title

چالشهای برنامه های آموزش سلامت در جوامع روستایی: تجاربی از مربیان و مدیران مراقبتهای بهداشتی

حمیدزاده اربابی, یوسف ، کامران, عزیز ، شکارچی, علی اکبر ، رضا خانی مقدم, حامد (1399) چالشهای برنامه های آموزش سلامت در جوامع روستایی: تجاربی از مربیان و مدیران مراقبتهای بهداشتی. Annali di Igiene Medicina Preventiva e di Comunita ــ 32 (6). ص.ص.615-626. شاپا 1120-9135

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
101kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://annali-igiene.it/en/archive/#367-388-fasci...

خلاصه فارسی

آموزش سلامت و بهداشت یکی از حوزه های اصلی مراقبت های بهداشتی اولیه است و موفقیت ارتقای سلامت بدون آن غیرمحتمل است. با این حال، مطالعات نشان می دهد که در اجرای برنامه های آموزش سلامت در جوامع روستایی مشکلاتی وجود دارد. این مطالعه به منظور تبیین موانع آموزش بهداشت با استفاده از تجربیات مدیران مرکز بهداشت و مربیان بهداشتی اردبیل انجام شد. مواد و روش ها. این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. بیست و هفت مربی و مدیر بهداشتی برای شرکت در مطالعه با در نظر گرفتن حداکثر تنوع انتخاب شدند. برای انتخاب شرکت کنندگان در مطالعه از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و بحث گروهی متمرکز گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از چارچوب تحلیل موضوعی شش مرحله ای انجام شد. نتایج. در طول تجزیه و تحلیل داده ها، چهار موضوع به عنوان موانع آموزش بهداشت در جوامع روستایی آشکار شد که عبارتند از: مهارت های مدیریت ناکارآمد، فقدان مسئولیت در بین پرسنل بهداشتی، سیاست های ناکافی، و همکاری ضعیف بین بخشی. نتیجه گیری به نظر می رسد تغییر شرح وظایف بهورزان، بازنگری در اولویت های بهداشتی، افزایش فعالیت های لابی گری سازوکارهایی هستند که می توانند به رفع موانع آموزش سلامت و بهداشت در جوامع روستایی کمک کنند.

عنوان انگليسی

Health Education Programs Challenges in Rural Communities: Experiences of Health Educators and Healthcare Authorities

خلاصه انگلیسی

Health education is one of the main areas of primary health care and it is improbable that health promotion will succeed without it. However, studies show that there are some problems when implementing health education programs in rural communities. This study was carried out to illuminate the barriers to health education using Ardabil health center manager’s and health educators’ experiences. Methods. This was a qualitative study using the content analysis approach. Twenty-seven health educators and managers were selected to participate in the study considering the maximum variation. Purposive sampling technique was used to select study participants. Data were collected through semi-structured interviews and focus group discussions. Data analysis was done using a six-stage thematic analysis framework. Results. During the data analysis, four themes were apparent as barriers to health education in rural communities included: inefficient management skills, lack of responsibility among health personnel, inadequate policies, and poor inter-sectoral cooperation. Conclusions. It seems that changing job descriptions of health workers, reviewing health priorities, increasing lobbying activities are mechanisms that can help overcome barriers to health education in the rural communities.

نوع سند :مقاله
زبان سند : انگلیسی
نویسنده اول :یوسف حمیدزاده اربابی
نویسنده :عزیز کامران
نویسنده :علی اکبر شکارچی
نویسنده مسئول :حامد رضا خانی مقدم
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: PubMed/Medline, Scopus, ESCI
کلیدواژه ها (فارسی):چالشها، آموزش سلامت، جوامع روستایی، مدیران و مربیان بهداشتی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Health education programs challenges, rural communities, Ardabil health center manager’s and health educators’ experiences.
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA 400 بهداشت حرفه ای
WA بهداشت عمومي > WA 400 بهداشت حرفه ای

WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > آموزش بهداشت
کد شناسایی :17479
ارائه شده توسط : آقای دکتر یوسف حمیدزاده اربابی
ارائه شده در تاریخ :30 شهریور 1402 11:01
آخرین تغییر :19 اسفند 1402 12:05

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...