title

تبیین خطاهای رایج دانشجویان پزشکی عمومی در بخش های ماژور پزشکی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه اساتید و رزیدنت های ارشد

صادقیه اهری, سعید ، فرزانه, اسماعیل ، کامران, عزیز ، معینی جزنی, آرزو ، قربانی روغنی, آیدا (1403) تبیین خطاهای رایج دانشجویان پزشکی عمومی در بخش های ماژور پزشکی در بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه اساتید و رزیدنت های ارشد. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

485kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

14kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://lib.arums.ac.ir/cgi-bin/koha/opac-ISBDdeta...

خلاصه فارسی

زمینه: برای ارتقای ایمنی بیمار شناسایی خطاهای رایج پزشکی در بین دانشجویان پزشکی عمومی مقطع اینترنی که سهم قابل توجهی در فرایند درمان بیماران در بیمارستان های آموزشی دارند ضروری است تا اقدامات لازم برای آموزش و توانمندسازی دانشجویان در جهت کاهش خطاهای شایع صورت گیرد. هدف: هدف از انجام این مطالعه شناسایی خطاهای رایج دانشجویان پزشکی عمومی در بخش های ماژور در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. مواد و روش کار: تعداد 44 نفر از اساتید بالینی گروه¬های بالینی ماژور (داخلی، اطفال، زنان و جراحی) برای بررسی اولویت بندی خطاهای رایج دانشجویان وارد مطالعه شدند. در مرحله اول با روش کیفی، خطاهای شایع دانشجویان پزشکی در بالین در بخش های ماژور در حیطه‌های تشخیص، درمان، مدیریت بیمار و ارتباط با تیم سلامت در دو مرحله استخراج شد. در مرحله دوم بر اساس چک لیست استخراج شده از تکنیک دلفی پرسشنامه محقق ساخته تدوین شد که به صورت طیف لیکرت از بسیار کم تا بسیار زیاد برای هر آیتم فراوانی خطاهای لیست شده در چک لیست از دیدگاه خود دانشجویان (به تعداد 114 نفر) برآورد شد. نتایج: از نظر اساتید و رزیدنت های ارشد، پراولویت ترین خطاهای دانشجویان پزشکی در بالین به ترتیب: شرح حال گیری ناقص، عدم توانایی شناسایی بیماران پرخطر و عدم حضور به موقع در بالین بیمار گزارش شد. از نظر دانشجویان دانشجویان پر اولویت ترین خطاها به ترتیب عدم توجه به حساسیت های دارویی در زمان تجویز دارو، عدم توانایی تشخیص MI و استفاده از آنتی بیوتیک ها بدون اندیکاسیون بودند. پرتکرارترین خطاهای دانشجویان به ترتیب: عدم معاینه ی صحیح بالینی، عدم آموزش بیمار حین ترخیص و عدم نوشتن نوت روزانه گزارش شد. نتیجه گیری: پرتکرارترین خطاهای کارورزان پزشکی در بخش های داخلی، جراحی، زنان و اطفال در بیمارستان های آموزشی عدم معاینه ی صحیح بالینی، عدم آموزش بیمار حین ترخیص و عدم نوشتن نوت روزانه می باشند.

عنوان انگليسی

Explaining the common medical errors of medicine students in the medical major wards of educational hospitals of Ardabil University of Medical Sciences from the viewpoint of clinical teacher and chief residents

خلاصه انگلیسی

Background: In order to improve patient safety, it is necessary to identify common medical errors among general medical students who have a significant contribution to the process of treating patients in teaching hospitals, so that necessary measures can be taken to train and empower students to reduce common errors. Aim: The aim of this study was to identify the common errors of general medicine students in major departments at Ardabil University of Medical Sciences. Materials and methods: 44 clinical professors of major clinical groups (internal medicine, pediatrics, gynecology and surgery) were included in the study to investigate the prioritization of common errors of students. In the first stage, using the qualitative method, the common errors of medical students in the hospital in major departments in the fields of diagnosis, treatment, patient management and communication with the health team were extracted in two stages. In the second step, based on the checklist extracted from the Delphi technique, a researcher-made questionnaire was compiled, which was estimated in the form of a Likert scale from very low to very high for each item, from the point of view of the students (114 people) listed in the checklist. Became. Results: According to professors and senior residents, the most priority errors of medical students at the bedside were reported as follows: incomplete history taking, inability to identify high-risk patients, and failure to attend the patient's bedside on time. According to the students, the most priority errors were not paying attention to drug sensitivities when prescribing drugs, not being able to diagnose MI, and using antibiotics without indication. The most frequent errors of students were reported as follows: lack of correct clinical examination, lack of patient education during discharge, and lack of writing daily notes. Conclusion: The most frequent errors of medical interns in internal medicine, surgery, gynecology and pediatric departments in teaching hospitals are lack of correct clinical examination, lack of patient training during discharge, and lack of writing daily notes.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :سعید صادقیه اهری
استاد راهنما :اسماعیل فرزانه
استاد مشاور :عزیز کامران
استاد مشاور :آرزو معینی جزنی
نگارنده:آیدا قربانی روغنی
کلیدواژه ها (فارسی):ایمنی بیمار، خطای پزشکی، دانشجوی پزشکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):patient safety - medical error - medical student
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشكده پزشكي > گروه داخلی ، قلب ، عفونی
کد شناسایی :18199
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :30 فروردین 1403 12:08
آخرین تغییر :30 فروردین 1403 12:08

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...