title

تعیین میزان اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر بهزیستی هیجانی، افزایش خودکارامدی و کاهش ترس از محیط های درمانی در کودکان مبتلا به سرطان خون بستری در بیمارستان بوعلی اردبیل

فتحی, افشین ، مولوی, پرویز ، ندرمحمدی مقدم, مهریار ، سیدنوروزیان, نازیلا (1400) تعیین میزان اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر بهزیستی هیجانی، افزایش خودکارامدی و کاهش ترس از محیط های درمانی در کودکان مبتلا به سرطان خون بستری در بیمارستان بوعلی اردبیل. دکتری تخصصی (پایان نامه) داننشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

609kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

زمینه: سرطان یکی از بیماریهای مزمن و نادر در کودکان است که همواره با مشکلات روانی همراه است. یکی از مهم ترین و موثرترین رویکردهای روان درمانی برای کنترل آسیب های عاطفی-روانشناختی کودکان مبتلا به سرطان، بازی درمانی است. هدف: هدف از این مطالعه تعیین میزان اثربخشی بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر بهزیستی هیجانی، افزایش خودکارامدی و کاهش ترس از محیط های درمانی در کودکان مبتلا به سرطان خون بستری در بیمارستان بوعلی اردبیل بود. مواد و روش ها : این پژوهش از نوع مداخله ای(پیش آزمون – پس آزمون) می باشد. جامعه پژوهش حاضر را کلیه کودکان 5 تا 15 سال مبتلا به سرطان خون بستری در بیمارستان بوعلی اردبیل تشکیل دادند که از این تعداد 30 نفر به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به عنوان نمونه پژوهش گمارده شدند. آن ها به مدت 10 جلسه تحت بازی درمانی قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ گونه مداخله روانشناختی دریافت نکردند و فقط درمان های دارویی معمول آن ها پیگیری شد. قبل و بعد از مداخلات لازم، نمرات بیماران و اثربخشی آن ها با تکمیل پرسش نامه های مربوطه ارزیابی گردید. یافته ها: میانگین سنی کودکان 3/02± 8/67 سال بود. 15 بیمار پسر و 15 بیمار دختر بودند. بیماران گروه مورد نظر در پایان مطالعه بصورت معنی داری دارای خودکارآمدی بهتر(0/003=p). و ترس کمتری (0/001=p). داشتند، ولی از نظر بهزیستی عاطفی بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری مشاهده نگردید(0/13=p). نتیجه گیری: ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺘﺎﻳﺞ این مطالعه، ﺑﺎﺯﻱ درمانی تاثیر مثبت و معنی داری ﺩﺭ ﻛﺎﻫﺶ ﺗﺮﺱ وخودکارآمدی ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ مبتلا به سرطان ﺑﺴﺘﺮﻱ در ﺑﻴﻤﺎﺭﺳﺘﺎﻥ دارد.

عنوان انگليسی

Investigating the effectiveness of cognitive-behavioral therapeutic play therapy on emotional well-being, increasing self-efficacy and reducing fear of therapeutic environments in children with leukemia

خلاصه انگلیسی

Background: Cancer is one of the chronic and rare diseases in children that is always accompanied by psychological problems. One of the most important and effective psychotherapy approaches to control the emotional-psychological damage of children with cancer is play therapy. Aim: The aim of this study was to determine the effectiveness of play therapy with a cognitive-behavioral approach on emotional well-being, increase self-efficacy and reduce fear of therapeutic environment in children with leukemia admitted to Bu Ali Hospital in Ardabil. Materials and Methods: This research is an interventional type (pre-test - post-test). The present study population consisted of all children aged 5 to 15 years with leukemia hospitalized in Bu Ali Hospital of Ardabil, of whom 30 people were randomly assigned to the experimental and control groups as a sample of the study. They underwent play therapy for 10 sessions, but the control group did not receive any psychological intervention and only their usual drug treatments were followed. Before and after the necessary interventions, patients' scores and their effectiveness were assessed by filling out the relevant questionnaires. Results: The mean age of children was 8.67 3 3.02 years. 15 patients were boys and 15 patients were girls. Patients of the target group at the end of the study had significantly better self-efficacy and less fear, but in terms of emotional well-being there was no statistically significant difference between the two groups, but no statistically significant difference was observed between the two groups regarding emotional well-being. Conclusion: According to the result of this study play therapy has a positive and significant effect on fear and self-efficacy in children with leukemia admitted in hospital

نوع سند :پایان نامه (دکتری تخصصی )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :افشین فتحی
استاد مشاور :پرویز مولوی
استاد مشاور :مهریار ندرمحمدی مقدم
دانشجو :نازیلا سیدنوروزیان
کلیدواژه ها (فارسی):بازی درمانی، خودکارآمدی ، سرطان خون، ترس
کلیدواژه ها (انگلیسی):play therapy, self-efficacy, leukemia, fear
موضوعات :WS بیماریهای کودکان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :17531
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :25 مهر 1402 08:13
آخرین تغییر :25 مهر 1402 08:13

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...