis H test and Mann–Whitney U test at an error level of 0.05. Results: The results of the survey of 94 patients referred to the orthodontic department in Ardabil Dental School showed that general satisfaction with the orthodontic department and satisfaction with the treatment plan is high. There was a significant difference in general satisfaction with the department and satisfaction with the treatment plan based on income, number of visits, type of treatment and service quality (P < 0.05). No significant difference was observed in the rest of the investigated variables (gender, age, marital status, education and type of insurance) (P<0.05). Conclusion: The comparison of this study with previous studies shows that general satisfaction with the orthodontic department and satisfaction with the treatment plan is high. However, in case of dissatisfaction, it is necessary to review in different parts and fix the defects as soon as possible.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :رحمن نعمتی
استاد مشاور :کیوان انوش
دانشجو :عدالت لطفی آذر
کلیدواژه ها (فارسی):رضایتمندی بیمار، کیفیت خدمات، ارتودنسی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Patient Satisfaction, Service Quality, Orthodontics
موضوعات :W حرفه پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه ارتودونتیکس
کد شناسایی :16578
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :14 دی 1401 09:35
آخرین تغییر :14 دی 1401 09:35

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...