title

بررسی تأثیر کلاس وارونه (Flipped Class) و روش سنتی بر رضایت، انگیزش و میزان یادگیری درس آسیب شناسی تشخیصی 3 و 4 نظری دانشجویان دندانپزشکی اردبیل در سال 1401

دریساوی, سهیلا ، احمدیان یزدی, ناهید ، کامران, عزیز ، امانی, آرزو (1401) بررسی تأثیر کلاس وارونه (Flipped Class) و روش سنتی بر رضایت، انگیزش و میزان یادگیری درس آسیب شناسی تشخیصی 3 و 4 نظری دانشجویان دندانپزشکی اردبیل در سال 1401. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل







[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

19kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

12kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

مقدمه: امروزه فناوری‌ها به طور گسترده‌ای برای پشتیبانی از فرآیند یادگیری با توجه به نیازهای یادگیرنده مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که مطالعات در زمینه ی تأثیر کلاس وارونه در حوزه ی دندانپزشکی نادر می‌باشد، بنابراین این مطالعه با هدف تأثیر کلاس وارونه (Flipped Class) و روش سنتی بر رضایت، انگیزش و میزان یادگیری درس آسیب شناسی تشخیصی 3 و 4 نظری دانشجویان دندانپزشکی اردبیل در سال 1401 انجام پذیرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه که به ‌صورت time series experimental design (نیمه تجربی سری زمانی) اجرا شد. تمامی دانشجویان دندانپزشکی سراسری و پردیس ورودی 97 که در نیمسال تحصیلی 1401 ـ 1400 درس آسیب-شناسی تشخیصی 3 و 4 نظری را انتخاب نموده بودند، وارد مطالعه شد. بعد از تقسیم‌بندی و ارائه محتوا برحسب متغیرهای مورد مطالعه دو گروه دریافت‌کننده ی آموزش سنتی و آموزش کلاس وارونه با هم مقایسه شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تی مستقل، یومن ویتنی و تحلیل واریانس با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ی 26 استفاده شد. سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. نتایج: نتایج نشان داد که با افزایش تعداد امتحان، میانگین نمره ی یادگیری دانشجویان در درس آسیب شناسی تشخیصی نظری 3 و 4 در روش کلاس وارونه بیشتر از روش تدریس سنتی بود (0/05 >P)؛ اما تفاوت معناداری در سطح انگیزه و میزان رضایت در درس آسیب شناسی تشخیصی 3 و 4 در کلاس وارونه و روش سنتی وجود نداشت (0/05 <P). سطح انگیزه و رضایت در خانم ها در روش تدریس وارونه بیشتر از آقایان بود، اما تفاوت معناداری در میزان یادگیری وجود نداشت. با افزایش ترم میزان یادگیری دانشجویان در درس آسیب شناسی تشخیصی 3 افزایش معناداری یافت، اما در درس آسیب شناسی تشخیصی 4 ترم تأثیر معناداری بر یادگیری دانشجویان نداشت. همچنین تفاوت معناداری در سطح انگیزه، میزان رضایت و میزان یادگیری در درس آسیب شناسی تشخیصی 3 و 4 بر اساس تأهل، سن و معدل وجود نداشت. نتیجه‌گیری: نتایج تجزیه‌وتحلیل آماری حاکی از آن بود که آموزش وارونه در مقایسه با کلاس سنتی باعث بهبود سطح یادگیری و در نتیجه باعث پیشرفت تحصیلی در دانشجویان می‌شود.

عنوان انگليسی

The Effect of Flipped Class and Traditional Method on Satisfaction, Motivation and Learning Rate of 3 and 4 Theoretical Diagnostic Pathology Course of Ardabil Dental Students in 1401

خلاصه انگلیسی

Introduction: Today, technologies are widely used to support the learning process according to the learner's needs. Since the studies on the effect of the flipped class in the field of dentistry are rare, this study aims to investigate the effect of the flipped class and the traditional method on the satisfaction, motivation and learning rate of the diagnostic pathology course. And 4 reviews of dental students in Ardabil were carried out in 1401. Materials and methods: In this study, which was carried out as a semi-experimental time series, all dental students of the national and entrance campus of 97, who in the academic semester of 1400-1401 took diagnostic pathology course 3 and 4 opinions were selected and entered into the study. After dividing and presenting the content according to the studied variables, two groups receiving traditional education and flipped classroom education were compared. To analyze the data, independent t-test, Mann–Whitney U and analysis of variance were used using SPSS version 26 software. A significance level of less than 0.05 was considered. Results: The results showed that with the increase in the number of quiz, the average learning score of the students in the theoretical diagnostic pathology course 3 and 4 in the flipped classroom method was higher than the traditional teaching method (P < 0.05); However, there was no significant difference in the level of motivation and level of satisfaction in diagnostic pathology courses 3 and 4 in the flipped class and the traditional method (P<0.05). The level of motivation and satisfaction in women was higher than that of men in the flipped class, but there was no significant difference in the amount of learning. With the increase of the semester, the amount of students' learning in the diagnostic pathology course 3 increased significantly, but it did not have a significant effect on the students' learning in the diagnostic pathology course 4 semesters. Also, there was no significant difference in the level of motivation, level of satisfaction and level of learning in diagnostic pathology courses 3 and 4 based on marital status, age and grade point average. Conclusion: The results of statistical analysis indicated that flipped class improves the level of learning compared to the traditional teaching and thus causes academic progress in students.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :سهیلا دریساوی
استاد راهنما :ناهید احمدیان یزدی
استاد مشاور :عزیز کامران
دانشجو :آرزو امانی
کلیدواژه ها (فارسی):کلاس وارونه، روش سنتی آموزش، انگیزش، یادگیری
کلیدواژه ها (انگلیسی):Flipped Class, Traditional Teaching Method, Motivation, Learning
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد توسعه آموزش
دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه آسیب‌ شناسی دهان‌، فک و‌ صورت
کد شناسایی :16872
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :06 فروردین 1402 10:35
آخرین تغییر :06 فروردین 1402 10:35

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...