title

عوامل مستعد کننده استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر ایرانی: کاربرد مدل تمایل پروتایپ

مصلحی, شاندیز ، توان, اصغر ، نریمانی, سجاد ، احمدی, زهرا ، کاظم زاده, معصومه ، صدری, نادیا (1403) عوامل مستعد کننده استفاده از لوازم آرایشی در دانشجویان دختر ایرانی: کاربرد مدل تمایل پروتایپ. Frontiers in Psychology ــ 15 . شاپا 1664-1078

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
321kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://www.frontiersin.org/journals/psychology/ar...


عنوان انگليسی

Predisposing factors of using cosmetics in Iranian female students: application of prototype willingness model

خلاصه انگلیسی

Background and aim: The use of cosmetics among Iranian teenagers and youths has increased more than ever before. This study investigated the predisposing factors of cosmetic use in female students of Ardabil University of Medical Sciences by using the prototype willingness model (PWM). Methods: This cross-sectional study was conducted with 384 students, selected based on multistage sampling. Data were collected using a two-part questionnaire that included demographic variables and PWM questions. Then multiple regression analysis was used in SPSS (version 20). Results: There was a significant difference in the frequency of daily cosmetic use based on the education levels (F  =  3.845, p-value  =  0.034). The average daily use of cosmetics was higher in students whose use of cosmetics was high in their family (p  =  0.024) and friends (p-value  =  0.023). Prototypes were the strongest predictor of using cosmetics (OR  =  1.317, p-value) followed by attitude (OR  =  1.241, p-value <0.001). Conclusion: Prototypes (social imagination) and attitudes were the main predictors of using cosmetics among female students. To be effective in targeting cosmetic use, interventions must target both social and individual paths. KEYWORDS: attitude, cosmetics, prototype willingness model, students, subjective norms

نوع سند :مقاله
زبان سند : انگلیسی
نویسنده اول :شاندیز مصلحی
نویسنده :اصغر توان
نویسنده مسئول :سجاد نریمانی
نویسنده :زهرا احمدی
نویسنده :معصومه کاظم زاده
نویسنده :نادیا صدری
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:IF: 2.6 Indexed in: ISI, Scopus, PubMed/PMC
کلیدواژه ها (فارسی):نگرش، لوازم آرایشی، مدل تمایلات اولیه، دانشجویان، هنجارهای ذهنی
کلیدواژه ها (انگلیسی):attitude, cosmetics, prototype willingness model, students, subjective norms
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.20.55 H9 عناوین ویژه
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :18323
ارائه شده توسط : آقای سجاد نریمانی
ارائه شده در تاریخ :16 تیر 1403 12:48
آخرین تغییر :16 تیر 1403 12:48

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...