نصرتی هش, کمال ، درستکار سیانی, محمدرضا ، حمیدوند, عدیل (1402) تحلیل محتوای کتاب مطالعاتاجتماعی پایه ششم ابتدایی بر اساس اصول تربیت اجتماعی از منظر نهجالبلاغه. دو فصلنامه علوم اجتماعی و اسلام ــ 15 (1). شاپا 2322-2506 (در حال چاپ )
متن کامل
|
متنی
- نسخه چاپ شده
1MB |
آدرس اینترنتی رسمی : http://soci.rihu.ac.ir/article_2058.html
خلاصه فارسی
هدف پژوهش، تحلیل محتوای کتاب مطالعاتاجتماعی پایه ششم ابتدایی با تکیه بر اصول تربیتاجتماعی از منظر نهجالبلاغه است. برای پاسخ به سوالات، از روش های تحلیل اسنادی یا روش کتابخانهای و تحلیل محتوا استفاده شد. در این پژوهش جامعه با نمونه برابر بود؛ بطوریکه کتاب مطالعاتاجتماعی 1401-1400 ششم ابتدایی به عنوان جامعه و نمونه پژوهش انتخاب گردید. در بخش یافتهها در راستای پاسخ به سوالات پژوهش، ابتدا بر اساس روش کتابخانهای، با مراجعه به مقالات و تالیفات مرتبط با اصول تربیت اجتماعی بر اساس نهجالبلاغه، 10 اصل تربیت اجتماعی همچون اصل عزت، وحدت، محبت، مشارکت، مسولیت، عدالت، برقراری روابط سالم، سعه صدر، آزادی در برابر ابراز عقاید و اصل آراستگی از منابع استخراج گردید. سپس کتاب مطالعات ششم به 4 واحد؛ متون، تصاویر، فعالیتها و کاربرگها تقسیم شد. سپس واحدهای تحلیل در 10 اصل نامبرده به روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج نشان داد؛ متون درسی 61 مرتبه، فعالیتهای دروس88 مرتبه، تصاویر 77 مرتبه و کاربرگهای پایان کتاب در 10 مرتبه به اصول تربیتاجتماعی از منظر نهجالبلاغه توجه داشته است. بنابراین در قسمت یافتهها نشان داده شد که در همه بخشهای چهارگانه کتاب در راستای توجه به همه اصلها از ظرفیتهای موجود به خوبی استفاده نشده است و انتظار میرود عوامل اجرایی در تدوین کتب درسی از همه ظرفیتهای کتاب در جهت آموزش اصول تربیتاجتماعی از منظر نهجالبلاغه استفاده نمایند.
عنوان انگليسی
Content analysis of the sixth grade elementary social studies textbook based on the principles of social education from the perspective of Nahj al-Balagha
خلاصه انگلیسی
The purpose of this study is to analyze the content of the sixth grade elementary social studies textbook based on the principles of social education from the perspective of Nahj al-Balagha. To answer the questions, the methods of documentary analysis or library method and content analysis were used. In this study, the community was equal to the sample; as the sixth elementary social studies book 2021-2022 was selected as a community and research sample. In the findings section, in order to answer questions, the book of sixth grade studies with analysis to 4 units; Texts, images, activities, and worksheets were divided. Then, the units of analysis in 10 principles of social education from the perspective of Nahj al-Balagha, including the principle of dignity, principle of unity, principle of justice, principle of participation, principle of titivation, principle of responsibility, principle of patience, principle of love, principle of freedom of expression against others, and the principle of healthy communication were organized and the results showed; Textbooks 61 times, lesson activities 88 times, images 77 times and worksheets at the end of the book in 10 times have paid attention to the principles. Therefore, in the findings section, it was shown that in all four sections of the book, in order to pay attention to all the principles, the existing capacities have not been used well, and in compiling textbooks, the executive agents are expected to use all the capacities of the book in teaching the principles.
نوع سند : | مقاله |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده مسئول : | کمال نصرتی هش |
نویسنده : | محمدرضا درستکار سیانی |
نویسنده : | عدیل حمیدوند |
ضریب تاثیر و نمایه مجلات: | Indexed in: SID, Magiran |
کلیدواژه ها (فارسی): | نهج البلاغه، تحلیل محتوا، کتاب مطالعات اجتماعی، پایه ششم ابتدایی |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | , Nahj al-Balagha, content analysis, Social Studies Book Sixth grade elementary |
موضوعات : | W حرفه پزشکی > W.20.55 H9 عناوین ویژه |
بخش های دانشگاهی : | دانشكده پزشكي > گروه معارف اسلامي |
کد شناسایی : | 16840 |
ارائه شده توسط : | آقای عدیل حمیدوند |
ارائه شده در تاریخ : | 20 اسفند 1401 12:53 |
آخرین تغییر : | 01 اسفند 1402 10:36 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد