title

مقایسه آموزش عفونت پس از زایمان به دو روش سخنرانی و نقشه مفهومی بر اساس دو سطح اول مدل کرک پاتریک در دانشجویان مامایی علوم پزشکی اردبیل

شهباززادگان, سمیرا ، یارمحمدی, آزیتا ، مصطفی زاده, فریده (1402) مقایسه آموزش عفونت پس از زایمان به دو روش سخنرانی و نقشه مفهومی بر اساس دو سطح اول مدل کرک پاتریک در دانشجویان مامایی علوم پزشکی اردبیل. در: بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی, اردیبهشت 1402, تهران - ایران.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
364kB
[img]
پیش نمایش
متنی
651kB

خلاصه فارسی

امروزه میان عملکرد پرستاران و ماماها و آموزش دریافت شده توسط آنان، شکاف قابل توجهی گزارش شده است (1). پرستاران و ماماهای تازه فارغ التحصیل، ممکن است مهارت ها و دانش ضعیفی داشته باشندکه می تواند امنیت بیمار را تهدید نماید (2). این امردست اندرکاران آموزش پرستاری و مامایی را برای ارائه فرصتهای یادگیری معنادار و موثر به دانشجویان به تکاپو وا می دارد و توانایی آنان را برای آموزش بهینه به چالش می کشد (3). یکی از مهمترین این چالش­ها که یکی از مراحل مهم در طراحی آموزشی نیز به شمار می رود، انتخاب شیوه های تدریس است که پس از گزینش محتوا و پیش از تعیین ابزار آموزشی، توسط یاددهنده انتخاب می شود، چرا که روش تدریس می تواند چگونگی فعالیت فراگیر را برای حصول به اهداف آموزشی مشخص نماید (4) در رشته مامایی، آموزش و ارزشیابی موارد اورژانس، جایگاه ویژه ای را درحیطه آموزش به خود اختصاص داده است. عفونت پس از زایمان، سومین علت مرگ و میر مادران به ویژه در کشورهای در حال توسعه است. عوارضی از قبیل طولانی شدن مدت بستری دربیمارستان، تحمیل هزینه های اضافی،کاربرد طولانی مدت آنتی بیوتیک ها و ایجاد عوارضی چون چسبندگی و به دنبال آن نازایی از جمله موارد قابل توجه عفونت­های پس از زایمان است (5). ازآنجایی که عفونت پس از زایمان مسئول مرگ و میر ۱۱ زن در هر هزار تولد زنده در سال ۲۰۲۱ بوده و ۱۵ درصد ازکل مرگ مادران درکشورهای درحال توسعه را تشکیل می دهد، بی نهایت مهم است که ماماها توانایی پیشگیری و اداره فوری این بیماری ها را داشته باشند (6). با توجه به اهمیت شناخت علل و علائم عفونت های پس از زایمان و تربیت ماماهای توانمند در کنترل و اداره این بیماری که همچنان دلیل مهم مرگ و میر مادران در کشورما نیزبه شمار می رود، تدریس این مهم با تاکیدی فراتر از آنچه دانشجویان در واحدهای درسی خود می گذرانند احساس می شود. در سالهای اخیر مطالعات جدیدی پیرامون بررسی یادگیری و توانمند سازی دانشجویان مامایی در خصوص عفونت پس از زایمان توسط پژوهشگر یافت نگردید. این مطالعه با هدف مقایسه آموزش عفونت پس از زایمان به دو روش سخنرانی و نقشه مفهومی بر اساس دو سطح اول مدل کرک پاتریک در دانشجویان مامایی علوم پزشکی اردبیل انجام گرفت.

عنوان انگليسی

Comparison of postpartum infection education by two lecture methods and concept map based on the first two levels of Kirkpatrick's model in midwifery students of Ardabil medical sciences.


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :سمیرا شهباززادگان
نویسنده :آزیتا یارمحمدی
نویسنده :فریده مصطفی زاده
کلیدواژه ها (فارسی):آموزشْ، عفونت پس از زایمان ،سخنرانی، نقشه مفهومی، مدل کرک پاتریک
کلیدواژه ها (انگلیسی):concept map, Kirkpatrick's model,
موضوعات :WQ مامایی > WQ.18 آموزش مامايي
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش مامایی
کد شناسایی :16996
ارائه شده توسط : دکتر سمیرا شهباززادگان
ارائه شده در تاریخ :21 اردبهشت 1402 10:01
آخرین تغییر :07 بهمن 1402 13:44

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...