title

ارایه الگوی نوین در فیلد آموزش مامایی

ایوان بقاء, ریحانه and یاوری کیا, پریسا (1388) ارایه الگوی نوین در فیلد آموزش مامایی. در: اولین همایش سراسری آموزش بالینی در پرستاری و مامائی, 15-14مرداد 1388, اردبیل - سالن همایش هتل شورابیل.

[img]
Preview
Text - Published Version
107kB

Persian Abstract

آموزش پرستاری و مامایی بر دستیابی دانشجو به اهداف نهایی، یعنی شایستگی و کارایی در حیطه های مختلف و نهایتا رفع نیازهای مراقبتی مدد جو تاکید دارد. در آموزش فعلی مامایی، دانشجوی مامایی آموزشهای بالینی خود را صرفا از مربیان مامایی آموزش می بیند ولی این روش سنتی به تنهایی پاسخگوی حرکت سریع قافله علم و دانش و تغییر مداوم نیازهای جامعه نمی باشد. کاربرد الگوی نوین در فیلد آموزشی به قدری مهم است که برخی از صاحب نظران علوم تربیتی استفاده از این الگوها را با اهمیت تر از دانش و اطلاعات علمی یک مدرس می دانند. استفاده از این الگوها منجر به افزایش رضایت دانشجو شده و پیامدهای مثبتی را بهمراه داشته است. در نظام آموزش مامایی کشورمان نیز جهت تربیت ماماهایی با تجربه که بتوانند دانش خود را به طور اکمل در بالین به کار بندند لازم است مدل های جدیدی برای آموزش ارایه گردد. در این مقاله مروری قصد بر این است تا به الگوی نوینی از آموزش مامایی در بالین که در کشور کانادا و نیوزلند پایه گذاری و اجرا می شود پرداخته شود. در این الگو که اصل بر مشارکت نهاد شده است. مشارکت دانشجوی مامایی با مادر ، با مامای شاغل و مربی مامایی و نیز مشارکت های مامای شاغل و مربی مامایی از اصول این برنامه است. این مدل در این دو کشور که از حدود 10 سال پیش اجرا می شود بی نهایت موفق بوده و نتایج خوبی از مراقبت مادری و نوزادی را بهمراه داشته و از نظر هزینه نیز فوق العاده اثر بخش بوده است. در اصل مقاله به جنبه های مختلف و مهم این الگو اشاره شده است و نویسندگان مقاله هم بر این باورند که این الگو می تواند در توسعه و موفقیت حرفه مامایی سهم به سزایی داشته و با توجه به نهادینه کدن سیستم ارجاع در کشور و نقش ماما به عنوان مراقب سطح اول و نیز تاکید وزارت متبوع بر کاهش مرگ و میر نوزاد موثر واقع شود.



Item Type:Conference or Workshop Item (Poster)
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :ریحانه ایوان بقاء
Uncontrolled Keywords:الگوی نوین ، فیلد آموزش
Subjects:WQ Obstetrics > WQ.18 Obstetrics Education
Divisions:Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Midwifery
ID Code:2219
Deposited By: MS Rehaneh Ivanbagha
Deposited On:14 Feb 1390 08:43
Last Modified:07 Dec 1391 10:06

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...