کریم اللهی, منصوره and ندرمحمدی مقدم, مهریار and محمدی محسن آباد, محسن (1401) روان سنجی نسخه فارسی مقیاس رضایت از مراقبت پرستاری نیوکاسل در بیماران بستری در بخش های داخلی و جراحی عمومی بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر اردبیل سال 1397. Masters (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.
|
Text
- final reserch project report
2MB | |
|
Text
- final reserch project report
2MB | |
![]() |
Text
- final reserch project report
محدود به Repository staff only 2MB | |
![]() |
Text
- final reserch project report
محدود به Repository staff only 1MB | |
![]() |
Other (spss)
- فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only 5kB |
Official URL: https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...
Persian Abstract
مقدمه: رضایت بیمار از مراقبت های پرستاری به عنوان شاخص مهم کیفیت و اثربخشی سیستم مراقبت سلامت محسوب می شود و بهبود کیفیت مراقبت، بدون توجه به نظرات و انتظارات بیماران امکان پذیر نیست. با توجه به اینکه مقیاس های ارزیابی میزان رضایت از مراقبت های پرستاری در کشور ما به صورت جامع نیست و حیطه های بسیار کمی را می سنجد، لذا در این مطالعه به روان سنجی نسخه فارسی مقیاس رضایت از مراقبت پرستاری نیوکاسل در بیماران بستری در بخش های داخلی و جراحی عمومی پرداخته شد. روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 200 بیمار بستری در بخش جراحی و داخلی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. از مقیاس رضایت از مراقبت پرستاری نیوکاسل برای اولین بار در ایران در مقایسه با مقیاس مراقبت پرستاری خوب از دیدگاه بیماران جهت ارزیابی میزان رضایت از مراقبت پرستاری استفاده شد. مقیاس رضایت از مراقبت پرستاری نیوکاسل پس از ترجمه و بررسی روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: میزان رضایت بیماران و تجارب بیماران از مراقب پرستاری در سطح مطلوبی بود به ترتیب با میانگین 14/2 ± 111/8 و 14/8 ± 69/07. بین سن بیمار و میزان تجارب بیمار ارتباط معنادار و مثبتی مشاهده شد. بین سطح تحصیلات و میزان رضایت بیمار ارتباط معناداری وجود داشت مجموع CVI برای بخش تجارب 0.96 و برای بخش رضایت 0.95 و برای کل مقیاس 0.96برآورد شد. شاخص (CVR) نیز برای بخش تجارب 0.95 ، برای بخش رضایت 0.95 و برای کل مقیاس0.95 بدست آمد. میزان روایی ملاکی نیز با استفاده از همبستگی 0/725 برآورد شد. روایی سازه نیز با استفاده از شاخص نیکویی برازش مورد تایید بود (1932/05=chi-sq ، 0/013=p ، 0/913 = KMO). روایی همگرا در خرده مقیاس تجارب مقدار 0/99 و در خرده مقیاس رضایت مقدار 0/98 برآورد شد. . میزان پایایی در کل و در خرده مقیاس تجارب و خرده مقیاس رضایت به ترتیب 94% ، 92% و 98 % به دست آمد که نشان از پایایی قابل قبول پرسشنامه بود. نتیجه گیری: نسخه فارسی مقیاس رضایت از مراقبت پرستاری نیوکاسل به عنوان یک ابزار جامع که تکمیل آن براحتی توسط بیماران امکان پذیر و تفسیر آن آسان است، از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است و استفاده از آن در مراکز مراقبت از بیماران، در بخش های جراحی و داخلی پیشنهاد می شود.
Title
Psychometrics Persian version of Newcastle Nursing Care Satisfaction Scale in patients admitted to internal medicine and general surgery wards of hospitals affiliated to Ardabil University of Medical Sciences in 2018
English Abstract
Introduction: Patient satisfaction with nursing care is considered as an important indicator of the quality and effectiveness of the health care system and improving the quality of care is not possible without considering the opinions and expectations of patients. Due to the fact that comprehensive scales for assessing the level of satisfaction with nursing care in our country are not comprehensive and measure very few areas, so in this study to psychometric the Persian version of the Newcastle Nursing Care Satisfaction Scale in patients admitted to Internal medicine and general surgery were treated. Methods: This cross-sectional study was performed on 200 patients admitted to the surgical and internal medicine wards of hospitals affiliated to Ardabil University of Medical Sciences. The Newcastle questionnaire was used for the first time in Iran in comparison with the Good Nurse Questionnaire to assess the level of satisfaction with nursing care. The Newcastle questionnaire was used after translation and validation. Results: Patients 'satisfaction and patients' experiences with nursing caregivers were at a desirable level with a mean of 111.8 ± 14.2 and 69.07 ± 14.8, respectively. There was a significant and positive relationship between patient age and patient experiences. There was a significant relationship between education level and patient satisfaction. The overall reliability in terms of experiences and satisfaction were 94%, 99% and 98%, respectively. The total CVI was 0.96 for the experiences section, 0.95 for the satisfaction section, and 0.96 for the whole scale. The index (CVR) was 0.95 for the experiences section, 0.95 for the satisfaction section and 0.95 for the whole scale. The validity of the criterion was estimated using 0.725 correlation. The validity of the structure was also confirmed using the goodness-of-fit index (1932.05 = chi-sq., p = 0.013, KMO = 0.913). Convergent validity was estimated to be 0.92 in the field of experiences and 0.98 in the field of satisfaction. Conclusion: The Persian version of the Newcastle Nursing Care Satisfaction Scale, as a comprehensive tool that is easily completed by patients and easy to interpret, has good validity and reliability, and its use in patient care centers, in groups Surgery and medicine are recommended.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
استاد راهنما : | منصوره کریم اللهی |
استاد مشاور : | مهریار ندرمحمدی مقدم |
دانشجو : | محسن محمدی محسن آباد |
Uncontrolled Keywords: | روانسنجی، مقیاس رضایت از مراقبت پرستاری نیوکاسل، رضایت از مراقبت پرستاری، بخش جراحی عمومی |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Psychometrics, Newcastle Nursing Satisfaction Scale, Nursing Care Satisfaction, General Surgery Department |
Subjects: | WX Hospital and other health Facilities |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Dermatology , Psychiatry , Neurology Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing Faculty of Nursing & Midwifery > Research Unit -Submitted Thesis |
ID Code: | 16831 |
Deposited By: | Mr farhad khodaei |
Deposited On: | 18 Dec 1401 13:07 |
Last Modified: | 18 Dec 1401 13:07 |
Repository Staff Only: item control page