صادقیه اهری, سعید and محمدیان اردی, علی and حبیب زاده, شهرام and عدالتخواه, حسن and اسدی, غلامرضا (1389) بررسي وضعيت آموزش درمانگاهي دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل از ديدگاه دانشجويان و اساتيد در سال تحصيلي 87-86. [ research project ]
![]() |
PDF
- Published Version
محدود به Repository staff only 705kB |
Persian Abstract
زمینه و هدف: آموزش طب سرپایی از مبانی اساسی آموزش پزشکی است که شامل کلیه آموزش هایی است که در بالین بیمار و جهت مدیریت بیمارانی که بستری کردن آنها ضروری نیست بکار می رود. یکی از اساسی ترین خصوصیات هر آموزش برای کاربردی کردن و مفید کردن آن دارا بودن ویژگی آموزش از راه انجام وظیفه و یا کار واقعی است در این پژوهش با توجه به اهمیت آموزش درمانگاهی بعنوان جزئی از آموزش سرپایی تلاش شده است وضعیت آموزش درمانگاهی در بخش های مختلف دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند مبنای برنامه ریزی مناسب در این رابطه باشد. روش کار: مطالعه حاضر يك مطالعه توصيفي مي باشد، كه در آن كليه دانشجويان پزشكي دوره كارآموزي و كارورزي دانشگاههاي علوم پزشكي اردبيل و دانشگاه آزاد اسلامي در یک بازده زمانی هشت ماهه جهت بررسي وضعيت آموزشي درمانگاهي دانشجويان پزشكي وارد مطالعه شدند.. در اين مطالعه از آنها خواسته شد تا به پرسشنامه هايي كه از قبل به همين منظور تهيه شده ، پاسخ دهند. سپس اطلاعات بدست آمده مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. برای کلیه اعضای هیات علمی بالینی نیز پرسشنامه ارزیابی آموزش درمانگاهی ارسال و جمع آوری گردید. نتایج : 221 نفر (9/60%) از مشارکت کنندگان در ثبت فعالیت درمانگاهی اکسترن و 142 نفر (1/39%) انترن بودند. میانگین تعداد روزهای حضور در درمانگاه برای اکسترن ها 72/9 با انحراف معیار 77/3 و برای انترن ها 77/9 با انحراف معیار 8/3 می باشد. بالاترین تعداد روزهای حضور در درمانگاه مربوط به بخش ارتوپدی می باشد تنها 3/26% از دانشجویان در کل توانمندی خود را در اداره بیماران سرپایی در حد زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کرده اند. نتیجه گیری: با توجه به نزدیکی محتوایی آموزش درمانگاهی به خدمات ارائه شده در مطب ها و درمانگاههای که پزشکان عمومی در ان به ارائه خدمات میپردازند و وضعیت مشاهده شده در این پژوهش در مورد زمانهای اختصاص یافته به اموزش درمانگاهی و حداقل ضروری 50% آموزش سرپایی برای اعضای هیات علمی بالینی برنامه های این بخش از اموزش بالینی نیازمند بازبینی است و علاقمندی اساتید و دانشجویان برای آموزش سرپایی می تواند بستری مناسب برای برنامه ریزی در این حوزه باشد.
Title
The Survey of Ambulatory Education of Medical Student of the Ardabil University of medical sciences (ARUMS) from the viewpoint of the student and the instructors 2007-2008
English Abstract
Objective: Ambulatory education is among the basics of medical education which includes all the education which is clinical and employed for the outpatients' .one of the most fundamental qualities in any education for its practicality and efficiency is to include education through fulfillment of duty and sincere work. Concerning the importance of ambulatory education as a part of clinical education, this study was done to investigate the status of clinical education in different departments of the Ardabil University of medical sciences so that it can be a basis for suitable planning in this regard. Method: This was a descriptive study in which all the medical student of Ardabil University of medical sciences (ARUMS) and Azad University were included in the study within a period of 8 months. The students were asked to fill out the questionnaire, which were prepared. Then the data were analyzed. Moreover, all instructors were sacked to complete the evaluative questionnaire. Results: 221(60.9%) of participants were externs and 142(39.1%) were interns in this study. The average of their presence days in the clinic for externs and interns was 9.72 ±3.37 and 9.77± respectively. The highest number of days of presence in the clinic was for the orthopedic ward. Only 26.3% of the students evaluated their ability in the outpatient management as high and very high. Conclusion: Regarding the closeness of the content of ambulatory education with the services in the private and public clinics in which the GPs are serving and the findings of this study about the designated time of ambulatory education and regarding the minimum 50% of outpatient education for clinical faculty member, the curriculum for this section needs to be rethought. What's more, the student, and instructors interesting ambulatory education can be a good basis for planning in this section.
Item Type: | research project |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
project status : | اتمام یافته |
مجری اصلی : | سعید صادقیه اهری |
همکار طرح : | علی محمدیان اردی |
همکار طرح : | شهرام حبیب زاده |
تاریخ اتمام : | 19 September 1389 |
Uncontrolled Keywords: | آموزش سرپایی - پزشکی – دانشجو - دانشگاه |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Ambulatory Education, Medical, Student, University |
Subjects: | W Health professions > Medical Education W.18 |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Pediatrics , Community Medicine Faculty of Medicine > Department of Anesthesiology , Obstetrics & Gynecology Faculty of Medicine > Department of Internal Medicine , Cardiology , Infectious Faculty of Medicine > Department of Dermatology , Psychiatry , Neurology Vice Chancellor for Research and Technology > Deputy for Research and Technology management and Medical Information > completed research projects |
ID Code: | 1886 |
Deposited By: | MS Soghra Golmaghani |
Deposited On: | 21 Sep 1389 04:47 |
Last Modified: | 10 Dec 1391 11:29 |
Repository Staff Only: item control page