title

بررسی وضعیت پاسخ‌گویی اجتماعی برنامه ی آموزشی دوره ی دندانپزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1400-1401

جعفری کفاش, کریم ، کامران, عزیز ، پاشایی, نسیم (1401) بررسی وضعیت پاسخ‌گویی اجتماعی برنامه ی آموزشی دوره ی دندانپزشکی عمومی از دیدگاه دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1400-1401. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

572kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

18kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

زمینه: دندانپزشکی به عنوان یکی از رشته های مهم علوم پزشکی، توأم با کسب مهارت های نظری و عملی متعدد است. یکی از معضلات فراگیر در آموزش دندانپزشکی، ناکافی بودن توانمندی فارغ التحصیلان دندانپزشکی است که در مطالعات متعددی به این موضوع اذعان شده است. ارتقاء کیفیت آموزش این رشته، در ارتقاء وضعیت سلامت دهان و دندان افراد و نهایتاً جامعه اثر مستقیم خواهد داشت. در این راستا، بازنگری کوریکولوم دندانپزشکی مورد تأکید قرار گرفته است. هدف: این مطالعه با هدف تعیین میزان پاسخ گویی اجتماعی در برنامه¬ی آموزشی دوره ی دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. مواد و روش کار: این مطالعه به روش مقطعی تحلیلی بر روی دانشجویان سال 5 و 6 دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و فارغ التحصیلان این دانشکده در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. نمونه ها به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته بود. داده¬ها با استفاده از آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار و همچنین با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل، کای دو و آنالیز واریانس یکطرفه، همبستگی پیرسون و در صورت لزوم با آزمون های ناپارامتریک با درنظر گرفتن سطح معنی داری کمتر از 0/05 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: در میانگین نمره ی ابعاد مختلف پاسخگویی اجتماعی در دانشجویان و فارغ التحصیلان، تفاوت معنی¬داری به تفکیک متغیر های دموگرافیک دیده نشد و همبستگی معکوس غیرمعنی داری بین مدت زمان اشتغال به کار در فارغ التحصیلان و نمره کل به پاسخگویی اجتماعی و بعد محتوا و یاددهی-یادگیری و ارزشیابی وجود داشت. نتیجه گیری: میزان پاسخگویی اجتماعی کوریکولوم آموزشی اجرا شده در دانشکده ی دندانپزشکی اردبیل در حد کمتر از متوسط می¬باشد و لزوم توجه به این امر احساس می شود.

عنوان انگليسی

Social accountability of general dentistry educational program from the perspective of dentistry students and graduated students of Ardabil dental school in 2021-2022

خلاصه انگلیسی

Introduction: Dentistry, as one of the important fields of medical sciences, is accompanied by the acquisition of numerous theoretical and practical skills. One of the pervasive problems in dental education is the inadequacy of dental graduates, which has been acknowledged in numerous studies. Improving the quality of education in this field will have a direct effect on improving the oral and dental health of people and finally the society. In this regard, revision of the dental curriculum has been emphasized. Objectives: This study was conducted with the aim of determining the level of social accountability in the educational program of the General Dentistry course of Ardabil University of Medical Sciences in the academic year of 2021-2022. Materials and methods: This cross-sectional study was conducted on 5th and 6th year general dentistry students of Ardabil University of Medical Sciences and graduates of this faculty until the academic year of 2021-2022. The samples were included in the study by census method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics such as mean and standard deviation, as well as using independent t-tests, chi-square, one-way analysis of variance, Pearson correlation and, if necessary, non-parametric tests considering the level of significance. A value of less than 0.05 was analyzed. Results: In the average score of different dimensions of social accountability among students and graduates, no significant difference was seen by demographic variables, and there was a non-significant inverse correlation between the duration of employment in graduates and the total score for social accountability and content, teaching-learning and evaluation. Conclusion: The level of social accountability of the educational curriculum implemented in Ardabil Dental Faculty is below average and it is felt necessary to pay attention to this matter.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :کریم جعفری کفاش
استاد راهنما :عزیز کامران
دانشجو :نسیم پاشایی
کلیدواژه ها (فارسی):دندانپزشکی، کوریکولوم آموزشی، پاسخ گویی اجتماعی
کلیدواژه ها (انگلیسی):dentistry, curriculum, social accountability
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد توسعه آموزش
دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه پروتزهای دندانی
کد شناسایی :16604
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :25 دی 1401 11:12
آخرین تغییر :25 دی 1401 11:12

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...