title

ارائه مدل ارتقای سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد

هوشمندی, سوسن ، سلیمانی, توران ، حاتمی, جواد ، غفاری, رضا (1402) ارائه مدل ارتقای سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد. مجله سلامت و بهداشت اردبیل ــ 14 (2). ص.ص.237-248. شاپا 2228-7183

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
291kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://healthjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_id=...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: دانشگاه های علوم پزشکی نیاز مبرمی به تحقق سواد سلامت کارکنان خود دارند. در عین حال، علیرغم اینکه پارادایم سواد سلامت مدت زمان زیادی است که در رابطه با آموزش و بهداشت معرفی و امـروزه تحقيقات متعددی پيرامون آن انجام شده اسـت، امـا آنچـه مشـهود اسـت آن اسـت کـه هنـوز برای این نوع سواد، الگویی جامع برای دانشگاه های علوم پزشکی شناسایی و تدوین نشده است و بسياری از پیشایندهای آن ناشناخته باقی مانده است؛ از طرفی، ضعف سواد سلامت در بین کارکنان، از جمله چالش های عمده در این مراکز است. بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائه مدل ارتقای سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد بود. روش کار: روش پژوهــــش، تحلیـــل محتوای کیفی مبتنی بر «نظریه پـــردازی داده بنیاد» و ابزار پژوهـــش مصاحبه نیمه ‫ساختار یافته عمیق، با جامعه آماری مشتمل بر صاحبنظران و اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که با روش هدفمند نسبت به انتخاب نمونه¬های آماری تا مرحله اشباع نظری در داده ها به تعداد 10 نمونه و روش تجزیه و تحلیل از طریق کدگذاری با الهام از نظریه گلاسر و با استفاده از نرم‌افزار MaxQDA به استخراج مقوله های مربوط به الگو اقدام گردید. یافته ها: مطابق با نتایج، در کدگذاری باز، 213 کد اولیه، در کدگذاری محوری 71 مقوله عمده و در کدگذاری انتخابی 11 مقوله هسته ای در قالب شرایط علّی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها/ اقدامات، پیامدی و پدیدۀ اصلی (سواد سلامت) طبقه‫ بندی شدند. در جهت تحقق اهداف پژوهش بر مبنای نظریه پردازی داده بنیاد، سواد سلامت به عنوان پدیدۀ اصلی در قالب یک الگوی منطقی و با تکیه بر فهم آن با شرایط (علّی، زمینه ای و مداخله گر)، راهبردها/ اقدامات و پیامدها مشخص گردید. نتیجه گیری: در نتیجه می توان گفت با حرکت به سوی این الگو، شاهد ارتقای اساسی در سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خواهیم بود.

عنوان انگليسی

Presenting the Health Literacy Improvement Model of the Teaching Staff of Ardabil University of Medical Sciences with the Grounded Theory Approach

خلاصه انگلیسی

Background & objectives: Medical science universities need to improve their employees' health literacy. Despite the existence of the health literacy paradigm in education and health for a long time, there is still no comprehensive model for these universities to follow. This has made identifying and developing medicine's antecedents difficult, and the lack of health literacy among employees remains a significant challenge for these centers. To address this issue, the current research aims to provide a model for improving the health literacy of teaching staff at Ardabil University of Medical Sciences, using grounded theory as the approach. Methods: A qualitative content analysis approach was used for research, utilizing the "grounded theory" method. A group of experts and professors from Ardabil University of Medical Sciences were interviewed through semi-structured in-depth interviews. To ensure accuracy, a targeted method was used to select ten statistical samples, continuing until theoretical saturation in the data. The data was analyzed using coding inspired by Glaser's theory, and the MaxQDA software was utilized to extract categories related to the pattern. Results: Based on the findings, the study categorized 213 primary codes in open coding, 71 major categories in axial coding, and 11 core categories in selective coding in the form of causal conditions, contextual, intervening, strategies/actions, consequences, and the main phenomenon (health literacy) were classified. To accomplish the research goals through data-based theorizing, health literacy was identified as the main phenomenon. A logical model was formulated that relies on understanding its causal, contextual, and intervening conditions, strategies/measures, and consequences. Conclusion: By adopting this model, we observed a significant enhancement in the health literacy of the teaching staff of Ardabil University of Medical Sciences. Therefore, it can be concluded that the implementation of this model has been successful.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :سوسن هوشمندی
نویسنده مسئول :توران سلیمانی
نویسنده :جواد حاتمی
نویسنده :رضا غفاری
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):سواد سلامت، رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد، کارکنان آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Health literacy, grounded theory approach, teaching staff, University of Medical Sciences
موضوعات :W حرفه پزشکی > W 26/55.I4 انفورماتیک پزشکی ، سیستم ذخیره و بازیابی اطلاعات
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش مامایی
کد شناسایی :17554
ارائه شده توسط : خانم سوسن هو شمندی
ارائه شده در تاریخ :25 مهر 1402 09:42
آخرین تغییر :25 مهر 1402 09:42

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...