title

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت برنگرانی و تحمل پريشانی مادران دارای كودك كم توان ذهنی

همايونفر, نسرین ، تقی پور, بهزاد ، سراج محمدی, پريسا ، ديدا, لطفيه ، عبدی, فريبا ، احدی, الهام (1401) اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت برنگرانی و تحمل پريشانی مادران دارای كودك كم توان ذهنی. پژوهش در سلامت روانشناختی ــ 18 (4). ص.ص.16-30. شاپا 2008-0166

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
5MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://rph.khu.ac.ir/article-۱-۴۲۹۸-fa.html

خلاصه فارسی

هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشي آموزش ذهن آگاهي مبتني بر شفقت بر نگراني و تحمل پريشاني مادران داراي كودك كم توان دهني بود. اين پژوهش نيمه آزمايشي واز نوع پيش آزمون - پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای كودك كم توان ذهني بود كه به مراكز توانبخشي شهر اردبيل در سال 1401مراجعه كرده بودند. از جامعه مذکور 30 نفر، با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس انتخاب، و به طور تصادفي در دو گروه برابر آزمايش و كنترل جايگزين شدند گروه آزمايشي طي 8 هفته تحت آموزش ذهن آگاهي مبتني بر شفقت قرار گرفت، در اين مدت بر گروه گواه مداخله ي انجام نگرفت پرسشنامه هاي تحمل پريشاني و نگراني به عنوان ابزار ارزشيابي مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از تحليل كوواريانس مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج به دست آمده از مقايسه پس آزمون دو گروه، حاكي از اين است كه نمرات پس آزمون تحمل پريشاني و نگراني گروه مداخله و كنترل تفاوت معني داري دارد (01/0=P). با توجه به نتايج به دست آمده مي توان گفت كه آموزش ذهن آگاهي مبتني بر شفقت موجب بهبود نمرات نگراني و تحمل پريشاني مادران داراي كودك كم توان ذهني شد.

عنوان انگليسی

The Effectiveness of Mindful self-Compassion Training on Worry and Distress Tolerance in the Mothers of Children with Intellectual Disability

خلاصه انگلیسی

The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of Mindful Self-Compassion Training on worry and Distress Tolerance in the mothers of children with intellectual disability. This semi-experimental study was conducted using pre-test and post-test with control group. The statistical population was whole client mothers of the children with intellectual disability in Ardabil comprehensive health clinic in the year 2022. 30 mothers were selected through the purposive sampling method and randomly assigned into two equal experimental and control. Experimental group received 8 weeks of Mindful Self-Compassion Training 90 minutes each session. During this period, the control group did not receive any intervention. Pennsylvania Worry Questionnaire and Distress Tolerance were used in pre-test, post-test to assess the subjects. Data were analyzed by Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) and Analysis of Covariance (ANCOVA). The result showed that Mindful self-Compassion Training was effective on worry and distress tolerance. Therefore, it could be said that the Mindful self-Compassion Training improvement worry and distress tolerance scores in the mothers of children with intellectual disability.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :نسرین همايونفر
نویسنده مسئول :بهزاد تقی پور
نویسنده :پريسا سراج محمدی
نویسنده :لطفيه ديدا
نویسنده :فريبا عبدی
نویسنده :الهام احدی
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر شفقت، تحمل پریشانی، نگرانی، مادران، کودک کم توان ذهنی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Mindful self-Compassion Training, Worry, Distress Tolerance, mothers, children with intellectual disability
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش مامایی
کد شناسایی :17954
ارائه شده توسط : خانم نسرین همایونفر
ارائه شده در تاریخ :08 بهمن 1402 09:35
آخرین تغییر :14 بهمن 1402 10:30

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...